Onderwerp:

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32694

  • JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag. Ik heb een ACer palmatum garnet gekregen van een vriend en in mijn voortuitnje geplaatst.
Nu heb ik 100m van mijn huis in een gemeente tuintje ook een garnet gevonden die geldt als mijn grote voorbeeld. Het is geen bonsai maar om hem zo te krijgen denk ik dat het toch aardig de richting opgaat van een bonsai.

in bijlage 1 is de foto te zien van hoe ik de acer in mijn tuin heb staan en in bijlage 2 de acer in de gemeente tuin.
ik zou ze snachts natuurlijk stiekem kunnen omwisselen.... :P Maar denk dat ik meer plezier beleef aan het zelf verzorgen en vormen.
Denken jullie dat het mogelijk is om mijn acer ook zo te kunnen vormen en laten groeien.

de acer in mijn voortuin is niet ongeschonden. hij is namelijk gespleten en heb hem geprobeerd zo goed mogelijk te verbinden. (op hoop van zegen dat ie weer aan elkaar groeit) bijlage 3 en 4

graag jullie reactie of dit nog te doen is of het onbegonnen werk is. en hoe zou ik dit dan moeten aanpakken. Ik snap dat nu niet de tijd is om te snoeien. maar mischien moet ik hem inwikkelen met draad?

groeten,

Jerry

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JerrySporkslede.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32696

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Halve wegen juli alle takjes terug snoeien tot er alleen nog maar 4 blaadjes op de alle takjes zitten. Omdat de boom dan zo iets heeft van he'! ik wil helemaal niet geknipt worden. Dus na die knip beurt gaat die nieuwe knoppen maken lager op de takken die je gesnoeit hebt. En die knopen lopen dan gewoon uit, waar door je volgend jaar een dicht vertakt boompje hebt. En dan pas zou je met gegalvaniseerd aluminium draad(aluminium met een bescherm laagje) de takjes kunnen bedraden en in de vorm buigen die je wilt hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32697

  • JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Maar wat bedoel je met snoeien. Bedoel je dan lomp alle takken snoeien tot er nog maar allen een stam met zijtakken te zien is. Verklaar u nader aub.... B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32698

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

JerrySporkslede schreef : Maar wat bedoel je met snoeien.


vroeg hij dat nu echt ??!?!?! :dry:

www.bonsaiempire.nl/basis/vormen/snoeien
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JerrySporkslede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32700

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
De reden dat ik de snoei en groei techniek zou gebruiken bij jou boompje. Is omdat hij vrij open is in het midden, en je wilt het boompje op foto 2 na maken ja toch?!. Daarom zou ik dus back budding gebruiken, of terwijl snoei en groei methode. Dan heb je volgend jaar veel jonge takjes die nog flexibel zijn om mee te werken. Plus je boompje is al gelijk een stuk voller. Gr gio ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32704

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

JerrySporkslede schreef : maar om hem zo te krijgen denk ik dat het toch aardig de richting opgaat van een bonsai.


Nee. De voorbeeld-boom heeft geen bonsai-kenmerken.
Je kunt je boom wel laten groeien en in de buurt krijgen van iets wat op de voorbeeld-boom lijkt, maar da's dan dus wel een mooie boom, maar geen bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32708

  • JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi,

natuurlijk weet ik wel wat snoeien is.....
maar de vraag is meer waar moet ik snoeien? ben bang dat ik de plant vermoord. :evil:
ik heb ff een fotogemaakt. moet ik echt lomp de rode kruisjes snoeien of wat genuanceerder de gele kruisjes.
het wordt zowieso de eerste x normaal doet de buurvrouw de hortensia's.....

andere vraag. als jullie naar de fotos kijken in mijn eerdere bericht zie je dat mijn acer is gespleten. moet ik de tak die het meeste loshangt ook snoeien of zou het nog goed komen?

grtz,

jerry

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32709

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je "moet" niets. Behalve zelf besluiten wat je wilt bereiken met de plant.

Ik zou overigens de gebroken tak zo vastmaken dat deze bij een vlaag niet verder scheurt. Voor de rest de plant eerst eens lekker laten wortelen. En pas volgend jaar overwegen te snoeien. Maareh.. Waarom wil je de plant snoeien? Deze planten groeien niet zo hard. Bij voldoende zon, water en mest gaat hij ook aan de binnenkant van de kroon wel weer uitlopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32710

  • JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
ja idd hij staat twee weken in de voortuin. dus het is idd niet geheel overstandig om hem even te laten worteltrekken. maar mijn "droom" is eigenlijk zo'n boompje in de tuin. (zie bijlage 2 eerste bericht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer garnet vormen 9 jaren 11 maanden geleden #32711

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

JerrySporkslede schreef : ja idd hij staat twee weken in de voortuin. dus het is idd niet geheel overstandig om hem even te laten worteltrekken. maar mijn "droom" is eigenlijk zo'n boompje in de tuin. (zie bijlage 2 eerste bericht)


En dat is dus een esdoorn zonder bonsai kenmerken. Negeer de adviezen en laat je boom gewoon lekker groeien. Wordt-ie vanzelf net zo mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts