Onderwerp:

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90146

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Volgens mij word een stam dikker voor stevigheid om de lengte / massa op te kunnen vangen.
Dit is inderdaad tegenstrijdig wat je over het algemeen later met bonsai wilt.
Als je een slanke bonsai wilt of een bosje gaat planten volstaat mogelijk een dunner stammetje. Maar over het algemeen wil je het laten lijken op een oudere boom dan deze in werkelijkheid is en wil je dikke stam als basis met dunne zijtakken. Dan kun je het best beginnen met een dikke stam, liefst wel taps, en daarop de dunne takjes gaan kweken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90148

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Volgens mij graven ze daarom de boom om de 2a 3jaar uit en werken dan aan de wortelvoet. En herplanten hem weer daarna.

Herons bonsai, zet .b.v. alle bomen in potten welke nog in training staan, op een grindbed. Door de pot wortelen ze dan het grind en de grond in. Wil hij weer werken aan zijn bomen, knipt hij de wortels weg welke het grind / de grond in zijn gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90149

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
En dit doet hij dan in van die vijver manden neem ik aan zodat de wortels erdoorheen kunnen groeien?

Wel een slim idee en misschien kun je dat met je gingko doen panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90150

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Dit is de aflevering waar in hij het verteld, en laat zien:
Aangezien ik alleen een terras heb, zat ik er al een half jaartje over na te denken, om zo'n wasmachine lek bak te vullen korrelsubstraat. En daarboven op de potten te zetten voor de bomen welke veel moeten groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90151

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ha ongelooflijk! Bedankt voor het delen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90154

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik kan jullie alleen maar mijn ervaring en visie hierin meegeven.
Een boom die ik dikker van stam wil zet ik meteen in volle grond, niet eerst een paar jaar in substraat en dan pas in volle grond.
Het eerste jaar gaat er niet zoveel verschil zijn tussen hem in een pot zetten en in volle grond, want de boom spendeert dat eerste jaar aan zichzelf goed wortelen. Vanaf het tweede jaar zal hij wel sneller verdikken in volle grond, dan wanneer hij in een pot staat.
Ik zet de boom in volle grond, maar ik doe rond de stambasis een portie substraat waarin de wortels dan dicht bij de stamvoet gemakkelijk zullen ontwikkelen. Je kan er eventueel ook een plankje ondersteken om geen penwortel naar beneden te krijgen. Wel opvolgen met water geven want je wil dat substraat nat houden. Je kan ook wat spaghnum mos aan de stamvoet leggen om het daar vochtig te houden.
Hoe meer je de boom in lengte laat groeien, hoe sneller hij ook dikker zal worden. Maar je gaat dan ook grotere snoeiwonden krijgen als je hem uiteindelijk zwaar gaat terugsnoeien. En Ginkgo maakt zijn snoeiwonden niet snel dicht.
Je kan hem ook altijd tussentijds snoeien, maar dan zal de verdikking trager gaan.
Ik graaf de boom om de 4 jaar terug uit om de wortels te herschikken en compact te houden.
Dit doe je zolang tot je tevreden bent van de stamdikte, dan graaf je hem terug uit en zet hem in een goed korrelig substraat en begint dan met de eigenlijke opkweek van de vertakking.
Je kan het ook in een pot doen, en hij zal ook wel verdikken, maar veel trager.
Je kan met het vliegtuig naar Spanje gaan, of je gaat te voet. Uiteindelijk kom je wel ter plaatse.:)
Hopelijk geeft dit enige opheldering voor jullie?
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, Zatoichi, rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90157

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Duidelijk verwoord! Dat geef een hoop opheldering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90162

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Maar dan kan ik hem dus net zo goed dit jaar in een pot zetten en volgend jaar, zonder aan de wortels te zitten, in de volle grond zetten.
Ik heb thuis niet veel ruimte om in volle grond te zetten. Bij mijn ouders wel, maar dat is wat lastiger om in het oog te houden betreft tijdig bewateren. Als ik dus eerst boompjes een jaar laat wortelen in een pot, zullen ze daar volgend jaar waarschijnlijk minder gevoelig aan zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90164

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als je hem nu in de grond zet, kan deze nog even wortelen voordat de droge/zomer periode er aankomt. En aangezien die in de grond staat hoef je ook minder water te geven dan in pot.
Dan heb je eind van de zomer al veel grotere spreiding van wortels, waarop die het jaar erna flink kan gaan groeien.
Als je nu een jaar laat groeien, is de wortelkluit nog maar de grote van de pot. Zeker als je weer gaat snoeien aan de wortels al je hem gaat planten.
Als je de kans hebt om dit voorjaar nog het gene in de grond te zetten wat je eigenlijk volgend jaar pas wilt doen, heb je wel een jaartje voorsprong.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge Ginkgo Biloba 3 jaren 2 weken geleden #90165

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Panda schreef : Maar dan kan ik hem dus net zo goed dit jaar in een pot zetten en volgend jaar, zonder aan de wortels te zitten, in de volle grond zetten.
Ik heb thuis niet veel ruimte om in volle grond te zetten. Bij mijn ouders wel, maar dat is wat lastiger om in het oog te houden betreft tijdig bewateren. Als ik dus eerst boompjes een jaar laat wortelen in een pot, zullen ze daar volgend jaar waarschijnlijk minder gevoelig aan zijn...

Zoals Roror zegt, je kan hem best nu al in volle grond plaatsen dan.
Waarom is dat niet hetzelfde als hem dit jaar in pot en dan volgend jaar in volle grond zetten zonder aan de wortels te zitten?
Omdat de wortels in die pot aan de zijkant gaan draaien in de pot, en als je hem dan zo in de volle grond zet, zonder die wortels aan de buitenkant eerst terug uit te kammen, dan gaan die verder in de verkeerde gedraaide richting groeien, en dat willen we niet.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren