Onderwerp:

Help met mijn nieuwe gemengde Ficus snoeien 4 jaren 6 maanden geleden #82234

  • Beau
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste lezers,
Ik heb laatst een nieuwe gemengde soort ficus bonsai overgenomen. Ik ben relatief nieuw in de bonsai wereld. Ik heb veel kennis maar ik ben bang om deze te snoeien. Ik ken snoeien en draden maar ik heb het nog nooit echt gedaan en heb hulp nodig met mijn ficus..

Ik laat nu zien hoe ze eruit ziet.




Ik wil graag iets moois ervan maken wnat nu zijn er super veel takjes boven en op de uiteinden van de takken aan het groeien en ik wil graag een mooie exotische look ervan maken.

Misschien kan iemand me voorbeelden werpen of me misschien helpen.

Dankje voor jullie aandacht en Hoop snel een reactie terug te krijgen

Beste wensen :)

Beau

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Beau. Reden: Fotos vergeten

Help met mijn nieuwe gemengde Ficus snoeien 4 jaren 6 maanden geleden #82239

  • Joep van Goch
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 1
De kruin zit overvol en die zou ik flink uitdunnen. Van de andere takken alleen de lange uitlopers die buitenmodels gaan er af halen.
Zet een bakje water. Meteen na het afknippen met een penseel of oude tandenborstel water op de snoeiplek wrijven om lekken van het melksap te stoppen.
Succes. Joep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help met mijn nieuwe gemengde Ficus snoeien 4 jaren 6 maanden geleden #82240

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Beau schreef : Ik heb veel kennis.
Ik ken snoeien en draden maar ik heb het nog nooit echt gedaan


Wellicht veel kennis maar na het lezen van je post denk ik niet dat je het over bonsai hebt.

Je kunt snoeien en bedraden maar heb het nog nooit gedaan... Sorry hoor maar dat klinkt een beetje ongeloofwaardig.

Je ficus is een ficus retusa (tiger bark) ficus gemengt is waarschijnlijk het labeltje van het tuincentrum omdat ze allemaal verschillende soorten per keer binnen krijgen en er zelf niet weten de juiste naam te geven.

Verdiep je eens in bonsai en je zult er achter komen dat de exotische stijl niet bestaat begin maar eens met alle info lezen op deze site en stel dan gerichte vragen als dingen onduidelijk blijven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help met mijn nieuwe gemengde Ficus snoeien 4 jaren 6 maanden geleden #82241

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat je merkt is dat de top van de boom sterker groeit dan de lagere takken. Truc bij bonsai is om daarvoor te compenseren. Dus bij voorbeeld de bovenkant sterker snoeien dan de lagere takken.

Echter.. Ficus is op zijn gezondst in de zomer als de boom lekker in de tuin staat. Op dit moment gaat de boom de winter in, wat allerlei uitdagingen met zich mee brengt. Ik zou op dit moment terughoudend zijn met snoeien en bedraden. Tenzij je een plek kan bieden die semi-tropisch is, met hogere temperaturen, luchtvochtigheid en 10uur (zon)licht per dag?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een exotische look. Doel je op luchtwortels ed? Die krijg je bij gezonde bomen die voldoende vocht om zich heen hebben en groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help met mijn nieuwe gemengde Ficus snoeien 4 jaren 6 maanden geleden #82242

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
De Ficus laat zich met gemak vermeerderen. Mocht u er iets afsnoeien, steek deze in wat grond en ze gaan vanstart. Voor u het weet staat het huis vol met nieuwe boompjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren