Onderwerp:

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26518

  • bonsaijo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Hoi ik ben nieuw op dit forum en op in de bonsai. Ik heb in mijn enthousiasme een picea bij het tuincentrum gekocht en heb inmiddels begrepen dat dit een hele moeilijke boom is. Geeft niks des te meer uitdaging, maar ik kan alle advies gebruiken natuurlijk. Ik heb hem allereerst een beetje opgeschoond, in het voorjaar wil ik er verder mee aan de slag. Ik heb alleen nog geen definitief plan. De stam splitst vrij snel en ik denk dat ik er maar 1 (de rechter) kan behouden. Misschien is het iets om hem met het verpotten wat schuin te zetten zodat de stam schuin komt?
Ik ben benieuwd wat jullie vinden!
Groetjes Jojanneke

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26520

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Hallo Jojanneke welkom op het forum!
Leuk boompje heb je daar en daar valt best iets van te maken.
Wat betreft de moeilijkheidsgraad in bonsai is dit idd een lastige soort. Sparren hebben nogal de neiging om na een tijdje bedraad te zijn geweest gewoon weer omhoog te gaan staan.
Dus worden ze veel en lang bedraad.
de reden hiervoor is en ook de reden dat er zoveel dubbelstammen zijn; ze zijn heel apicaal dominant dat wil zeggen dat ze in de top het hardst groeien.
Bij een spar is het zelfs zo dat iedere tak hoe klein ook probeert om de dominante te zijn en de top te worden.
Niet zoal bijv bij een pinus (den) er maar 1 tak de nieuwe leider word en top vormt.

Sparren leven van nature hoog in de bergen en hebben daar te maken met veel weersinvloeden ruigere omstandigheden. denk aan rotsen, stormen, hete zon en sneeuw die zorgen er continu voor dat er delen afbreken of sterven en er een nieuwe leider moet komen. Dus sparren hebben zich in de tijd daaraan aangepast.
Maar genoeg daarover nu even over bonsai.

Nu is de beste tijd om aan een spar te werken. Eind zomer tot begin November dan gaat de boom langzaam in rust.
Je kan ze bedraden snoeien en zelfs verpotten al is dat laatste makkelijker om in de vroege lente te doen ivm vorst.
Mocht je het wel doen moet je ze goed beschermen tegen de kou, wind en teveel regen.
Als je in het groei seizoen deze werkzaamheden zou doen heb je kans dat ie bedrade takken afstoot of loof bruin word.

Nog 1 ding zorg dat je als je Jins (dode takken) maakt ze kort houd omdat dat natuurlijker oogt bij een spar en nog een tip die ik laatst mee kreeg besproei het loof als je eraan werkt om het vet van je vingers het loof niet aan te laten tasten. Wat ook weer voor verkleurde naalden kan zorgen.
Verder houden piceas van veel zon en redelijk wat water.

Succes ben benieuwd wat je ervan maakt.
Als je voorbeelden wilt zien moet je maar eens op mijn Blog kijken: chrisvbonsai.wordpress.com

groet chris
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26535

  • bonsaijo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Dankjewel voor je tips! Mooie blog ook!
Ik heb wat zitten puzzelen met een foto editor, is dit iets?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26551

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

bonsaijo schreef : Dankjewel voor je tips! Mooie blog ook!
Ik heb wat zitten puzzelen met een foto editor, is dit iets?


Nee bonsaijo

Hij heeft al een mooi takken structuur, ga eerst een bekijken welke je weg wil nemen.
en knip er een beetje model in, en wat bedradingeng.
Hier een voorbeeld van mijn Picea die ik vanmorgen geknipt heb en bedraad heb.
Ik wil niet zeggen dat je deze mooi moet vinden , maar het is wel een voorbeeld voor je.

Gr Mazzel




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26559

  • bonsaijo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Dank je wel voor je fotos, hier heb ik wel wat aan. Maar omdat ik er ook wat van wil leren ben ik benieuwd naar de 'omdat' achter jouw 'nee'. Zou je mij die kunnen geven? Of is het een kwestie van smaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26564

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

bonsaijo schreef : Dank je wel voor je fotos, hier heb ik wel wat aan. Maar omdat ik er ook wat van wil leren ben ik benieuwd naar de 'omdat' achter jouw 'nee'. Zou je mij die kunnen geven? Of is het een kwestie van smaak.


Hoi Bonsaijo

Ik snap even niet wat je met die laatste zin bedoeld.
Deze: Maar omdat ik er ook wat van wil leren ben ik benieuwd naar de 'omdat' achter jouw 'nee'. Zou je mij die kunnen geven? Of is het een kwestie van smaak.[/quote]

ben even duidelijker zo dat ik je misschien kan helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26567

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Mazzel, hij vroeg zich af waarom je zijn virtual niet ziet zitten.
je zei namelijk gewoon "nee"

ps: je picea ziet er (voor iemand die plots beweerd alles van bonsai te weten) heel slecht bedraad en warrig gevormd uit.. zo maar "snel-snel" werk. eveneens groeien er takken naar de kijker onderaan, wat niet aangeraden is, maar dat zal je als pro/kenner wel weten zeker..

neem je tijd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26569

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat je meer uit je boom kan halen. Ik zou de dubbelstam (En zelfs de vertakking hoger in de plant) gebruiken. De boom zoals hij is in de tweede foto, waar de stamlijn goed te zien is, geeft al een behoorlijke vorm weer. Ik zou (Eventueel met iemand die dit vaker gedaan heeft) de boom uitdunnen, en alle overbodige takken weghalen, maar eigenlijk het silhouette vast houden.

Hou er bij het bedraden rekening mee dat je voldoende dik draad gebruikt. Je ziet vaan mensen hun planten bedraden met veel te dun draad, waardoor de takken nauwelijks op hun plek blijven. Bekijk ook of je de takken wat wilt kronkelen, of gewoon kaarsrecht wilt houden.

Bij het plaatsen van de takken is het belangrijk dat van de zijkant gezien de takken nagenoeg in de gelijke hoek staan ten opzichte van de stam, waarbij de onderste takken verder doorhangen hangen dan de bovenste.

Tussen twee opgaande stammen in heb je in deze stijl in principe nauwelijks takken: Daar is het te donker voor grote takken om tot ontwikkeling te komen. Striks genomen zijn takken die tussen de twee stammen zitten, altijd korter dan de helft van de tussenruimte (Takken van links en van rechts overlappen elkaar niet)

Persoonlijk zou ik niet te veel van het voorstel dat eerder gedaan werd uitgaan. Ben het wel met Alex eens dat dit niet een schoolvoorbeeld van vormen en bedraden is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26572

  • bonsaijo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Dankjewel voor jullie reacties
Alex, ik weet niet over wie je het hebt want ik weet niet zoveel over bonsai hoor. :)
Ik heb de boom verder niet echt aangeraakt, m.a.w. hij komt zo van het tuincentrum, met uitzondering van een paar takken voor de stam die ik alvast weg heb gehaald. Hij is verder niet bedraad. (Of bedoelen jullie het draadje rechts vd boom? Die zit er omdat ik wilde weten hoe het eruit zou zien als de rechter tak wat zou afhangen, maar die moet ik er nog afhalen)
Ik heb er juist nog niks aan gedaan omdat ik eerst advies wilde.
Dankjewel leatherback voor je advies om de vorm te houden zoals ie is. Vond em zelf eigenlijk ook al wel oke, maar op het bonsaiforum van groeninfo werd mijn boompje met deze vorm juist weer afgekraakt. Waardoor ik het idee kreeg dat ik iets rigoreus moest doen. Fijn om te weten dat dat dus niet zo is.

Nog een vraagje: de takken zijn behoorlijk flexibel heb ik gemerkt, maar de stam niet echt. Ik had zelf bedacht dat de delen die niet buigen dan ook niet meer van vorm te veranderen zijn, maar misschien zijn daar technieken voor? Niet dat ik de stam zou willen buigen, maar vroeg het me gewoon af.

En dan tot slot nog even een kleine correctie off topic: ik ben een zij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea 10 jaren 5 maanden geleden #26573

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het grootste probleem met de vorm is dat het meer een loofboom vorm heeft nu dan een naaldboom, maar dat is een kwestie van rustig terugsnoeien en bedraden.

Welk bezwaar hadden ze daar tegen de boom? Toch niet het eeuwige: De plant is te jong/te dun mo een bonsai te maken, om vervolgens aan te komen met een boom in de geleerde stijl? Dat is zo saai ij een recht-toe recht-aan plant uit een tuincentrum ;).

Voor je dingen doet: Wacht ook even de reactie van Chris af. Die heeft een geweldige blik op vormingsopties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren