Onderwerp:

Ilex Crenata (Japanse hulst) 4 jaren 2 maanden geleden #83906

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Hier ben ik weer met een projectje: deze keer Ilex Crenata of Japanse hulst.
Deze heb ik ook uitgegraven bij mensen die hun tuin gaan heraanleggen. En er staan er nog 2 te wachten op mij.

Ik heb de kluit proper gemaakt (uitgekamd en lange/diepe wortels gesnoei) en de takken licht gesnoeid om de vorm beter te kunnen zien.
Die 'knots' onderaan heeft wel iets, vind ik. En die dichtgegroeide wonde kan misschien wel een mooie holle stam worden.
Voorkant:

Achterkant:


Ik zal enkel wel moeten selecteren welke stammen ik behoud en welke weg moeten.
Mijn idee is dat de 2 dikke achteraan veel te horizontaal en te recht zijn en er daarom af moeten. Of heel kort zetten om van daarop iets anders te laten groeien...
Deze 2 dus:


Van voor gezien, wil ik zeker de linkse tak behouden. Die steekt wat schuin naar voor, wat voor 3D zorgt en hij heeft een mooie aanzet op de centrale stam (cirkels in de bast). De andere 4 staan allemaal praktisch op één lijn, dus hier moeten er zeker tussenuit.
De rechtse (laagst geplaatste) zou ik zeker laten staan.


Jullie visie is meer dan welkom. Ik heb wel een beetje een idee, maar zou het zonde vinden dat ik iets wegzaag waarvan ik de potentie niet zie door gebrek aan ervaring.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Ilex Crenata (Japanse hulst) 4 jaren 2 maanden geleden #83907

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Of ik kan hem schuin zetten zodat de stam(men) die ik wilde verwijderen juist de hoofdstam(men) word(t)(en).

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata (Japanse hulst) 4 jaren 2 maanden geleden #83945

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Hier nog enkele foto's van de ilex in pot. Ik heb ook wat verder ingekort (maar nog heel voorzichtig).
Zoals gezegd, vind ik die 'stomp' met holle wonde wel iets hebben, maar ik vind dat de plaatsing van de verschillende stammen nogal raar is.
Om mijn uitleg te verduidelijken, heb ik de stammen genummerd in de foto's.

Het lijkt me best dat ik stammen 6 en 7 sowieso verwijder. Deze lijken me in geen enkel ontwerp te passen (tenzij als ik de inplantrichting verander).
Het lijkt me dan ook niet nuttig om deze nu nog te laten staan, maar in te korten op een klein stompje, zodat dit later volledig kan verwijderd worden.

Ik dacht eerst om een soort meerstam te maken waarbij de stammen uit de stomp komen, maar aangezien stam 2, 3, 4 en 5 nogal in hetzelfde vlak geplaatst zijn (zoals een waaier), gaat dit volgens mij niet mooi zijn.
Dus dacht ik er een enkelstam van te maken, waarbij stam 2 of 3 behouden blijft. Dit zou dan het verlengde worden van de stomp, wat al direct voor tapsheid zorgt.

De ilex staat trouwens nog in een vrij diepe bak (< 20 cm) aangezien er een redelijke 'wortelklomp' aan hangt. Mogelijk kan ik later nog wat hoger gelegen wortels verwijderen en hem hoger plaatsen, zodat een stuk van deze 'wortelklomp' stam wordt. Deze is een stuk dikker dan die 'stomp' boven de grond. Dus dan zou het geheel wel snel een goede tapsheid geven denk ik.

Wat denken jullie van deze zienswijze?

P.S. Ik hoop trouwens dat het een beetje over komt op de foto's, want ik heb niet de beste camera op mijn gsm staan...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren