Onderwerp:

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #30282

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
De bonsai in dit onderwerp heb ik dan al verpot. De knoppen waren dik en bij de Berberis was het al bijna blad. :P
Ze staan nu nog in de serre en zodoende als het toch nog begint te vriezen staan ze warm. ;)

De beide bomen, samen met nog anderen, heb ik vorig jaar over genomen van iemand die met de hobby stopt. Ze moeten allemaal verpot worden. Dat wordt een hele klus en ben er vandaag mee bezig geweest.

Bij het uit de pot nemen van de Moerbij zag ik een gat zitten. Hier zie je duidelijk hoe belangrijk het is om al de grond goed tussen alle gaatjes van wortels te krijgen.


Bij het weghalen van de grond merkte ik dat aan de buitenkant de akadama zat en dat er veelvloedig fijne wortels waren, maar aan de binnenkant en onder de stam zat er nog potgrond. Zo zie je maar wat het effect akadama heeft. Onder de stam zaten er absoluut geen wortels


Om dan hopelijk meer wortels te krijgen onder de stam en zo de dikke wortels korter te kunnen maken heb ik hem ruimer opgepot in een trainingschaal.


De Berberis heb ik dieper geplant, maar ben ik vergeten een foto te maken.
(komt nog) :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #30292

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
mooie informatieve foto's! leuk om zien!

Kokedama schreef : Ze staan nu nog in de serre en zodoende als het toch nog begint te vriezen staan ze warm. ;)


ik heb daarnet het weer gezien voor de komende 10 dagen..

geen nachtvorst en overdag steeds rond de 10°c

ik denk (en hoop ook) dat er geen vorst periode meer komt…
ga morgen enkele van mijn acers verpotten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #30300

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Kokedama, thx for sharing.
wel een vraagje:
Waarom wil je juist wortels direct onder de stam hebben?
Ik haal bij vrijwel alle bomen (behalve mn azalea) zoveel mogelijk vd wortels direct onder de stam weg en wil dat gedeelte zo plat mogelijk hebben en houden en juist nieuwe wortels aan de uiteinden/zijkanten hebben zodat de bomen in een lagere schaal kunnen.
Dus ik vroeg me af wat voor jou de reden is, om juist wel wortels direct onder de voet te hebben/krijgen??

en Alex, afgelopen nacht heb ik wel wat vorst gehad, en stond vanochtend mn auto weer te krabben.
Dus kans op nachtvorst is er zeker nog wel, maar wel afhankelijk van waar je woont.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #30301

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Dag Dea.

Alex en ik wonen in het warme zuidelijker België. :P
Hier hebben we 's nachts minstens 2° graderen maximum 11° in de dag. Althans dat zijn de voorspellingen van komende week. ;)

Dat ik wortels onder de stam wil is misschien een beetje verkeerd uitgelegd.
Zoals op de foto te zien zijn er enkel wortels aan het uiteinde van de dikkere wortels te vinden. Het is in principe zo dat ik niet wortels onder de stam wil, maar eerder dichter bij de stam.
Net zoals bovengronds met de takken wil je meer vertakking dichter tegen de stam aan en niet alleen vertakking aan het uiteinde.

Nu had ik de intentie van de bonsai in een kleinere schaal te zetten dan die al stond, maar dat ging niet omdat de dikke wortels de in de blauwe pot al van rand tot rand zaten en de fijnere wortels die aan het uiteinde van de dikke wortels ontsproten groeide direct naar beneden toe.

Met de boom nu in een grotere ronde pot te zetten wil ik de komende jaren de wortels zo compact krijgen dat hij in een pot komt die beter past bij de maat van de boom.
Het takkengestel is toch nog niet wat het moet zijn voor een definitief potje dus dat kan ik met gerust hart ook verfijnen in die jaren.

Net nog een foto gemaakt van de Berberis, maar de kwaliteit van de foto is niet super. Misschien later op de dag komt er een mooiere. ;)





Groeten.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #30302

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Heb je de dikke wortels ingesneden & voorzien van wat stekpoeder? Dat wil nog wel eens helpen om meer wortels dichter bij de stam te krijgen, zeker als dit gepaard gaat met snoeien van de bestaande wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lente voorbereiding. 10 jaren 2 maanden geleden #30303

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bij mij gaan de meeste nieuwe bomen ook eerst enkele jaren in een iets grotere en diepere trainings pot om het wortelstel zo goed mogelijk te maken, zodat ik nadien kan selecteren en in een kleinere schaal kan zetten..

bij mij is ook het probleem dat de meeste van mijn nieuwe bomen echt startplanten zijn die nog niet in een bonsai schaal staan maar in een bloempot (zo uit de kweekvelden maar al enkele jaren in de pot..).. hierdoor zijn veel wortels ver van de stam en is er nog geen echte bonsai kluit..

gelukkig zijn bij de meeste wel genoeg kleine wortels dicht tegen de stam zodat ik al enkele van de lange grotere kan wegnemen..

we zien wel hoe het groeit.. :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren