Onderwerp:

Bedraden Chinese Iep 5 jaren 1 maand geleden #79286

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Vorige week alle benodigdheden voor verpotten/ bedraden bij de webshop van deze site besteld. En vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken, de boel verpot en daarna voorzichtig wat bedraad. Ik heb Akadama (1/3 deel) in combinatie met goede Bonsaigrond (2/3 deel) gebruikt. Ik wou ook de boom even uit de pot gehad hebben om te zien of er niet ergens ongedierte aanwezig was. Dit was gelukkig niet zo. Het wortelsysteem zag er prima uit al was het geheel nog wat jong te noemen. Ik heb hem in een net iets grotere pot gezet zodat de stam nog wat verder kan uitdijen. De boom loopt verder heel goed uit op het moment. Volop fris groen te zien overal.

Daarna heb ik voorzichtig een beginnetje gemaakt met het bedraden van de onderste takken. Ik heb Japanse kwaliteit draad gebruikt van 2 mm en 1 mm. De boom heeft echter geen mooie taps toelopende top, er is ooit gewoon een stuk afgehaald (waarschijnlijk in de kwekerij) zodat ik nu met een schuin afgezaagde top zit waar eigenlijk niets mee is aan te vangen. Ook heeft één kant nagenoeg geen enkele tak langs de stam. Het is een recht-toe-rechtaan glad geheel. Als iemand me van goede raad kan voorzien hoe ik ondanks dat gebrek er toch nog iets moois van kan maken, houd ik me warm aanbevolen. Ik zal bij het bedraden vast elke beginnersfout uit het boek gemaakt hebben, maar al doende leert men^^

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bedraden Chinese Iep 5 jaren 1 maand geleden #79287

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dit is voor de verpotting/ bedrading.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bedraden Chinese Iep 5 jaren 1 maand geleden #79288

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dit is erna.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bedraden Chinese Iep 5 jaren 1 maand geleden #79289

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Heb je de oude aarde niet uitgekuist?
Gewoon in een andere pot gezet?
Beter is om de oude aarde er van tussen te halen, soms is dat een pak klei dat je beter kwijt bent, plus als hij uit de pot is is het moment om wortels te snoeien en eventueel de voet bij te werken.

En bonsaiaarde, tja, beter niet doen en dan enkel akadama gebruiken. Dat slaat te rap dicht zodat het lang nat is en er geen zuurstof bij de wortels kan.

Als je takken mist en je snoeit regelmatig kun je geluk hebben dat er op de stam nog nieuwe uitkomen of je laat een takje groeien dat je later kunt enten op de plaats dat je wilt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bedraden Chinese Iep 5 jaren 1 maand geleden #79295

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Vanzelfsprekend heb ik de oude aarde zoveel mogelijk weg gekuist. Er was ook helemaal geen Akadama aanwezig in de oude grond.Ik heb deze "malsai" eind vorig jaar gehad van een vriend, vandaar dat ik vóór het groeiseizoen dit voorjaar in de pot geweest wilde zijn om te zien hoe e.e.a. er aan toe was qua grondkwaliteit (slecht) en eventueel ongedierte dat zich in de pot ophield. Ik heb de wortels voorzichtig met zo'n speciale wortelhark uitgekamd en wat terug gesnoeid waar noodzakelijk. In de nieuwe pot heb ik van die speciale gaasjes op de afwateringsgaten gedaan en ongeveer voor 1/3 met gezeefde Akadama gevuld. De Bonsaigrond die ik heb heeft o.a. Vulka, grind en een hele losse structuur. Ik zal het in de gaten houden qua dichtslaan. Mocht ik dat zien, dan grijp ik gelijk in. Ik wist niet dat je de Bonsai in puur Akadama kan zetten. Weer wat geleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts