Onderwerp:

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24282

  • Paule
  • Paule's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Beste allemaal,

Heb circa vier maanden geleden een boompje "gered" wat door iemand uit de straat uit zijn tuin was gehaald en al heel de dag op de aanhanger lag.
Dus ingegraven op een plek met redelijk veel schaduw en regelmatig water gegeven en redelijk wat dood materiaal eruitgehaald zodat ik de boom ook beter kon zien. Verder alles gelaten zoals het was.

De boom heeft het gehaald, paar plekken komt nieuwe groei en meeste takken zijn nog goed.








Mijn vragen:
1) welke soort is dit? Ik gok een juniper, maar welke?
2) de stamomtrek is echt flink, maar is deze de moeite waard? Ziet iemand er iets in?
3) hoe zouden jullie dit aanpakken? eerst verplaatsen naar een grote pot, dan snoeien en geleidelijk naar de echte pot toewerken?

Veel vragen maar wil niet graag heel veel tijd in een project stoppen waar ik niet zeker van ben + niet goed van weet welke soort.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24285

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Ik zou zeggen: Juniperus, en dan wellicht de j. communis. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Jeneverbessen zijn lastig, en al helemaal van een afstandje.

Vinden wij dit interessant materiaal.. Dat is eigenlijk een vraag die er niet toe doet. De vraag is: Zie JIJ er iets in. Want uiteindelijk zal jij ermee aan de slag moeten. Ik zie er wel wat dingen in, die wellicht kunnen (Wederom: Van een fototje lastig te bepalen). Maar goed. Ik wordt op het forum wel vaker voor gek verklaard met wat ik interessant vind. Als jij hem niet wilt, laat even weten waar je woont..

Ik zou hem lekker tot volgende zomer laten staan. Dan hebben de wortels de tijd gehad zich wat te ontwikkelen. Dan graaf je hem heel ruim uit, klop de aarde er vanaf (Bij voorkeur niet uitwassen!) en zet hem op goed substraat in een lage bak, als je die hebt. Je kan dan ook al kijken of er wellicht enkele grote wortels ingekort kunnen worden, zonder extreem veel fijne wortels kwijt te raken.

Om de overgang naar pot makkelijker te maken, kan je overwegen coniferenmest met schimmel spore (Mycorrhiza) toe te voegen aan het grondmegsel. Dat kan je in kleine doosjes bij bv de intratuin krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24287

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
1. waarschijnlijk zoals Lb al zegt de communis.
2. Zekers wel! :)
3. Ik zou eerst dat biertje leeg gemaakt hebben. ;)
Lekker laten staan waar die nu instaat en alle dode takjes en dood loof eruit halen. Helemaal opschonen.
Volgend jaar en het jaar erna het loof bijhouden bemesten en zorgen voor veel gezonde nieuwe groei het liefst zo dicht mogelijk bij de stam.
Gewoon zorgen dat het een volle boom word.
De boom rondom even de spade erlangs en pas als die gezond en helemaal vol loof zit in dat seizoen (voorjaar) oppotten in een grote pot en van daar
langzaam beginnen met opbouwen en hem in een kleinere pot zetten en vormen.
Als je er niks mee kan heb je bij deze al 2 mensen die wel onderdak willen bieden.. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24289

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ChrisV schreef : Als je er niks mee kan heb je bij deze al 2 mensen die wel onderdak willen bieden.. ;)


Hm.. Ik zie een weekendje boomvormen bij Paule aankomen :) Doe je meer Chris?

Paule, je hebt in ieder geval een betere boom gescored dan mijn jeneverbes van vandaag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24293

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
zoiezo doe ik mee maar LB als paule dat leuk vind. Maare wat heb jij voor jeneverbes gescoord dan? foto?!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24302

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Om met meer zekerheid de soort te kennen kan je eens het loof over de hele plant bekijken om te zien of er toch geen delen zijn (hoe klein ook) met geschubd loof. Een communis heeft enkel puntige blaadjes. Alle dode takjes verwijderen is al gezegd.
Verdergaan met deze plant? De plant ziet er nu nogal verarmd uit. Maar is toch weer aan de groei. Het kan met geduld en goede zorg een mooie startplant worden. Een belangrijk gegeven is voor mij het al of niet aanwezig zijn van perenroest. Je zal dat best kunnen zien volgend voorjaar: of er al dan niet van die oranje slijmerige woekeringen komen. Foto's daarvan vindt je genoeg op het forum via de zoekfunctie. Als er perenroest aanwezig is kan je ze dan best zo snel mogelijk opruimen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24306

  • Paule
  • Paule's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Allereerst allemaal hartelijk dank voor jullie antwoorden. Zeer nuttig.
Ben vandaag aan de slag gegaan en heb allereerst al het dode loof en alle dode takken en takjes eruitgehaald, flink klus toch nog.
Daarna heb ik de boom schoongemaakt.
Werd gaandeweg steeds enthousiaster over de boom maar er zit wel een vreemde/lastig constructie in de stam, maar de stam begint mooi dus dat kan wel goedkomen. Ben ook nog kort op zoek geweest naar de wortelvoet maar ik kwam al snel veel haarwortels tegen en ik wil deze boom niet teveel pesten dus heb het daarbijgelaten.
Toen ik de boom in mijn tuin plantte viel me al op hoeveel wortels er nog aanzaten; minder groot dan de boomspiegel dus was vrij kort uitgestoken. Het loof zag er weliswaar dun, maar gezond uit.
@Ivan: voor zover ik kan herinneren geen perenroest, ik weet hoe dat er uit kan zien (helaas). Er zijn twee soorten loof, foto's toegevoegd. Het lijkt mij stressloof en dan het meer brede, normalere loof. De takken die hebben gegroeid zijn extra slap en hangen aan alle kanten weer naar beneden. (deze extra info misschien interessant voor betere soortbepaling?)
@LB: een jaartje (of twee) wachten geen enkel probleem, lage bak ga ik tegen die tijd wel even in elkaar timmeren. Meststoffen voor coniferen met Mycorrhiza ga ik nu sowieso regelen, superplan.
@Chris: Biertje is leeg en boom bijna helemaal opgeschoond.
@LB & Chris: Geef me nog een jaartje en dan zijn jullie meer dan welkom om en pilsje te komen drinken en helpen met vormen, zou ik zeer waarderen! Een jaartje want mijn tuin ziet er niet uit, dan kan ik de boom in zijn nieuwe pot/krat zetten en hoop ik alles op orde te hebben zoals oa eindelijk mijn bonsaitafel af te hebben (heb al het materiaal klaarliggen nu).

Eerste twee fotos zijn dus van het loof.
Andere vnl de stam en hoofdttakken
Laatste samen met zijn mooie buurman de Acer (helaas met lelijke ent) en de vuurdoorn, daarachter een gigantische wilg die elke maand en flinke snoeibeurt krijgt.

Zo, dat was een heel verhaal, maar het was dan ook meer dan leuk, zeker met deze supergoede feedabck.

Thanks, Paul

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24311

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik vrees je te moeten teleurstellen.. Ik denk dat het niet om een communis gaat. Enne.. Dat loof met de naalden is normaal gesproken het stressloof. Dat fijne loof dat je laat zien, is bij de meeste niet-naald jeneverbessen het volwassen loof. Je zou wel eens een hele mooie boom kunnen hebben hier.

De foto van de ztam & zijtakken.. Erreg mooi!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24318

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Idd LB Het is geen communis. en het is zeker de moeite waard om deze flink de tijd te geven om veel loof te laten groeien. Volgend jaar lekker bladbemesten enz kijk maar naar Dea's draadje kan hem effe niet vinden maar zijn Jeneverbes was binnen een aantal maanden een explosie van groen.
Er is echter wel een nadeel en dat is dat de stammen heel lang zijn en het loof pas ver weg begint.
Dus zoiezo pas vormen als de boom vol op krachtig groeit en gezond is. Want waarschijnlijk zal er ergens wel wat extreem gebuig en getrek werk aan te pas komen om hem compacter te maken. Daar zal die in topconditie voor moeten zijn om die wonden te herstellen tegen de tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Soort en de moeite waard? 10 jaren 8 maanden geleden #24319

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ChrisV schreef : Er is echter wel een nadeel en dat is dat de stammen heel lang zijn en het loof pas ver weg begint.
Dus zoiezo pas vormen als de boom vol op krachtig groeit en gezond is. Want waarschijnlijk zal er ergens wel wat extreem gebuig en getrek werk aan te pas komen om hem compacter te maken. Daar zal die in topconditie voor moeten zijn om die wonden te herstellen tegen de tijd.


Of op zichzelf wat takken terug enten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts