Onderwerp:

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80546

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3

dennisfranx schreef : Ik heb min of meer hetzelfde gedaan met mijn lariks
www.bonsaiempire.nl/forum/boom-bespreking/15337-lariks?start=0
Echter geen marcot geplaatst


Heb je topic doorlezen en je boom heeft een mooie transformatie doorlopen. Je stuk dood houd staat er erg mooi bij. Ga de marcot inderdaad hoger plaatsen zo heb ik ook nog de optie om met dood hout te werken.

Iedereen alvast bedankt voor jullie feedback! Jullie krijgen nog een update eenmaal de boom onder handen genomen. Ben zelf benieuwd of dit zal slagen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80549

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Vandaag de boom onder handen genomen. In de winkel stekpoeder gekocht voor meer kans op slagen en gewoon gedroogd mos (veenmos hadden ze niet). Mos op voorhand nat gemaakt en de zak er stevig mee gevuld. De zak met folie ingewikkeld en doorprikt. Bovenaan klein stuk opengelaten om water te geven.

Moet ik de boom in de zomer beschermen van de zon? Aangezien de bovenkant minder vocht kan opnemen vanwege weinig wortels. Dacht er een paraplu voor te zetten bij zonnig weer.

Heb ook niets gesnoeid, geen idee of dit voordelig/nadelig zou zijn voor voor de bovenkant van de marcottering.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80552

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je hebt de bast niet helemaal weg gehaald. Pas als je op het harde hout stoot ziet je door de bast heen. De gladde laag die daar zit moet ook helemaal weg. Door bv een uurtje te laten drogen danwel schrapen of met alcohol afnemen.

De bast heeft alleen de neergaande sapstroom, niet de opgaande sapstroom. De top wordt dus precies zo verzortg met water als voorheen. Geen paraplu nodig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tjenvanloo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80566

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Vandaag opnieuw een poging gedaan, ditmaal afgewerkt met zwarte plastiek. Zwart trekt meer warmte aan en dit is goed voor de wortelgroei zag ik in een video.

@ leatherback: Danku voor voor tip ivm bast en bijkomende informatie! Denk dat ik nu wel op hout zit, kon er met mijn nagel toch niet induwen terwijl op het bast gedeelte dit wel het geval was.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80567

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan bij een marcot het substraat verpakken met doorzichtige plastiek en daarrond een zwarte plastiek wikkelen. Zo heb je de warmte van het zwart en controle op de wortelgroei zonder verstoring als je de zwarte plastiek even openmaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80569

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
:)

Ga ik toch weer zeuren.. Heb je het substraat wel hoog genoeg zitten? Lijkt er op alsof de zak dichtgebonden zit ter hoogte van de bovenste snede in de bast. Maar het wortelen gebeurd uit de bast boven de verwijderde ring. Dus dat deel moet in het substraat zitten. Ik zet meestal de container/zak aan de onderkant vast op het kale hout, en vul het substraat dan aan naar boven toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 11 maanden geleden #80581

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
@ ivan: thx voor de tip.

@leatherback: Dat is niet moeilijk doen, ben blij met jullie info. Ben me bewust waar de wortels gaan komen. Toen ik de bovenkant toemaakte leek mij er genoeg substraat rond te zitten. Maar je hebt wel een punt, volgende keer iets hoger bevestigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 8 maanden geleden #81846

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Update: 3 maanden verder enkele gaten gemaakt in de plastiek en zie inderdaad wortels. Ben best blij dat dit al gelukt is. Nogmaals dank voor jullie info anders was ik al niet op dit punt.

Nu vraag ik mij af wanneer ik deze best kan planten en al dan niet in pot of in volle grond?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 8 maanden geleden #81857

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Leuk om te zien dat het gelukt is!
Ikzelf zou hem nu scheiden omdat in de moederplant in de volle grond staat en de wortels van de marcot lastig tegen strenge vorst te beschermen zijn.
Ik zou hem op potten in een pot goed vast zetten en de eerste tijd in de schaduw houden en windvrij zetten.
Maar dat is wat ik zou doen en ben ook benieuwd naar andere hun mening hierover!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larix kaempferi startersboom aangeschaft 4 jaren 8 maanden geleden #81860

  • tjenvanloo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 3
Dennis ik volg je gedachtegang, wou het ook voor de winter doen vanwege bevriezen wortels en omdat ik anders vrees dat de bal te klein zou worden voor de hoeveelheid wortels.

Heb bij een ander topic gelezen dat je best kan scheiden wanneer er slecht weer gegeven word. Om zo mee het uitdrogen te voorkomen.

Zou het goed zijn om de uitschieters van dit jaar te snoeien? Zodoende moeten de nieuwe wortels een minder grote hoeveelheid naalden onderhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts