Onderwerp:

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75812

  • Michiel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik heb nu een aantal maanden een indoor bonsai boompje en merk dat ik erg veel plezier beleef aan de hobby. Ik heb veel verdieping gedaan in de bonsai wereld en weet er ondertussen aardig wat van. Vandaar mijn beslissing om een aantal outdoor boompjes te gaan kweken. Ja, ik weet dat hier erg veel tijd in zit en dat het resultaat jaren duurt, maar dat geduld heb ik er voor over :)

Behalve dat ik vier potten met stekjes heb staan heb ik ook een boompje besteld. Mijn favoriete boom is namelijk niet makkelijk te stekken (is me ook niet gelukt) en met zaden ben ik niet zo'n held. Het boompje heeft alleen al een stamhoogte van 80 cm. Naar mijn inziens al vrij hoog. Maar ik wil hem ook een aantal jaar in de volle grond zetten om de stamdikte te bevorderen.

Hier dan mijn vraag, gaat zo'n boompje in de volle grond niet flink de lucht in? Ik las dat je de stam bijvoorbeeld deels kan afknippen en een ander takje als stam verder kan laten groeien, maar ziet dit er niet erg lelijk uit? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik een halve boom dadelijk heb en hij voor bonsai doeleindes te groot is geworden.

Tips zouden erg welkom zijn.

Alvast bedankt!

Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75814

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Michiel,

Welkom op het forum.

Leuk om te horen dat je begonnen bent, en planten aan het uitzoeken bent gegaan. Ik denk dat het belangrijk is om te weten wat je voorje hebt. Zeker bij kersen kan het zo zijn dat je boom geent is op een onderstam. Als je die terug snoeit, ben je je sierkers kwijt.

Kan je een duidelijke foto plaatsen op het forum?

In het algemeen geldt dan bomen snoeiplekken afdichten met bast. Als je op de juiste manier terug snoeit, zie je later vrij weinig vaneen dergelijke snoeiwond. Maar ja, je blijft het altijd zien. Er zijn diverse routes, de een sneller dan de ander, om een dikke stom te krijgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Michiel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75821

  • Michiel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb hem besteld maar pas over 2 week binnen. Het is een prunus serrulata royal burgundy met een stamhoogte van 60-80. Ik zal nog navragen of ze ook geënt zijn, bedankt voor de tip. Ik zal ook een foto sturen van hoe ze er ongeveer uitzien. Foto zijn veel grotere formaten dan die ik krijg. Maar het zal wel dat model zijn.

Maar stel dat de stam te lang is en die korter moet, betekend dat dan dat je een boom moet snoeien tot onder de kruin?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75824

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Ben bang dat dit niet goed gaat komen.

Stamhoogte 68-80cm is niet planthoogte deze kan wel eens +120cm bedragen. Vind zelf een bonsai van +40cm al groot. Het risico van een ent net onder de kruin is tevens aanwezig.

Hem onder stamhoogte knippen resulteerd in een rechte kale niet tapszijnde onvormbare stok in pot. Wat is daar uw plan mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75827

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Inderdaad altijd leuk dat er mensen met bonsai beginnen.

Maar zou je niet beter naar een zaak gaan waar ze startboompjes verkopen. Dan kun je al veel problemen omzeilen.
Als het is zoals gezegd dat hij mogelijk geënt is, is het onderste inderdaad al niet interessant. Tenzij je dan enkel de eerste cm houdt en terug laat groeien en een andere vraag is, waarop is hij dan geënt.
Als je het bovenste wilt moet je al gaan marcotteren wat jammer zou zijn als het niet lukt.
Koop een leuke, goeie startplant en je ben direct vertrokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75828

  • Michiel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reacties. @sjors ik heb nog geen plan. Daarom ook dit topic over hoe ik het best een boompje kan snoeien. En inderdaad, ik zou mijn boompje uiteindelijk ook niet hoger willen als 40 cm.

Dus als ik het goed begrijp is niet te doen om een boompje van 60 á 80 cm stamhoogte te snoeien naar bonsai hoogte om op die basis uid verder te gaan? Goed om te weten want dat was mijn vraag.

Ik woon in Groningen en beschik niet over een auto. Ik heb geen bonsai shop in mijn omgeving kunnen ontdekken. Daarnaast wil ik zo klein mogelijk beginnen om zelf invloed te kunnen uiten op de vorm van de boom. Ik heb al een aantal stekjes. Van de den en esdoorn. Maar ik wou ook graag een sierkers omdat dat mijn favoriete boom is.

Als mijn plan volgens jullie niet haalbaar is annuleer ik die bestelling (helaas) maar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75829

  • Michiel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Of het boompje geënt is weet ik nog niet, dit kan ik navragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75832

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
welkom op het forum!

stel dat hij niet geent is kun je overwegen hem volgend jaar aan het einde van de winter/begin lente gewoon afzagen 20 cm boven de pot rand de de wortel voet opzoeken en voorberijden en uitgespreid planten in de volle grond en dan wachten tot hij weer uitloopt dan kun je later weer terug zetten tot een uit loper om tapsheid en beweging te kweken.

als hij wel geent is kun je er nu even van genieten als een gewone boom en dan volgend jaar het bovenste deel van de ent marcotteren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75833

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ik heb ook twee van die de prunus "stokken" staan deze twee werden gekweekt voor de bloesem boven in zaten er takken aan geent van een andere soort.
ik heb ze gewoon afgezaagd om mee te oefenen hier is er een als voorbeeld:


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamhoogte sierkers 5 jaren 8 maanden geleden #75834

  • Michiel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

dennisfranx schreef : ik heb ook twee van die de prunus "stokken" staan deze twee werden gekweekt voor de bloesem boven in zaten er takken aan geent van een andere soort.
ik heb ze gewoon afgezaagd om mee te oefenen hier is er een als voorbeeld:



Harstikke bedankt voor de info Dennis.
Ik ga even navragen of het boompje geënt is en naar aanleiding daarvan weet ik wat ik er mee kan doen nu :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren