Onderwerp:

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76851

  • melinadw
  • melinadw's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo ik ben een nieuw lid op deze pagina

Gisteren heb ik een nieuw bonsai boompje gekocht: Zantoxilium
Ik weet enkel niet zo goed of ik iets aan de vorm moet doen
Wat denken jullie?

Hij heeft ook enkele gele bladeren, komt dit door een tekort aan voeding of water?

Groetjes
Melina

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76860

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Kijkend naar pot inhoud schat ik het vocht niveau op 0%, maar voor hoelang. Daar houden bomen niet van.

Ben niet bekend met de soort, is deze bladhoudend of verliezend? Tis immers herfstig, kan ook natuurlijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76864

  • melinadw
  • melinadw's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 3
Deze is bladhoudend
Inderdaad, de verkoper zei dat hij te droog stond toen we hem gingen halen
Ik heb hem thuis meteen een vloeibare voeding gegeven

Heb je misschien enkele tips over snoeien? Ik zou graag uiteindelijk deze vorm willen hebben (foto)
Ik ben nog maar net bezig met deze hobby en ik durf er niet aan te komen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76866

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Bomen waarvan je denkt dat er iets 'hapert' moet je liefst niet voeden.wel een zo goed mogelijk basisverzorging geven. Zie helemaal bovenaan de bladzijde. Als je al een tijdje een bonsai heb die wel goed groeit heb je toch al een beetje ervaring?
Voor deze boom: is bladhoudend maar niet winterhard. Ga niet experimenteren met telkens een ander verzorgingsaspect waaronder standplaats. Dan kan de boom zich niet aanpassen en krijgt steeds opnieuw stress. Ook zwaar snoeien valt daaronder.
De gele bladeren zijn waarschijnlijk het gevolg van te droog en zondigen tegen de algemene verzorgingsregels. Voor tuincentra is dit een commercieel product waarvan ze dikwijls niet veel weten. Of zien alle bladeren er verzwakkend uit?
Uw toekomstbeeld is hier moeilijk te bereiken, vooral het verdikken. De vorm zou je kunnen bereiken door het horizontale deel weg te knippen na de takken korter bij de benedenste bocht, en de boom herop te bouwen vanuit het takje (dat recht naar boven groeit) Maar niet nu. Krijg de boom gezond op zijn nieuwe standplaats, lees veel en denk na over de vorming.
Stel vragen als je onzeker bent. Je krijgt adviezen meer specifiek voor jouw boom als je meedeelt hoe jij het wil doen. (bvb je toont een foto voor de gewenste vorm en krijgt geen algemeen advies maar een voorstel voor een aangepaste ingreep.)
Succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: melinadw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76888

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Zou hem na een voorjaarsverpotting schever plaatsen. Zodat de stam lengte behouden blijft, hij visueel hoger wordt / lijkt. Dan groei aan de kale kant afwachten. En hem uiteraard in een grotere pot plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76889

  • melinadw
  • melinadw's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 3

Sjors Boomschors schreef : Zou hem na een voorjaarsverpotting schever plaatsen. Zodat de stam lengte behouden blijft, hij visueel hoger wordt / lijkt. Dan groei aan de kale kant afwachten. En hem uiteraard in een grotere pot plaatsen.

Klinkt goed, zal ik doen, bedankt ! :)
Maar heb gezien dat een verpotting dringend nodig is. Zou ik deze misschien nu al verpotten? Want ik lees dat je best tot de lente wacht..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76890

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Beschouw de bomen in eigen collectie als buitenbomen, deze staan buiten en zo behandel ik ze ook. Voorafgaand aan en tijdens de winterperiode verpot ik niet, zal dit ook niet adviseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien? Bedraden? 5 jaren 7 maanden geleden #76896

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit soort bomen komt in grote hoeveelheiden uit china. Ze worden daaar in rap tempo opgekweekt. Zodra ze hier aankomen hebben ze het wat moeilijk. De groond waar ze in staan is niet ideaal, ze hebben een lange reis achter de rug, en hebben net weer blad gekregen bij een kweker in europa. De potjes zijn aan de kleine kant. Het substraat is niet zo best. Het beste is omd aar meteen stappen in te zetten.

Nu ga je de winter in, wat een lastige periode is voor de meeste tropische soorten die bij ons moeten overleven. Ik zou overwegen om een pot te gaan kopen die iets groter is als deze. Echt maar een paar cm breder en dieper. Haal ook wat goed kwaliteit potgrond. Haal de plant uit zijn huidige poten zet de plant een kwartiertje in een bak lauw-warm water zodat de aarde die nu wat droog is zich kan volzuigen.

laat de kluit dan uitlekken. Je kan nu voorzichtig de aarde aan de bovenkant wat afbrokkelen. Rondom kan je met een bv eetstokje, de aarde wat losmaken. Het doel is hier NIET om grote hoeveelheden aarde er uit te halen, maar de wortels its los te maken van de kluit. Het geheel moet wat rafelig worden. Dan doe je een laagje aarde in de nieuwe pot. Zet deze plant er n, en vul de pot rondom de kluit met aarde. Deze aarde niet vast aandrukken. De grond moet luchtige zijn.vul de pot op tot een cm of 2 onder de rand. Op dat mometn moet de oude kluit ook met een laagje nieuwe aarde bedekt zijn. Geef water. Dan zakt de grond enorm in, en vul je de pot weer aan met aarde.

nu moet je de plant op een zonnige plek zetten en met rust laten. Zodra de aarde weer aandroogt geef je water. .
In het voorjaar kan je dan gaan kijken in hoeverre je de gron waarin de plant staat wilt vervangen, en wat je er verder mee wilt. Maar de eerste winter is echt een lastige, omdat de planten eigenlijk niet klaar zijn voor onze droge woonkamers
De volgende gebruiker (s) zei dank u: melinadw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts