Onderwerp:

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19631

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb gister 2* larix. kaempferi en 1* juniperus virginiana gekocht. Ik ben niet bekend met deze soorten voor bonsai. Ik heb wel wat over de verzorging gelezen. Alleen van de j. virginiana 'grey owl' heb ik alleen engelse info kunnen vinden, maar niet duidelijke bonsai info zoals je van een larix bijv kan vinden.

larix: Ik wil 1/3 van de hoogte afhalen, en beetje vormsnoei. Kan dit nu?
juniperus: Verpotten, snoeien en bedraden,totdat ik een begin heb. kan dit ook nu?

hier z,n een paar foto,s

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19632

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Met de lessen die ik zelf afgelopen jaren geleerd heb, kan ik je aanraden om hem licht te snoeien om licht en lucht in de boom toe te laten en hem verder wellicht in een grotere pot te plaatsen zodat het wortelgestel goed groeien kan.

Als ze dan goed groeien kun je volgend jaar verder vorm erin brengen.

Zelf heb ik steeds teveel gesnoeid en verpot, waardoor ze slecht de winter ingingen en maar weinig bomen overleefde, vandaar dit advies van mijn kant, al moet ik zeggen dat jouw bomen er niet ongezond uitzien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19633

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
ohke, nou uiteindelijk wil ik ze(larix) de helft kleiner hebben, en zo houden. Is het dan niet verstandig om ze dit jaar hierin te houden, enkel vormsnoei en dan volgend voorjaar in een trainingspot te zetten+bedraden?. Ik heb net namelijk 1/3 uit de top gehaald, omdat ik hem uiteindelijk kleiner wil hebben(uiteraard) en dat de groei dan meer naar de onderste takken gaat.

Na een x "aantal jaren" had ik dit eindresultaat in gedachte, zie foto,s>

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19634

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
best eerst kijken wat je exact wil met de bomen..

bij de larix zie ik meteen: weinig takken onderaan en heel veel in het midden.. als je dan naar bonsai hoogte gaat voor een realistiche boom dan zit je met al het loof in de top, bijna geen loof onderaan en een nog redelijk dunne stam..
het zal niet eenvoudig zijn om dit meteen allemaal goed te krijgen tenzij je voor een literati stijl gaat..

zonder te snoeien kan je wel altijd al de stam goed bedraden en deze in vorm brengen (indien je een andere vorm in de stam wil natuurlijk)

de juniperus.. nog moeilijk te zeggen, maar ik vermoed dat de stam en takken nog redelijk dun zijn.. dus: ofwel maar je een shohin, ofwel laat je deze nog een 5-tal jaar ongemoeid groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19637

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Lariks:
nu geen vormsnoei doen, pas na de blad(naald)val. onderhoudsnoei kan wel, en is ook aan te raden, aangezien lariks heel erg top dominant zijn (dus bovenin meer harder groeien dan onderin) Als je de top flink bijhoudt en uitdunt, dan promoot je ook beter en meer de groei onderin.
Ook pas bedraden nadat het loof gevallen is. je hebt beter zicht op de takkenstructuur, geen mogelijkheid dat naalden onder de bedrading komen te zitten, en je doet ook vormsnoei, dus je zit niet met overtollige takken die in de weg zitten.

Ik zou met deze idd voor een literatie gaan, vanwege de punten die Alex noemt.
of anders een shakkan - hellende stijl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19638

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dan zou ik de larix nu al een stuk kleiner maken; Hij zit goed in blad en lijkt gezond. Nu de top er uit knippen mag geen probleem zijn voor de boom. Met een dot vaseline de wond bedekken, dit stimuleert herstelgroep en je krijgt minder snel een gekke verdikking. Om een natuurlijker verloop te krijgen kan je de stam op de gewenste plek buigen, en een zijtak omhoog laten groeien. Laat dit een maand of 2 zo staan, alvorens je de hoofdstam weghaalt..



(Bron: www.growingbonsai.net/grown-and-bend/ )

Ik heb gemerkt dat larix erg goed reageert op 'offertakken' om dikte te krijgen:



Door de uitlopers in de top continue te plukken (Een kroonje naalden laten staan, takje een paar cm laten uitgroeien en dan uitnijpen) forceer je groei lager op de plant. Datzelfde kan je doen met alle zijtakken bovenin.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19647

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
bedankt voor de handige tips. Ik denk zelf dat ik nog niet alleen aan shokkan of literati stijl vastzit(alhoewel dit wel heel mooi is) Zoals ik al zei heb ik de top voor een deel gesnoeid, om eigenlijk puur de langste lengte,s eraf te halen en de groei zo ook onder te stimuleren. @ leatherback: kan ik de stam eventueel nu al bedraden bedoel je? (nee toch). Loopt de kaempferi vanuit de stam snel en veel uit, of valt dat wel mee? Ik heb namelijk het idee dat de zijtakken het meest en sneller groeien, dan dat hij snel weer nieuwe takken vanuit de stam maakt. Ik heb een paar foto,s van hoe het even er nu uit ziet+het begin van het eindresultaat waarna ik toe wil met beide boompjes. Graag tips ivm het snoeien daarnaar:) Ohw en bedoel je de gewone bekende vaseline handcreme? ( nooit van gehoord dat ze dat voor bonsai gebruiken)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19648

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
De juniperus is best groot hoor, (flinke pot) dat zie je niet zo gauw op de foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19649

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
dit is denk ik een beter voorbeeld waar ik nu vooral naar toe kan.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix & juniperus 10 jaren 11 maanden geleden #19650

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
kan, maar deze boom heeft totaal geen karakter.
welke stijl had je dan voor ogen?
als moyogi is ie erg iel, en een lariks van deze hoogte zal niet snel hele lage zijtakken maken.
als de boom die je als laatste toont hellend zou zijn, ziet ie er mijn inziens al vele malen beter uit, vandaar mijn voorstel.
maar uiteraard zit je nergens aan vast nee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren