Onderwerp:

Iep en esdoorn 3 jaren 11 maanden geleden #84756

  • AJ2020
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo

Dit zijn twee projecten om als bonsai mee te beginnen. Ik heb weinig ervaring om van een boom een bonsai te maken. Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is de iep en esdoorn elk jaar bij te te snoeien.

Het snoeien van de wortels en er een typische bonsai van te maken moet ik nog uitzoeken. Maar uiteindelijk wil ik dat in een mooie bonsai pot zetten.

Mijn vraag is hoe kan ik beide boompjes mooi snoeien? Ik wil er hokidachi style van maken bij iep en esdoorn.
En kan ik beide boompjes hun wortels zo maar snoeien? En hoe hoog moet de bonsai pot dan zijn?

Alvast dank voor de antwoorden.
Gr AJ

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Iep en esdoorn 3 jaren 11 maanden geleden #84759

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Klopt het dat het een gewone esdoorn is?
Niet de beste soort voor bonsai naar het schijnt.

Het zijn nogal fijne stammetjes om er een mooie bezem van te maken, tenzij je voor een shohin gaat. Wat ook niet het gemakkelijkste formaat is om het geloofwaardig over te laten komen.

Voor nu zou je dus best eerst de bomen laten groeien zonder ook maar iets te snoeien tot de stammen dik genoeg zijn. Msh best in volle grond, daar gaat het sneller.
Overzetten in volle grond kan nog, maar best niets meer doen aan de wortels.
Daarna, na een paar jaar kun je ze uitgraven en een plattere trainingsbak zetten en een mooie wortelvoet kweken, afzagen op een geloofwaardige hoogte en dan beginnen werken aan de primaire takken als je al het geluk hebt dat ze komen waar je wilt.

Als alles goed gaat kun je dan binnen een 15-20 jaar zijn potje kiezen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AJ2020

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts