Onderwerp:

meer vertakkingen 4 jaren 3 maanden geleden #83493

  • JudithH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben een beginner en ik heb een aantal jonge boompjes in de volle grond staan om te groeien. Nu groeien er alleen weinig zijwaartse takken. Moet ik die jonge bomen (van 2 tot 4 jaar oud) gelijk al snoeien of komen er ook vanzelf nog wel meer zijtakken? Of komen die nieuwe zijtakken dan alleen bovenaan? Stom dat ik eigenlijk niet weet hoe een normale boom groeit. Ik wil er dus voor zorgen dat er over de hele lengte van de stam meer zijtakken komen, hoe krijg ik dat voor elkaar?

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meer vertakkingen 4 jaren 3 maanden geleden #83494

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien handig om te vermelden, naar wat je uiteindelijke doel gaat worden van de boom. (Bonsai?)
Wat voor soort boom hebben we het over?
Wil je er een echte bonsai er vanmaken, met een mooie dikke taps lopende stam. Of moet het een tuinboom worden, die op maat gesnoeid moet worden, zodat die niet te groot wordt.

De meeste bonsai kwekers zeggen, de eerste jaren zorg je dat je een dikke taps lopende stam moet kweken, vooral dus de hoogte in laten groeien, zijtakken etc.
Daarna knip je hem weer terug, zodat deze weer uitloopt en weer terug knippen, tot de tapheid behaald is. Pas eigenlijk na dat process ga je je richten op de zijtakken. Uiteindelijk na dat hele process (10+ jaar?), is het kweken van de zijtakken nog het minste werk.

Maar voor een goed antwoord, moeten de bovenstaande vragen eerst beantwoord worden. Eventueel foto van de bomen er ook bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meer vertakkingen 4 jaren 3 maanden geleden #83495

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Een jonge boom investeert zijn groeikracht in de uiteinden van de takken. Dit heet apicale dominantie. De groeitop maakt een hormoon aan, wat ervoor zorgt dat er geen zijtakken komen. Ter verduidelijking: een struik is veel minder apicaal dominant, maakt minder van dat hormoon aan, waardoor er makkelijker zijtakken ontstaan. Om zijtakken te stimuleren zul je dit hormoon moeten remmen; Met andere woorden de top eruit snoeien. tegelijkertijd zullen er waarschijnlijk meerdere uitlopers ontstaan, die in een andere richting groeien als de eerste uitgroei. Als de nieuwe uitlopers weer uitgroeien zal de hetgeen wat onder de snoeiplek zit dikker worden als de nieuwe uitloop; er moet namelijk meer sapstroom doorheen. Dit kun je over de jaren heen herhalen maar dan telkens een stukje hoger, elke keer met een minder grote afstand tot de vorige snoeiplek dan de voorgaande snoei. Op deze manier kun je een goed vertakte boom kweker met een mooie taps toelopende stam. Uiteraard kun je ook meerdere handeling toepassen tijdens dit proces, zoals wortelsnoei en de takken globaal bedraden. Dit hele proces gaat het snelste in de volle grond en nauwelijks in een bonsaipot. Maar trek er evengoed wel een jaartje of 10 voor uit...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meer vertakkingen 4 jaren 3 maanden geleden #83507

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Sowieso moet je eerst een stam kweken eer je je bezig houd met de takken.

Als wat je nu doet van snoei vertraag je het proces van stam verdikking.

Blijf er nog een paar jaar af en bekijk het dan nog eens.

Je kan wel eens een tak naar een zijtak terug snoeien als die echt te lang word.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren