Onderwerp:

Acer buergerianum snoeien? 3 jaren 10 maanden geleden #86217

  • BenBonsai66
  • BenBonsai66's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 5
Hoi even een vraagje,
Ik heb nu sinds 2 maanden deze leuke acer staan heb deze via de bonsai shop gekocht.
Deze begint nu veel nieuwe groei aan te maken sinds 2 weken nadat ik hem in de ochtend zon heb verzet ipv anderhalf uur middag zon.
Doet hem goed denk ik ?
Alleen nu mijn vraag hoe ga ik deze het beste snoeien? of is dit eigelijk nog te vroeg?
En hoe precies doe ik dit?
Op internet en YouTube zie ik de bomen door het bos niet meer de ene zegt gewoon hedge pruning da ander zegt nijpen de ander weer terug snoeien tot slaapende oogjes.....

Hoop dat iemand mijn duidelijkheid kan geven hierin.
Het zou dat gaan om zomersnoei? en de vormsnoei het beste doen in het najaar of in het voorjaar als de knoppen beginnen te komen?
Dank voor de reacties en het meekijken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BenBonsai66. Reden: Fotos

Acer buergerianum snoeien? 3 jaren 10 maanden geleden #86220

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je net bezig bent met bonsai zou ik lekker genieten van de boom. Eventueel terug naar het profiel snoeien, danwel elk 2e blad wegnemen om vertakking bij de stam te stimuleren. Maar ga je niet al te druk maken. Gezond houden en het eerste jaar goed doorkomen zijn ook mooie doelen als je net begint. Dan kan je in de herfst als het blad valt snoeien terwijl je zicht op de boom hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum snoeien? 3 jaren 10 maanden geleden #86221

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Als het mijn acer zou zijn dan zou ik al het binnenste blad eruit snoeien. Het laatste blad of 2 blaadjes en de toppen nog niet snoeien. Nu kan er licht en lucht in de boom komen waardoor hij nieuwe uitlopers binnenin gaat maken. Op het moment dat deze verschijnen kun je de toppen terugsnoeien tot de gewenste nieuwe uitloop. Zo hou je de boom aan het groeien en voorkom je dus dat de boom stilvalt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum snoeien? 3 jaren 10 maanden geleden #86227

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

BenBonsai66 schreef : Hoi even een vraagje,
Ik heb nu sinds 2 maanden deze leuke acer staan heb deze via de bonsai shop gekocht.
Deze begint nu veel nieuwe groei aan te maken sinds 2 weken nadat ik hem in de ochtend zon heb verzet ipv anderhalf uur middag zon.
Doet hem goed denk ik ?
Alleen nu mijn vraag hoe ga ik deze het beste snoeien? of is dit eigelijk nog te vroeg?
En hoe precies doe ik dit?
Op internet en YouTube zie ik de bomen door het bos niet meer de ene zegt gewoon hedge pruning da ander zegt nijpen de ander weer terug snoeien tot slaapende oogjes.....

Hoop dat iemand mijn duidelijkheid kan geven hierin.
Het zou dat gaan om zomersnoei? en de vormsnoei het beste doen in het najaar of in het voorjaar als de knoppen beginnen te komen?
Dank voor de reacties en het meekijken.

Bladsnoei zou ik sowieso doen, de boom luchtiger maken, zorgen dat er ook zon aan de binnenvertakkingf kan komen. Alleen op de uiteinden geen bladsnoei van de takken die nog moeten verdikken. Als de takken in de top al dik genoeg zijn kan je daar wel snoeien.
Dit is wat ik met mijn bomen doe in opbouwfase.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer buergerianum snoeien? 3 jaren 10 maanden geleden #86326

  • BenBonsai66
  • BenBonsai66's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 5
Dank jullie voor de reacties.
Heb hem een lichte snoeibeurt gegeven nu kijken wat hij doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren