Onderwerp:

Eerste bonsai bedraden 5 jaren 2 maanden geleden #78924

  • Guillaume
  • Guillaume's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allen,

Een goeie maand geleden kocht ik mijn eerste bonsai, een Carmona Microphylla (Fukien Thee).
Naderhand las ik dat dit een moeilijke soort is om te onderhouden, maar voorlopig verloopt alles uiterst goed.
Immers, op mijn kantoor is er een constante temperatuur van om en bij de 20°c, de boom staat aan een raam met constant daglicht (geen direct zonlicht) en er is vloerverwarming (samen met een gevulde waterschaal ideaal om de luchtvochtigheid te boosten).

Ik ben me bewust van de lichte aanslag op de aarde (ik gebruikte tot dusver flessenwater (mineraalwater)), maar zal overschakelen op regenwater omdat er volgens mij te veel zouten in het mineraalwater zitten, waardoor de aarde wat aanslaat (?)

De boom groeit best aardig (ik heb gisteren twee uitlopers bovenaan in de kruin van ongeveer 8-10 cm afgeknipt omdat die de esthetiek verstoorden).

Graag had ik jullie deskundige visie gehoord met betrekking tot:

1. Ik heb online een nieuw substraat gekocht (ik wou niet meteen verpotten om de boom eerst de kans te geven zich aan te passen aan de omgeving): wat denken jullie van 3/4 akadama en 1/4 bims?
Moéten er wortels worden weggesnoeid bij het verpotten of wanneer maakt dit een noodzaak uit?

2. Ik zou graag mijn boompje bedraden. Zoals jullie weten is een Carmona bladhoudend. Is dit een goed moment om te bedraden?
En zijn deze oudere takken wel nog goed te bedraden (zie foto's)?

Ook had ik graag jullie persoonlijke mening / tips gehoord over de vorm dewelke jullie zouden geven?

Ikzelf denk eraan om (1) de knopen en blaadjes onderaan de stam weg te nemen en (2) om de takken wat opwaarts te bedragen (nu hangen ze immers af en ik vindt volledig horizontale takken veel mooier).

Ik zie jullie schrijven met enthousiasme tegemoet!

Met vriendelijke groeten,

Guillaume

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai bedraden 5 jaren 2 maanden geleden #78929

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De boom ziet er heel gezond uit. De verzorging zal wel OK zijn want anders was er al negatieve evolutie te zien. (doe zo verder). Een beetje voeding mag. Dit verhogen als de lente er is
Snoei niet te vlug, een boom moet een beetje kunnen uitgroeien en verzwakt door steeds heel vroeg terug te snoeien.
Reeds verpotten? Hangt af van meerdere factoren. Als de grond nog goed water opneemt is snel verpotten nog niet absoluut nodig. Je kan de plant even uit de pot lichten. Als de hele kluit vol wortels zit is verpotten wel aan de orde (lente).
Bedraden en grote snoei naar een meer 'echte bonsai' vorm kan volgens mij nog wat wachten tot je zelf wat meer vertrouwd bent met bonsai. Het doel lijkt me dan de S-vorm te liquideren. Maar knoei niet met een plant die het goed doet. Schaf dan liever een voorgetrainde boom aan met een natuurlijk uitzicht. Weet dat bomen in de zomer beter buiten horen. Maar als je boom het goed doet.....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai bedraden 5 jaren 2 maanden geleden #78953

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Je boom ziet er gezond uit. Mocht je hem gaan verpotten dan raad ik je aan om te kijken naar de wortel kluit en eventuele snoei toe te passen. Je haalt immers niet ieder jaar de boom uit de pot. Ook zou ik een pot kopen met drainage gaten er in. Zoal sik het kan zien is dit een pot doe volledig dicht ik met hierin een water reservoir. Dit zijn niet al te beste potten voor het voorkomen van o.a. wortel rot.

Qua grond staat mijn Carmona in 4 scheppen akadama, 1 schep kyriu en 1 schep potgrond. Bij mij doet hij het prima op. Potgrond kan een punt van discussie zijn maar mijn bomen doen het goed op dit mengsel.

Bedraden moet je niet zomaar doen zonder vsie op wat je wil berijken en zoals al gezegd door Ivan constante snoei is ook niet goed voor de boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai bedraden 5 jaren 2 maanden geleden #78954

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Oja, je zou de oude bloemen kunnen verwijderen, deze hebben toch geen nut en verslechteren het aanzicht van e boom een beetje ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai bedraden 5 jaren 2 maanden geleden #79007

  • Guillaume
  • Guillaume's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste,

Bedankt voor de repliek !

(1) over de al dan niet noodzaak van het verpotten blijf ik vooralsnog in twijfel.

Ik heb al meerdere malen gelezen dat bonsai (malsai) die je goedkoop online koopt (ik kocht de mijne voor nog geen 30 euro in de "bonsaiempire shop") best zo snel mogelijk uit de doorgaans "slechte" aarde worden gehaald, om verpot te worden in een kwalitatiever substraat.

Anderzijds doet mijn boompje het eigenlijk best wel goed.

Ik wil enerzijds m'n boompje niet te veel stresseren door onnodig te verpotten, maaranderzijds wil ik uiteraard de best mogelijke behandeling voorzien.

Zouden jullie alsnog verpotten rond het begin van de lente (ookal doet hij het goed), of zouden jullie effectief wachten tot ik merk dat m'n boompje er ietwat op achteruitgaat (doordat de grond verzadigd geraakt)?

2. Wat betreft de eventuele snoel

Als het niet zo zou zijn dat de de aardkluit helemaal vol zit met wortels, is snoeien dan volstrekt overbodig, of snoei ik het best sowieso wel wat weg (zoals ik lees, je haalt immers niet ieder jaar de boom uit de pot).

3. Wat betreft de pot

De pot is tweedelig, in die zin dat het boompje en de aardkluit in een plastic pot zit, met op de vier hoeken een drainage gaatje en die plastic pot zit op zijn beurt (op een 2 tal cm van de bodem) in een pot van steen.

Er zijn dus wel 4 drainage gaatjes, maar is dit wel voldoende?

Ik dank jullie voor jullie tijd en aandacht !

Met voorname groet,

Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts