Onderwerp:

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22129

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Hi

Heb een paar dagen terug een eik gekocht van 2,25m, heb deze gister terug gesnoeid tot op 75 cm dus heb er 1,5m vanaf gehaald.
Dit om de reden dat die ondering nog meer gaat uitspringen en allemaal takjes gaat aanmaken.

En omdat het nu niet de juiste tijd is om wortel snoei te doen wil ik dat volgend jaar april doen net voordat de plant gaat bloeien om het balans tussen boom en wortels weer in evenwicht te brengen.

Is dit slim? Of zouden jullie het anders gedaan hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22130

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
welk nut heeft het om achteraf te vragen of wij het anders gedaan zouden hebben?

Ik zou de boom lager afzagen. Als je nu op 75 cm zit, verwacht ik een uiteindelijke boom van rond de 1,40 hoog en een stam van minimaal 12cm dik..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22132

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik zou het niet weten, omdat ik niet weet welke kan je op wil gaan met je eik.

foto's zijn natuurlijk altijd leuk.

p.s. welke soort heb je eigenlijk?

groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RubenBouwmeester.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22159

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
@ leatherback wist niet dat je boos werd....

heb dit een beetje gedaan uit eigen reshearch en kon nergens vinden op welke maat ik een boom in hoor te korten.
dus heb ik 20cm minder gepakt om te kunnen zien wat zoon drastische snoei wond doet bij een boom en hoe die er over een jaar verder uitziet....verder stond er dat je een eik het hele jaar door kan snoeien.

ik weet dat je wortel snoei het beste kan toepassen in maart april of mei ligt een beetje aan het weer en hoe de knoppen van de boom eruit zien, nu heb ik geleert dat je wortel snoei dan het beste toe kan passen net voordat de knoppen uitschieten is het dan ook zo dat als je dit toepast je blad verkleining het effectiefst is????...

verder wil ik volgend jaar tijdens de wortel snoei de overige 20cm van me boompje verwijderen, zodat de boom weer een beetje in evenwicht komt met zijn wortel gestel.

het is ook zo dat als je een boom met echt een dikke wortelkluit kort afzaagt deze erg veel nieuwe knoppen krijgt
en dit wilde ik ook een beetje creeren bij mijn eike boom voor een mooiere tak selectie te krijgen.

ik zal morgen even foto's uploaden voor jullie zodat we zien waarover we praten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Niels88.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22160

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7




Bijlage eik3.jpeg niet gevonden




zoals je ziet de bovensta tak die bedraad is wil ik gaan gebruiken als de nieuwe top van de boom..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22161

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
het is een quercus robur fastigiata

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22167

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Boos? Nee hoor :P
Maar ik zie hier op de site wel erg vaak: Ik heb dit gedaan, hoe zouden jullie dit doen? Die volgorde kan je beter omdraaien.

Nu afzagen, en volgend jaar weer, is effectief een jaar verliezen. Ik zou nu alsnog terug te zagen tot de beoogde nieuwe top (Je zou eventueel zelfs naar de laagste bedrade tak toe, maar dan kijk je wel naar een jaar of 4 stam ontwikkeling)

Het hele idee dat je wortels en kruin in balans moet brengen heb ik niet echt begrepen. Als de plant veel wortels heeft, dan krijg je veel groei. Heerlijk. En als je kluit te klein is voor de kroon, dan blijft de groei wat hangen (Ook in sommige fases van de ontwikkeling: Heerlijk).

Bladverkleining moet je helemaal niet willen zolang je aan het opkweken bent. Nu wil je massieve groei. Grote bladeren en veel biomassa ontwikkelen.

Doet het draad dat je om de onderste tak gebonden uberhaupt iets? Ik denk dat hij veel te licht is om iets aan effect te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22170

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ben het wel met Leatherback eens over het eerst doen dan vragen of het goed is en of we het anders zouden doen. ;)
Eiken lopen supergoed uit op de stam zelfs zonder takkengestel en bladeren heb ik geleerd uit ervaring.
Idd waarom zou je hem volgend jaar nogmaals afzagen?
Ik zou hem gewoon alsnog afzagen op de juiste hoogte denk rond het punt waar die 3 takken op gelijke hoogte groeien en er 1 van als nieuwe top bedraden.
De rest van de takken verwijderen en misschien zelfs de laagste tak verwijderen omdat ie alleen maar dikker gaat worden en straks niet meer mooi en moeilijker te buigen is. (tenzij je een dubbelstam gaat kweken maar dan nog)
Wortels lekker intact laten.

Dan in de volle grond zetten en een paar jaar ongemoeid laten groeien.
Als er dan overal nieuwe kleinere takken ontstaan zijn op de stam takselectie uitvoeren en gaan bedraden en eventueel te lange scheuten terug gaan snoeien vooral in de top omdat de anders daar de takken te dik worden.
Onderin niets terugsnoeien want daar wil je dikke takken.
Goed bemesten helpt ook en bladverkleinig etc is pas aan de orde als de boom een redelijke bonsai is met een goede vertakking enz.
Opbouwen duurt even maar als ie gecontroleerd vrij mag groeien is het resultaat des te mooier.

Zo ben ik het zelf ook aan het doen met een eik, het resultaat is nu al super na 2 jaar.
En een boom zelf opbouwen geeft heel veel voldoening als je de progressie ieder jaar weer ziet. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22175

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
bij een fastigiata zal je steeds weer merken dat de takken steil omhoog willen groeien. Kan hinderlijk zijn bij de vormgeving.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 10 maanden geleden #22207

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx voor de info allemaal helemaal top.

@leatherback onderste draad doet niet heel veel maar die zorgt dat de tak goed recht blijft zitten en niet in een boog groeit.

ik ga hem iig deze week nog inkorten en de komende 2jaar blijf ik van de wortels af voor massive groei.

ik vond it op deze manier wel een goed leer proces haha, heb niets gedaan wat echt fout kon gaan omdat ik van tevoor al wat info verzameld had...als ik nu echt iets niet weet begin ik er ook niet 123 aan.

maar iig bedankt voor alle kritiek.

ik zal over een tijd nog wat progressie foto's uploaden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren