Onderwerp:

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80256

  • SeoulBrother
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bonsai lovers, ik heb een vraagje. Ik heb een paar jaar geleden een mooie jonge esdoorn uitgegraven uit het bos.
Hij is rond de 4 jaar oud nu denk ik. Hij heeft aardig wat meegemaakt en ik heb afgelopen jaar besloten om hem weer opnieuw
uit te laten lopen door de top eraf te knippen. Hij is deze lente weer erg mooi en vol teruggekomen maar heeft nog steeds erg grote
bladeren. Ik weet dat bij veel bladverliezende boomsoorten je de grotere bladeren (in tegengestelde richting) kan snoeien om weer
nieuwere en kleinere bladgroei aan de andere kant te krijgen. Alleen zou ik dat graag specifiek willen weten voor mijn (ik denk colchische)
esdoorn, hoe ik dus (meer) kleinere bladeren kan krijgen. En in welk seizoen ik dit het beste kan doen.

Bvd en Mvg Lee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80261

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Welkom op bonsai empire.

Als je plant 4 jaar oud is, kan je waarschijnlijk je beter richten op ontwikkelen van wortelvoet en stam. Daarna komen de takken. Pas daarna komt bladverkleining in beeld. Wel kan je je afvragen of je veel energie wil steken in een boomsoort welke een tamelijk ongeschikte bladgrootte heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80262

  • SeoulBrother
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je voor je antwoord, ja ik snap wat je bedoelt en ben het ook met je eens. Vandaar ook mijn vraag hier, ik weet dat deze esdoornsoort moeilijk tot bijna niet te verkleinen is qua blad. Maar Misschien heeft iemand meer ervaring met deze boom en weet wat trucjes ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80263

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik ben puur voor het experiment al 4 jaar met een acer pseudoplatanum aan de gang. Hetgeen ik doe is systematisch iedere nieuwe uitloop na het eerste bladpaar eruit knippen. Van het moment dat dat eerste bladpaar vol uitgegroeid is knip ik die er ook af. Bij het volgende bladpaar dat uitloopt doe ik weer exact hetzelfde. Ben hier 2 jaar geleden mee begonnen, als je goed kijkt kan je aan de internoden zien vanaf waar wanneer dat was. Resultaat is dubbel: extreem korte internoden ( voor een pseudoplatanum, die soms internoden heeft langer dan de boom nu is) en kleinere bladeren.
Boompje is nu een 20 cm hoog , stammetje van een dikke cm

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bijlles, SeoulBrother

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80284

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

LucRoux schreef : Ik ben puur voor het experiment al 4 jaar met een acer pseudoplatanum aan de gang. Hetgeen ik doe is systematisch iedere nieuwe uitloop na het eerste bladpaar eruit knippen. Van het moment dat dat eerste bladpaar vol uitgegroeid is knip ik die er ook af. Bij het volgende bladpaar dat uitloopt doe ik weer exact hetzelfde. Ben hier 2 jaar geleden mee begonnen, als je goed kijkt kan je aan de internoden zien vanaf waar wanneer dat was. Resultaat is dubbel: extreem korte internoden ( voor een pseudoplatanum, die soms internoden heeft langer dan de boom nu is) en kleinere bladeren.
Boompje is nu een 20 cm hoog , stammetje van een dikke cm


Bedankt voor de tip, ik hier ook mee experimenteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80373

  • SeoulBrother
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi! Ah thnx voor de tip! Ik ga jouw methode maar eens proberen op mijn acer. Mijn acer soort heeft wel alleen nog grotere bladeren dan de jouwe maar wie niet waagt wie niet wint ;) alleen de kortere internoden is al winst. Mooie acer heb je daar hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80376

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Ik vind het knap wat je voor elkaar hebt gekregen Luc met deze soort. Ik had deze soort ook lang geleden na 4 jaar ergens in een plantsoen teruggezet omdat ik het opgegeven had.
groet,
Oenes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80381

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Oenes schreef : Ik vind het knap wat je voor elkaar hebt gekregen Luc met deze soort. Ik had deze soort ook lang geleden na 4 jaar ergens in een plantsoen teruggezet omdat ik het opgegeven had.
groet,
Oenes

Of ik dit kan blijven volhouden is maar de vraag: boompje is niet groot, maar krijgt al redelijk wat bladeren. Ben nu al bijna dagelijks aan het knippen. Leuk is wel dat je de boom ongelofelijk kan sturen zo: afhankelijk of je links , rechts of allebei knipt kan je de tak van richting doen veranderen. Ook takdikte is prima te controleren: bladeren een beetje langer laten uitgroeien levert dadelijk een dikker takje op.
Misschien moet ik eens een apart draadje maken voor dit boompje, want zo kaap ik wel TP zijn topic...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vermeerderen en verkleinen bladeren esdoorn 4 jaren 11 maanden geleden #80582

  • SeoulBrother
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Geen enkel probleem hoor Lucroux, ook ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met je Acer!
Dus blijven updaten hier is prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts