Onderwerp:

tweede poging op een jeneverbes 5 jaren 5 maanden geleden #77491

  • jooms88
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 1
Tweede boompje dat ik probeer vorm te geven en te bedraden.
Alle kritiek is welkom, zowel positief als negatief :), denk dat het een jeneverbes is van 2 jaar oud.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jooms88.

tweede poging op een jeneverbes 5 jaren 5 maanden geleden #77492

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Is deze plant al aan bedrading toe? Is het niet beter te wachten zolang de takken nog goed plooibaar zijn?
Waarom doe je het groen onderaan de takken weg? Is het niet beter te wachten tot de takken de gewenste dikte hebben? Lage begroeiing helpt toch bij het verdikken?
Hoe groot wens je dat de bonsai is die uit deze plant zal gevormd worden?
Volgens mij had je beter een eerste planning gemaakt, dan advies gevraagd en pas dan de eventuele ingrepen gedaan naar de ideeën die je uit de adviezen had verkregen.
Volle grond (of grote pot)? En veel bonsaigeduld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TPVerheijke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging op een jeneverbes 5 jaren 4 maanden geleden #77665

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Het lijkt op een cheerleader, met twee van die pompoms aan het uiteinde.
De klassieke fout met jeneverbessen is om al het loof te verwijderen en enkel aan de uiteinden te laten zitten. Dan krijg je wat ze in het tuincentrum 'bonsai' noemen.
Niets mis mee, er is nog wel wat van te maken, over een jaar of 5.

Ik denk dat de basis ontbreekt; er zit geen beweging in de stam, er zijn geen takken die zulke bewegingen volgen en versterken. Omdat er een gigantisch aandeel van het bladoppervlak afgeknipt is, zal het lastig worden om binnen 2 jaar tijd voldoende takken e.d. te hebben om een leuk boompje mee te maken. Naaldvarianten van juniperus zijn sowieso moeilijker om mee te werken vind ik.
Over weggooien zou ik het niet willen hebben, maar wegzetten voor een aantal jaren kan geen kwaad.

Door direct zo straf in te grijpen en zoveel werk te doen op een boompje, beperk je de toekomstige mogelijkheden. Juniperus vormt vrijwel nooit nieuwe takken op oude stukken stam. Dus in feite zul je verder moeten werken met wat er nu nog aan zit, en wat er nu nog aan zit is sterk verzwakt door de heftige ingreep. Vanaf daar is er wel wat mee te doen, als de tijd rijp is. Maar aangezien de mogelijkheden beperkt zijn, zit ik te denken aan een toekomstig beeld als het volgende:


Maar dan hebben we het dus over een aantal jaren. Als er eerst bedraad was, en een vorm bepaald, dan was dat denk ik anders gelopen en had je creatiever om kunnen gaan met het materiaal. Ik verwijder zelf het liefst in eerste instantie niets, om de plant te vormen en daarna te bepalen wat er af kan, wat er in 2 jaar af kan, wat er over 5 jaar af kan, en wat er absoluut moet blijven zitten. Stel dat het gebeurt dat ik per ongeluk een tak afbreek, dan heb ik er nog 10 om uit te kiezen. In dit geval zal dat lastiger worden; die takken zijn er al niet meer.
Daarnaast: hoe meer blad, hoe sterker de groei. De plant zal komende lente sterk gaan uitlopen om weer op kracht te komen. Dan zul je 'm moeten laten groeien, omdat verdere ingrepen waarschijnlijk negatief zullen uitpakken voor het plantje.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

tweede poging op een jeneverbes 5 jaren 4 maanden geleden #77802

  • HW
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik had zoals de vorige schrijvers al neergezet hebben 2 jaar gewacht. Dan had je leuk materiaal gehad. Dit struikje, althans wat er nog van over is, zou ik in de volle grond zetten en over een paar jaar nog eens naar kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts