Onderwerp:

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31284

  • Joey
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik heb een Acer Palmatum geplant vorig jaar en wil deze nu vorm gaan geven. Graag zou ik jullie om advies willen vragen, omdat ik vrij nieuw ben in het bonsai wereldje.

Als bijlage heb ik 3 foto's van de Acer toegevoegd. Mijn vraag is hoe ik deze het beste vorm kan gaan geven. Ik zit o.a. met de volgende vragen:
- Welke tak moet ik als stam gaan gebruiken? Dus die het meest de hoogte in zal gaan groeien?
- Welke tak kan ik het beste gebruiken om naar links te laten lopen. Op de foto gezien is aan de linkerkant namelijk een beekloop, waar ik 1 tak over heen wil laten hangen.
- Moet ik nog wat snoeien?

Ik weet dat ieder zijn eigen smaak heeft en het dus waarschijnlijk op meerdere manieren kan, maar zoek nog wat inspiratie en tips van de gevorderde bonsai liefhebbers :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31291

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ben dan wel geen expert maar zou zeggen.. Lekker 5 jaar laten groen. En over een jaar of 2, 3 je druk gaan maken over welke takken waar moeten groeien. nu eerst richten op stam, dikte, tapsheid en wortels.

Oh, enne, het is wel zio aardig om je foto's even rechtop te zetten (Gebruik een foto edit programma; Viewers draaien niet de foto, maar alleen de output bij bekijken in de viewer)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31320

  • Joey
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : Ben dan wel geen expert maar zou zeggen.. Lekker 5 jaar laten groen. En over een jaar of 2, 3 je druk gaan maken over welke takken waar moeten groeien. nu eerst richten op stam, dikte, tapsheid en wortels.

Oh, enne, het is wel zio aardig om je foto's even rechtop te zetten (Gebruik een foto edit programma; Viewers draaien niet de foto, maar alleen de output bij bekijken in de viewer)


Waarom nu niet alvast vormen dan? Als de vertakkingen dikker zijn over een paar jaar, gaat dat moeilijker. Ik wil de Acer ook niet te hoog laten worden, omdat het wel in verhouding moet zijn met de rest er omheen.

Wat moet ik nu precies doen dan met de stam, dikte, tapsheid en wortels?

Vond het vreemd dat de foto's gedraaid waren. Op mij bureaublad staan ze rechtop, maar als ik ze hier toevoeg staan ze opeenseen kwartslag gedraaid....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31321

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een beetje afhankelijk van het formaat dat je wilt bereiken maar.. Over het algemeen zijn zijtakken tegen de tijd dat je stam en wortels op orde zijn zo dik geworden dat ze zowieso verwijderd moeten worden om een realistische boom mee te vormen. Op zijn minste moeten de zijtakken een stuk terug gesnoeid worden om tapsheid te krijgen. Dus dan kan je ze net zo goed gewoon met rust laten en laten schieten. Maar goed. Het is afhankelijk van hoe jij de uiteindelijke boom voor je ziet.

Alternatief is, wat ik nu aan het proberen ben met wat acers, is dat je de zijtak straks gaat marcotteren (Bewortelen dmv insnijden van de bast & aanbrengen van substraat). Dan krijg je een nieuwe plant. Dan is het wel nuttig om alvast een vorm te geven.

Acers hebben de neiging van boven tot onder gelijkmatig dik te worden. Dit oa omdat er een sterke dominantie groei in de top plaats vindt. Om dit tegen te gaan moet je de kroon van de boom tegen houden, en de onderste takken vooral de kans geven om te groeien.

De wortels zal je moeten uitspreiden zodat ze niet verward/door elkaar heen gegroeid zijn als je de plant over een paar jaar uit de grond haalt. Elke 2-3 jaar moet je eigenlijk de plant uit de grond halen, wortels bijwerken, en weer een jaar of 2 laten staan. Zo krijg je na 6 jaar werk een mooie tapse stam, met bvlakke wortelvoet.
Zie ook www.growingbonsai.net/nebari-creation-with-young-plants/ .

Wat betreft foto's: je moet je foto's met een fotobewerkingsprogramma openen, op maat maken en exporteren bv voor web gebruik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: IlonavP, wouterg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31328

  • Joey
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor je reactie leatherback. Ik wil uiteindelijk dat de Acer een beetje over de beekloop heen gaat hangen, dus een grote zijtak aan de linkerkant (als je de foto rechtop ziet).

Wat bedoel je precies met "de kroon van de boom tegen houden"?

Ik kan dus het beste als eerste aan de slag gaan met de wortels? Kan ik dan het beste de Acer nu al uit de grond halen of volgend jaar pas, als deze 2 jaar in de grond staat? Ik heb bij het planten niet echt gelet hoe de wortels zitten of een deel van de wortels weggesnoeid. Ik wil in de toekomst eventueel wel een deel van de wortels over een rots laten lopen.

Acer staat trouwens ook in de volle grond, waar het wel lastiger is om em telkens uit te halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Joey.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31329

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik krijg heel sterk het gevoel dat jke niet van plan bent om een bonsai te maken, maar gewoon een mooie plant over een stuk van je tuin wilt laten groeien.

Is het je doel dat dit een 'boom in pot' gaat worden, of is dit de definitieve plek?

Een 'bonsai' ("Boom in pot") en een "tuinbonsai" zijn zeer verschillende beesten, eh, planten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31367

  • Joey
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik wil er inderdaad een tuinbonsai van maken. Excuus, dat had ik er inderdaad bij moeten vermelden!

Wel wil ik de boom zoals een bonsai vormen, alleen dan dus niet in een pot...

Welke tak kan ik dus het beste als stam gebruiken en welke als zijtakken? En moet ik al terug gaan snoeien nu?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31368

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dan zou ik hem lekker laten groeien en via spandraden de takken laten zakken zoals je zelf mooi vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31369

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Joey schreef : Ik wil er inderdaad een tuinbonsai van maken.


Tuinbonsai - zoals in tuincentra aangeboden, die met die bolletjes - vind ik persoonlijk onnatuurlijk en foeilelijk - slechte kopieen van echte japanse vormbomen.

Acers vind ik er al helemaal niet geschikt voor.

Ik zou doen wat LB zegt. Want zoiets wil je toch niet?

(Acer tuinbonsai) :

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 10 jaren 1 maand geleden #31377

  • Joey
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik hoef voorlopig niets te snoeien dus?

De bolletjes van een tuinbonsai vind ik persoonlijk ook helemaal niet mooi. Ik had meer de vormen van een bonsai (boom in pot) in gedachten, alleen dan in de volle grond.

Als je op foto 1 kijkt, dan zie je dat de linker tak het dikst is. Die dus het beste als stam gebruiken en verticaal laten groeien? De rest vd vertakkingen meer horizontaal laten groeien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren