Onderwerp:

meer vertakkingen 4 jaren 3 maanden geleden #83493

  • JudithH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben een beginner en ik heb een aantal jonge boompjes in de volle grond staan om te groeien. Nu groeien er alleen weinig zijwaartse takken. Moet ik die jonge bomen (van 2 tot 4 jaar oud) gelijk al snoeien of komen er ook vanzelf nog wel meer zijtakken? Of komen die nieuwe zijtakken dan alleen bovenaan? Stom dat ik eigenlijk niet weet hoe een normale boom groeit. Ik wil er dus voor zorgen dat er over de hele lengte van de stam meer zijtakken komen, hoe krijg ik dat voor elkaar?

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meer vertakkingen 4 jaren 3 maanden geleden #83494

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien handig om te vermelden, naar wat je uiteindelijke doel gaat worden van de boom. (Bonsai?)
Wat voor soort boom hebben we het over?
Wil je er een echte bonsai er vanmaken, met een mooie dikke taps lopende stam. Of moet het een tuinboom worden, die op maat gesnoeid moet worden, zodat die niet te groot wordt.

De meeste bonsai kwekers zeggen, de eerste jaren zorg je dat je een dikke taps lopende stam moet kweken, vooral dus de hoogte in laten groeien, zijtakken etc.
Daarna knip je hem weer terug, zodat deze weer uitloopt en weer terug knippen, tot de tapheid behaald is. Pas eigenlijk na dat process ga je je richten op de zijtakken. Uiteindelijk na dat hele process (10+ jaar?), is het kweken van de zijtakken nog het minste werk.

Maar voor een goed antwoord, moeten de bovenstaande vragen eerst beantwoord worden. Eventueel foto van de bomen er ook bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meer vertakkingen 4 jaren 3 maanden geleden #83495

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto