Onderwerp:

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29925

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Je moet goed lezen wat ik schrijf. Mij gaat het hier niet over takaanzet of hoe die moet vallen en en terug omhoog wijzen...

maar om het dubbele top gedeelte,iedereen mag nog 100 keer komen zeggen dat het mag. En of dat nu noelanders, kimura of Ryan niel is, maakt mij niet uit. Ik vindt het gewoon niet mooi en zal het nooit toelaten met een boom van mij.

waar ik niet bij zeg dat ZE liegen of zever vertellen,maar alleen dat elke bonsaimeester zijn visie en methode heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29926

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

knoep schreef : het is niet omdat het een "bonaimeester" is, dat hij altijd gelijk heeft.
veel hangt af van de boomsoort en hoe deze soort voorkomt in de natuur.

knoep schreef : maar ik heb zelf al veel de indruk gekregen dat de mens blijkbaar (al dan niet zo bedoeld) de "bonsaimeester" die zij op regelmatige basis spreken of zien, als enige echte aanschouwen. maar ben er zeker van dat dit een beetje eigen is aan de hobby.


en waar juist heb ik dan mis geïnterpreteerd?

maar soit, dat is de hele discussie niet en het gaat hier weer te erg off-topic.. het gaat hier over de 2 shohins in de eerste post..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29928

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Die discussie hadden we hier ook www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1296...purpurea-winterbeeld
Volgens mij moet ieder zelf zijn styl bepalen en niet zo op regels binden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29929

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

Oenes schreef : Hoi Pieter,

Ik vind het allebei hele leuke aparte boompjes. De berberis staat ook nog op mijn lijstje.

Ik weet dat beide bomen nog in een beginstadium zitten. Vraagje over de Berberis: Je geeft zelf al aan een kale voorkant te hebben. Je mist een paar takken. Hoe wil je deze verkrijgen? Ga je enten, snoeien en hopen op nieuwe knoppen?

En ga je na verloop van tijd de luchtwortels verwijderen?

Zomaar wat vragen.

Groet,
Oenes


De Berberis is een soort die heel gemakkelijk nieuwe knoppen maakt op de oude stam en takken. Door de top tijdens de groei te snoeien zal die onderin nieuwe knoppen maken.
Hier ga ik me niet bezig houden met enten. Daar is het boompje nog te jong en niet waardevol voor.
Die groeit nog goed door. ;)

De luchtwortels zoal je ze noemt zullen gebruikt worden om de boom dieper te planten.
Over een dikke maand heb ik een 20 tal bomen die verpot moeten worden waaronder deze Berberis. Dan zal ik zien hoe ver ik de boom dieper kan planten in de huidige pot.
Desnoods neem ik een diepere pot en zal die jaar na jaar nieuwe wortels maken hoger op.



Om nog even iets te zeggen over de takzetting en het voorbeeld.
Je mag nooit appelen met peren vergelijken.

Een Stewartia is nu eenmaal een boom die een rechtopgroeiende takkengestel heeft.

Bij dit voorbeeld zie je de neergaande takken bij een loofboom die dan naar buiten en boven naar de zon toe keren.
Maar bij dit voorbeeld spreken we dan ook weer van een Acer palmatum. :P


(Komt van bonsaibark.com)

Ik geef dan wel toe dat ik al gemakkelijker de bomen ga vormen als een naaldboom, maar na een paar jaar zonder draad en gerichte snoei komt alles weer op z'n plooi. :)

Groeten.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29931

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Als we het dan toch over regels hebben deze boom klopt ook niet de top wijst van de karaktertak af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29933

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
en zo kunnen we blijven muggenziften natuurlijk..

ik heb de laatste jaren maar zelden bomen gezien die 100% volgens de regels zijn opgebouwd.. er kan altijd wel iets aangemerkt worden.. (onafgezien dat het prachtige bomen zijn)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29936

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Jeffrey van de pol schreef : Als we het dan toch over regels hebben deze boom klopt ook niet de top wijst van de karaktertak af.


Klopt, maar die regel wordt voornamelijk toegepast bij mogoyi naaldbomen en coniferen. Je ziet het ook wel bij loofbomen, maar ook vaak dat de top recht omhoog of zelf de tegengestelde richting op wijst. Het valt dan ook eerder onder hokidachi, bezem style.
Persoonlijk vind ik de boom in de foto idd ook niet echt "kloppen".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29938

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Deze boom zag ik zo'n twee weken geleden in 't echt, tijdens een cursus, als voorbeeld van een boom die niet 'stijl-zuiver' is - en dus niet klopt.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29939

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Auk schreef : Deze boom zag ik zo'n twee weken geleden in 't echt, tijdens een cursus, als voorbeeld van een boom die niet 'stijl-zuiver' is - en dus niet klopt.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


en toch is het een heel mooie boom waarbij de "inbreuken op de regels" negeerbaar zijn..


al die regeltjes.. toon me eens 1 boom in de natuur die voldoet aan de regels van bonsai.. terwijl bonsai in princiepe bomen uit de natuur zouden moeten voorstellen

ik heb al van meerdere "meesters" gehoord ook dat ze bomen verkiezen die natuurgetrouw zijn en de regels niet altijd 100% toepassen als de afwijkingen de boom ten goede komen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #29940

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : ik heb al van meerdere "meesters" gehoord ook dat ze bomen verkiezen die natuurgetrouw zijn en de regels niet altijd 100% toepassen als de afwijkingen de boom ten goede komen..


Een ander voorbeeld dat ter sprake kwam was een super gestileerd Larixje. Duidelijk zichtbaar door iemand gemaakt en daardoor minder natuurlijk - eerder een impressie van een boom dan een natuurgetrouwe weergave - maar geweldig mooi.

Ik vind beide vormen mooi - de tweede echter moeilijker en - indien geslaagd - indrukwekkender.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts