Onderwerp:

Carmona stekken 5 jaren 9 maanden geleden #75218

  • Mr.Mayagi
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Goeiemiddag,

Ik heb een paar maanden geleden een carmona gekregen en nu leek het me leuk om de boom te stekken en er een eigen creatie van te maken. Hij doet het goed en heeft uitlopers gekregen die aardig vlot groeien. Mijn vraag is kan ik daar een stek van maken en zoja hoe verder. Ik heb al veel gelezen op het forum maar snap nou niet helemaal precies. O.a waar ik em af moet snijden en hoe de eerste weken in ze gang gaan. Alvast bedankt en als iemand toevallig door middel van fotos kan laten zien zou helemaal super zijn!!

Gr!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mr.Mayagi.

Carmona stekken 5 jaren 9 maanden geleden #75235

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Omdat niemand toe hapt, dan maar een beknopte beschrijving van stekken maken in zijn algemeen:

Ga op zoek naar materiaal wat niet ouder is dan 2 jaar. Jouw takken zijn daar goed geschikt voor zo te zien.
Tel vanaf de punt van die tak, tenminste 3 nodes terug (dus drie knopen met blaadjes, of 3 blad setjes in jouw geval)
Zoek dan de 4e node, verwijder daar de bladeren.
Knip net iets onder die node de tak door met een scherpe schaar.
Dip de tak in stekpoeder, clonex gel of in sommige gevallen honing. Stekpoeder is in dit geval prima.
Zet de tak daarna in vochtig(!) zand, vochtig sphagnum mos of vochtige potgrond. Nat is slecht. Beter iets te droog dan iets te nat.
Trek er een zak overheen, prik daar gaatjes in van ongeveer 3mm. Een stuk of 10 gaten.
Elke week maak je er 10 gaten bij.
Na een week of 3-6 zul je zien dat er wortels onder uit je potje komen. Dan kun je de zak weghalen en de tak direct verpotten. Doe dat voorzichtig, de nieuwe wortels zijn breekbaar.

Reken met deze methode dat je de helft verliest. Elke plantsoort heeft specifieke wensen waarmee je de uitval kunt beperken tot 0, ik ken carmona verder niet dus ik weet niet hoe die reageert. Maar het lijkt me een makkelijk te stekken soort. Ik denk dat je zelfs na 3 weken al een flinke verdikking kunt opmerken aan de snede van je stek, of misschien zelfs al wortels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mr.Mayagi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts