Onderwerp:

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80408

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Dag alle,

Dit weekend (1mei) naar bokrijk geweest waar jaarlijks een grote plantenmarkt plaatsvind. Hier een stand gevonden die bonsai startersplanten verkochten en mezelf een larix kaempferi aangeschaft (20 euro vond ik heel schappelijk). De plant is in een vijvermandje gekweekt en de hoofdtak is enkele keren weggenomen met volgend resultaat. Ter info 50cm hoog van bovenkant pot.





Ikzelf ben een beginner die reeds 2 jaar op zichzelf met bonsai bezig is (zit niet in een club). Alle hulp is dus welkom en daarom wil ik deze boom eerst hier bespreken alvorens aan de slag te gaan en de juiste keuzes in de juist volgorden te maken.

Ga hier gedachtegang neerpennen, corrigeer gerust waar nodig.
- Heb op dit forum gelezen dat deze bomen wel goed snoei verdragen maar dat je ze best kan snoeien als de naalden weg zijn. Omdat je anders de boom kan verzwakken. Mocht ik snoeien zal het dus in het najaar/winter zijn.
- Als ik standplaats kies mag hij in de volle zon staan maar niet in de middagzon. idealiter dus ergens waar vanaf 3u zon schijnt.
- Wat me opvalt aan de boom is dat hij bovenaan heel goed vertakt is en vanonder wat minder. De takken in de kruin zijn ook dikker tegenover de onderste takken. Vraag: is het verstandig vijvermandje terug in volle grond te zetten zodat onderste takken kunnen aandikken als ik ze vrij laat groeien? En deze winter kruin inperken zodat onderste takken dikte winnen tegenover de kruin?
- Naast het inperken van de kruin dacht ik in de winter de boom te bedraden zodoende alle takken reeds horizontaal te krijgen. Zodat ik ook voor mezelf een beter zicht krijg welke takken er eventueel al af moeten.

Tips opmerking zijn welkom. Alvast bedankt.
Grts tjen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80432

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Goed dat je eerst advies inwint voor je handelingen onderneemt. Ik denk dat je voor € 20 euro een leuke boom hebt gekocht waar je wat van kan maken. Ik ben zelf ook nog beginner dus neem niet mijn ideeën direct voor waar aan. Wellicht kunnen anderen mij nog corrigeren.

De boom is inderdaad onderin aardig vertakt en daarna lijkt er een lang recht stuk te zitten zonder takken. Een Larix backbud lastig op al ouder hout dus dat kan een probleem zijn. Een drastische ingreep kan zijn om de boom op het lange rechte stuk te snoeien en hem vervolgens van onderuit opnieuw op te bouwen, met de tak die op de foto naar rechts groeit. Van de oude stam kan je dan een stuk dood hout maken.

Voor nu zou mijn advies zijn om de boom inderdaad met vijvermand in de volle grond te zetten. Ik weet niet wat de gezondheid van de boom is maar je zou nu de takken in de kruin al redelijk terug kunnen snoeien. Dan gaat alle energie alvast in de onderste takken waar je verder mee wilt. Uiteraard ligt dit aan de gezondheid van de boom. Verder zou ik de boom dan ongestoord laten groeien dit jaar en hem volgend jaar lente in een goed substraat zetten en vanuit daar verder kijken.

Overige vragen:

1. Ik heb een paar Larix zaailingen en die staan gewoon in de volle zon. Wel genoeg water geven. Echter in de volle grond zou dit geen probleem moeten zijn.
2. Je zou de zware takken onderin nu al in de gewenste richting kunnen buigen/spannen. Volledig bedraden is nu erg lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80472

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Thx voor feedback stephan. Aan de drastische ingreep die je voorstelt had ik nog niet gedacht en deze zal ik zeker in mijn achterhoofd houden. De boom zelf verkeerd in goede gezondheid, heeft bij de vorige eigenaar in volle grond gestaan en was nu voor de beurs eruit gehaald.

Ik ga je advies volgen, met vijvermand in volle grond zetten. Bovenaan de zwaarste takken eruit te halen en de andere in te korten om zo dan onderaan groei te stimuleren. In de herfst dan bedraden en hierbij volgend idee:


De onderste tak die met mijn hand opzij word gehouden weg te doen omdat deze zicht op stam belemmerd. Overige takken zoals in rood aan gegeven te vormen, meeste horizontaal. En die onderste tak rechts meer opwaarts laten groeien om het gat op te vullen leek mij ook een optie. Mocht dit niet goed meevallen toch wat ervaring opgedaan en is je drastische ingreep nog steeds een plan B.

Ps rechts onderste tak wat gebarsten tijdens bekijken/plooien, vandaag zo rechtgetrokken en veronderstel ik wel dat deze overleefd

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80473

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Bovenkant er af marcotteren
Boom opbouwen vanuit de tak die je met je vinger aan de kant houd zou ook een optie zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80491

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Dat vind een goed idee. Marcotteren is voor mij wel nieuw terrein maar wil dit gerust eens proberen. Ga hiervoor wel stekpoeder aanschaffen. De ringmethode lijkt me dan wel van toepassing, ik heb een stuk aangeduid zou dit een goede plaats kunnen zijn? Er staan wel 3 takken op dat stuk maar die gaan er dan af. kan ze nog gebruiken om te stekken.



Als de plaats goed is ga ik hier deze week werk van maken en na het marcotteren kan de vijvermand dan de grond in.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80501

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Zou de marcot iets hoger plaatsen, het is maar een idee gebaseerd op deze foto hé mischien zijn er nog wel meer opties maar dat is vanaf foto's slecht te beoordelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80519

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Op foto is het inderdaad niet gemakkelijk te beoordelen maar vind het wel een leuk idee. En wil de techniek ook eens toepassen mocht het mislukken kan de boom nog steeds opnieuw langs rechts opgebouwd worden zoals jullie vermelden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80520

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Ik zou m boven wat uitdunnen. En weer in de volle grond zetten. Onder zou ik niets snoeien. Kan hij lekker aan dikken. Eind van de winter wel wat wortelsnoei om compact wortelstelsel te houden. Maar eerst lekker laten aandikken. Maar dat zou ik doen he, zijn zoveel mogelijkheden met deze mooie boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80525

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb min of meer hetzelfde gedaan met mijn lariks
www.bonsaiempire.nl/forum/boom-bespreking/15337-lariks?start=0
Echter geen marcot geplaatst
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tjenvanloo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80531

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162

tjenvanloo schreef : Op foto is het inderdaad niet gemakkelijk te beoordelen maar vind het wel een leuk idee. En wil de techniek ook eens toepassen mocht het mislukken kan de boom nog steeds opnieuw langs rechts opgebouwd worden zoals jullie vermelden.



Als je de techniek goed toepast zal het wel lukken.
Ik heb er vorig jaar eentje gemarcoteerd en dat ging heel goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren