Onderwerp:

Ficus 5 jaren 9 maanden geleden #75540

  • stijnos
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Een half jaar geleden een bonsai gekocht in een tuincentrum. Ficus Bonsai, meldde het kaartje.
Ik ben een totale leek op het gebied van plantverzorging, maar ik vind die bonsai er ontzettend leuk uitzien dus verdiep me graag.

Sinds een paar maanden is er een zijtak gaan groeien onderaan de boom, dat ging opeens snel. Inmiddels steekt deze behoorlijk uit. Wat is aan te raden? De hele tak wegknippen? De tak halverwege afknippen? Ik vind het fijn om te zien dat de boom groeit (blijkbaar doe ik het 'voldoende' goed als het neerkomt op water geven ;) ), maar deze tak valt uit de toon naar mijn mening.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stijnos.

Ficus 5 jaren 9 maanden geleden #75541

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Is het blad van de zelfde soort als het bovenste deel of net effe anders, ivm een mogelijke ent? Als het ander blad betreft en het geheel qua formaat uit de toom springt, zo ik het in zijn geheel afknippen en appart poten. Wie weet ontstaat er een leuk nieuw boompje uit.

Heb zelf ook een dergelijke Ficus staan. Beschouw hem niet als één van mijn bonsai, maar als een leuke & gemakkelijke compacte kamerplant. Ook hier doet hij het aardig, heb hem tevens verstekt.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Ficus 5 jaren 9 maanden geleden #75545

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

stijnos schreef : Een half jaar geleden een bonsai gekocht in een tuincentrum. Ficus Bonsai, meldde het kaartje.
Ik ben een totale leek op het gebied van plantverzorging, maar ik vind die bonsai er ontzettend leuk uitzien dus verdiep me graag.), maar deze tak valt uit de toon naar mijn mening.

Als je de plant leuk vindt is dat OK. Over de "bonsai kwaliteit" ervan kan je, via de zoekfunktie, in ieder item over ficus verschillende standpunten vinden.
De scheut komt (meen ik te zien), uit de onderstam. Dit soort 'bonsai' bestaat uit een dikke onderstam, eigenlijk wortels die eerst ondergronds groeiden, waarop een takje Ficus is geënt.
De nieuwe scheut geeft zo te zien een andere soort bladeren dan de hoger geënte. Ze zal ook blijvend het beeld van uw bonsai storen.
Je snoeit ze dus best weg. Heb je daar zin in dan kan je deze tak stekken. Ficusstekken wortelen gemakkelijk. Met veel tijd en geduld kan je dan een eigen boompje ontwikkelen.
Als je uzelf inde bonsaikunst wil verdiepen, zoals je zegt, zoek dan even via Google naar foto's en teksten over hoogwaardiger bonsais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 5 jaren 9 maanden geleden #75586

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Zo te zien is deze tak van de orginele boom waarop het gedeelte van de ficus is geënt, ik zou hem weg halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren