Onderwerp:

Pinus parviflora 4 jaren 5 dagen geleden #84980

  • Chicolas
  • Chicolas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 1
Vorig jaar kocht ik een leuke pinus, die ondertussen een eerste vorming heeft gekregen. Aangezien ik vorig jaar nog maar pas bezig was, heb ik toen de verkeerde keuze gemaakt om een aantal kaarsen weg te knippen. Over het algemeen is er overal nieuwe knopvorming, maar bij sommige takjes blijven ze achter. Bestaat de kans dat daar ooit nog nieuwe kaarsen groeien?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 4 jaren 5 dagen geleden #84985

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De kans bestaat altijd zolang er levende naalden zitten. Heb je een foto van een tak waar je je zorgen over maakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 4 jaren 5 dagen geleden #84987

  • Chicolas
  • Chicolas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 1
Het is de eerste vallende tak, waar bij 2 a 3 bundels geen nieuwe kaarsen doorkomen. Hopelijk tegen volgend jaar wat nieuwe groei! Verder verkeert het plantje in topconditie! Thx voor de respons!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 4 jaren 5 dagen geleden #84988

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Elke tak die leeft kan nog backbudding krijgen, daarvoor moet hij eerst krachtig staan groeien en als je dan kaarsen wegneemt heb je backbudding.
Maar hou er wel rekening mee dat bij Pinus Parviflora dat geen garantie is.
Bij alle Europese soorten is dat stukken gemakkelijker, maar die witte dennen uit Japan doen het nu eenmaal veel minder goed hier bij ons.
In Japan is het veel vochtiger en warmer over een langere periode van het jaar, en daar reageren die Parviflora's goed op.
Ik werk daarom zoveel mogelijk met Europese soorten, maar ik heb ook nog een Parviflora staan hoor, en die doet het goed met zijn backbudding.
Maar het is bij elke boom anders, ik heb er ook gehad die niet reageerden.
Eerst zorgen dat je sterke groei hebt is sowieso essentieel, alleen dan gaat deze soort backbudden. Logisch ook, de energie van die boom moet ergens naartoe als je die kaarsen wegknipt zijn.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren