Onderwerp:

Ribes stek vervolg 4 jaren 10 maanden geleden #80213

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Een aantal weken heb ik een topic gemaakt over de Ribes stek die ik gekregen heb. Van de week heb ik hem met een mix van Akadama en stekgrond in een bonsai pot gezet zodat ik het wortelsysteem kan trainen om in ieder geval de vorm van een bonsai pot aan te nemen. Anders wordt de overgang van de ronde plantenpot waarin hij eerst stond naar een bonsai pot te groot en moet ik de wortels te veel geweld aandoen straks. En ik weet gewoon nog niet genoeg van bonsai af om dat tot een goed einde te brengen. Hij groeit verder goed heb ik het idee. Onderin langs de stam zie je wat jong gruis groeien. Mijn vraag is; Wat is beter, weg halen of laten zitten?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ribes stek vervolg 4 jaren 10 maanden geleden #80215

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Laten zitten dit helpt het verdikken van de stam en later kan er eventueel naar terug gesnoeid worden maar let wel op dat er geen twee takken op dezelfde plek blijven zitten maar om en om zeg maar
Het zal je verbazen hoeveel de wortels kunnen hebben als je weet wat je doet met de juiste nazorg en goede timing ;)
Er is voldoende tijd om info op te zoeken over hoe en waarom er verpot word voorlopig kan hij zeker wel een paar jaar deze pot blijven dus tijd genoeg je info op te zoeken,
Ik stel voor dat je dat doet en dan hier in dit topic post wat je geleerd hebt maar over twijfeld of je het goed begrijpt zodat het dan toegelicht kan worden
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ribes stek vervolg 4 jaren 10 maanden geleden #80229

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hou in de gaten dat deze soort zich als struik wil vormen. Dus lage takken kunnen de kracht wegnemen van de top. Daarom bij de snoei de aanwijzigen van azaleas volgen, en niet van reguliere bomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ribes stek vervolg 4 jaren 10 maanden geleden #80257

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
@Dennis
Wat u daar omschrijft is waarom ik deze tegel schreef. Ik heb me al een stuk ingelezen op Azalea bonsai en dat toegepast op dit stekje (ofschoon dit geen Azalea is natuurlijk). En mijn vragen zijn dan ook een verifiëring of dat ik het goed heb begrepen.

@leatherback
Mijn instinct zei me al dat ik moest doen wat u daar aanraadt. Maar omdat ik het niet zeker wist legde ik de vraag hier weg. Want als die takken er eenmaal af zijn is het klaar. Dus liever even vragen vóórdat ik er de tang op zet^^

Zie onder het resultaat na voorzichtig weg halen van de onderste takjes. De wondjes voor de zekerheid maar met wondpasta afgedekt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ribes stek vervolg 4 jaren 10 maanden geleden #80264

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Kwa bovengrondse groeiwijze lijkt het wellicht op azalea en is er dus geen sprake van apicale dominantie wat jelle bedoeld?
maar kwa wortels weet ik niet of het zelfde geld kwa gelijkenis

Ik meen mij ook te herinneren van mijn ribes struiken die ik in de volkstuin had staan dat de takjes en stammen hol zijn van binnen en zodra deze verhout zijn zeer bros zijn dus wellicht iets om rekening mee te houden bij toekomstige vorming.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ribes stek vervolg 4 jaren 10 maanden geleden #80265

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ja, Azalea's en deze zijn basaal dominant begrijp ik ook uit andere stukken hier op het forum. Dus ze willen onder meer groeien als boven. Elders werd een andere forumgebruiker dan ook aangeraden de onderste takken weg te halen zodat de bovenkant meer energie krijgt en je zodoende meer groei bovenaan krijgt.

Dat van die holle stammen en takjes wist ik niet. Dus alweer wat geleerd. En ik probeer de vorm (met name die mooie "S"-vorm onderaan de stam) die hij nu heeft zoveel mogelijk te conserveren zodat ik er later minder geweld op hoef los te laten. En dat is geen slecht idee begrijp ik nu van u.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts