Onderwerp:

eike boom 10 jaren 6 maanden geleden #25520

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
ook hier een update van mijn eikje





zoals je ziet zit de meeldauw er nog steeds op en kom er niet vanaf :( verdwijnt deze schimmel zodra het winter is geweest en de boom zijn blad verliest of komt het dan ook weer terug op het nieuwe blad??
het raare vind ik dat het op sommige bladen wel zit(de nieuwe) en op de oude bladen zit niets???

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 6 maanden geleden #25528

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

Niels88 schreef : het raare vind ik dat het op sommige bladen wel zit(de nieuwe) en op de oude bladen zit niets???

Dat is apart bij mijn carpinus is het precies anders om. De oudere bladeren zitten helemaal onder en de nieuwe blaadjes juist niet :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by GiovanniKooreman.

eike boom 10 jaren 2 maanden geleden #29988

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hi allemaal hier ook weer even een update van mijn eikje:D




ik zag vandaag bij c079 dat die houten trainings schaaltje had gemaakt en denk dat dit mijn eikje ook wel goed zou doen en staan!

nu wil ik even met jullie me stappen plan door nemen over hoe ik de aanpak ga doen voor aankomend groei seizoen dus alle kritiek is welkom...

om te beginnen dan alvast een houten trainings bak afm.> L40cm B30cm D18cm waar ik hem ga in plaatsen, dit gaat gebeuren zodra de knoppen beginnen te zwellen...zodat ik ook meteen wat overtollige wortels kan snoeien die in mijn ogen overbodig lijken...als dit gebeurt is ga ik de wortel voet zo gespreid mogelijk door de bak leggen en probeer ik zoveel mogelijk te zorgen dat er een mooie nebari te voorschijn komt!

nu heb ik nog een vraag over de samen stelling van de grond wat ik hier voor zal gebruiken ik kan de grond gebruiken waar die nu in staat voor een gedeeldte en deze mixen met stekgrond en er fijn grind door mixen voor betere drainage
bestaande grond60% stekgrond20% fijngrind20% en de Bovenste cm een laag sphagnum tbv vocht en voor de nebari verder te laten groeien..en als dit gebeurt is volle gas bemesten :evil: voor weer een explosieve groei aankomend jaar...

ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn plan van aanpak! alvast bedankt voor jullie kritiek :cheer:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 2 maanden geleden #29990

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
klinkt goed, veel plezier ermee.. maar wacht toch een paar weken na het verpotten voor je bemest..

zijn dat ingroei wonden van draad op de takken? toch iets beter op letten in het vervolg.. :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 2 maanden geleden #29991

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx again alex :D....indd week of 3/4 na het verpotten begin ik licht te bemsten en dan om de 2 weken beetje bij beetje meer!
ja dit zijn indd ingroei wonden van me draad....heb hier ook al veel van geleerd in me eerste jaar bonsai dat ik dit niet moet doen in groei periodes :whistle: haha...zodoende leert men ;)...takken op spanning zetten mag wel in groei periodes maar echt het bedraden doe ik voortaan in de herfst ;)

het was ook een beetje expirimenteren ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 2 maanden geleden #29992

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
je mag altijd wel bedraden, maar dan moet je na een paar weken dagelijks kijken of deze niet ingroeit… ik doe dit sowieso na enkele weken in het groeiseizoen.. zeker bij loofbomen.. coniferen groeien over het algemeen iets trager..

die eik van jou heeft wel heel groot blad :o
een blad van de jouwe is bijna zo groot als heel mijn eikje..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

eike boom 10 jaren 2 maanden geleden #29994

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Gaaf boompje alex en zeer mooie beweging in de stam :cheer:

Het feit dat mijn boompje zoon groot blad had afgelopen zomer, komt doordat ik snel resultaat wilde halen...ik had toen een boom gekocht bij de boomkweker voor 50eurie....deze was zoon 2m hoog...eenmaal thuis direct de zaag erin gezet en op gewenste hoogte afgezaagd :blink: (wat achteraf ook een beetje stom was ivm indrogings gevaar had die nog korter kunnen worden is gelukkig goed gegaan)...aangezien er nog genoeg energie aanwezig was in de boom liet het blad dit goed zien vandaar zoon grootte bladeren..

het jammere is alleen dat er een vrij forse wond is ontstaan waar ik hem doorgezaagd heb...deze moet ik nog gaan camoufleren door de jaren heen...alleen nog even kijken hoe ik dit ga doen!!

maar even over het bedraden alex zoals je zegt kan dit ook in de groei periode alleen moet je hem scherp in de gaten houden...ik kijk eigenlijk iedere dag wel keer naar mijn boompjes...vind het prachtig om te zien...maar als je ziet dat de draad begint in te groeien...wat doe je dan..je haalt het eraf en zet het erover nieuw op??...want een tak komt niet in 2 weken in de gewenste positie!? hier heeft die wel wat langer de tijd voor nodig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 2 maanden geleden #29998

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_...view&id=43&Itemid=38

ook interessant stukje over wortelsnoei bij loofbomen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eike boom 10 jaren 2 maanden geleden #29999

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je draad ingroeit kan je deze best verwijderen en indien nodig en mogelijk opnieuw doen en liefst en andere richting zodat je nieuwe bedrading kruiselings over de plaatsen van de oude bedrading gaat, zo vermijdt je meteen dat je nieuwe bedrading in je oude ingroeiwonden gaat liggen..

en dank je.. wordt wel een leuke.. binnenkort gaat hij in een ander potje onder een andere hoek.. komt zo'n 45° gekanteld te staan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren