Onderwerp:

Ulmus vorming. 3 jaren 4 maanden geleden #88702

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ben met het Ulmusje in de weer gegaan dat ik eerder had aangeboden voor een boombespreking. Naar aanleiding daarvan heb ik gisteren de stoute schoenen aangetrokken. Van de week heeft hij nog een hoop gele blaadjes verloren zodat er meer zicht kwam op wat er binnen in de kroon gaande is. Heb het schema uit de Bonsai Beginners Gids erbij gepakt en ben methodisch alle takken gaan weg halen die als onwenselijk worden aangemerkt. Helaas bleef er niet zoveel over van de kroon. Heb daarna sommige takken bedraad om ze een betere positie/ houding te geven. De plek waar de boom geen enkele tak heeft is nu wel erg zichtbaar. Heb geen idee hoe die fout in de boom aan te pakken of te veranderen in een karaktertrek of zo. Ik heb vast nog een aantal takken laten zitten die misschien beter weg hadden gekund, en fouten zal ik ook wel gemaakt hebben. Maar je moet tenslotte ergens beginnen.

Ook heb ik het mos weg gehaald na het advies van diverse mensen. De ene plek die er nog ligt heb ik expres laten liggen omdat er anders dingen aan de oppervlakte komen die beter bedekt kunnen blijven. Alle input is welkom!


De boom voor het snoeien.


De boom na het snoeien en bedraden.


Bovenaanzicht.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 4 maanden geleden #88704

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je had beter alles bedraad en overal beweging ingestoken.
Dat gat kun je later opvullen met takken naar beneden of naar boven te bedraden. Msh volgend jaar al, met secundaire takken.
Msh kun je later de onderste 2 takken nog weghalen, de tijd zal het uitwijzen.

Je had beter ook een gids, hoe bedraden bij de hand genomen, want op deze manier word het niet gedaan.
Neem je draad zeker dik genoeg om met 1 draad de beweging te kunnen maken dat je wilt.

Verder, een goed begin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88797

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Tja, daarom kom ik dus o.a. hier om advies te vragen. Boeken en YouTube brengen je maar tot een bepaald niveau. Daarna is het fijn om het aan mensen te kunnen vragen die al langer met de hobby bezig zijn. Zeggen dat ik er "meer beweging in moet brengen" is leuk, maar wat wordt daar nu eigenlijk precies mee bedoeld? Zowel de boeken als YT geven daar niet altijd een duidelijke uitleg over en weet je uiteindelijk dus nog niet wat daar nu mee bedoeld wordt. Welke kant moeten de takken op? Naar beneden/ boven? Een combinatie daarvan? Als Bonsai Empire daar eens een gedetailleerde video over zou kunnen/ willen doen, dan denk ik dat ze een hoop beginnelingen erg blij zouden maken.

De onderste tak heb ik zo bedraad omdat ik niet de juiste draad dikte in huis bleek te hebben. Wat ik heb is of te licht dan wel te zwaar. Dus moest ik improviseren want even naar de winkel rennen voor de juiste maat is er helaas niet bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88798

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
beweging: Takken van grote bomen zijn normaal gesproken niet recht, maar hebben allemaal knikjes en bochtjes. Door jonge takken in bonsai te bedraden en allemaal kleine knikjes en bochtjes te geven, geef je de takken het idee van ouderdom. Eigenlijk probeer je alle rechte stukken uit de boom te krijgen, tot aan de laatste knop. Daarom is het bij jonge bomen verstandig minimaal een keer de hele boom te bedraden en zo vloeiende bewegingen in alle takken te zetten.

Als je draad te dun is, is het prima om een draad ernaast te leggen. Wat je moet vermijden is dat draden elkaar kruisen. Het beste voorkom je dat door de draad altijd in dezelfde richting te wikkelen, dus OF linksom, OF rechtsom.

Je snoeiwerk vind ik heel behoorlijk. Natuurlijk had je takken kunnen verbuigen. Maar het continue uitdunnen en zo opbouwen is ook een valide manier.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88800

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zie een voorbeeld hier:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88804

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Inderdaad, in de jonge jaren bedraad je de takken volledig en later, als ze al een goeie basis vormgeving hebben gebruik je de clip and grow methodse.
Dat wil zeggen, je snoeit naar knoppen die in de juiste richting staan en laat groeien, en snoeit dan weer terug naar vertakking in de juiste richting. Zo krijgt de boom een natuurlijke uitstraling. en je bedraad dan selectief hier en daar bij.
Dit is een tak in zijn jonge jaren:

En voor zover je het kan zien op de foto, dit is hij nu:


Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88805

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dank u voor deze heldere uiteenzetting, daar kan ik zeker iets mee! De takken die te recht zijn, zijn die 'verloren' of kun je die nog vormen. Voorlopig beperk ik me vooral tot de "clip and grow" technieken omdat voor de gevorderde technieken mijn kennis nog te gering is. Mijn grootste angst is de boom zodanig te verknollen dat er niks meer van te maken is. Maar ik maak kleine vorderingen^^

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88809

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
met 2-3 mm dit draad kan je bijna alle takken op jouw boom nog bedraden.

Ik zou zeggen: Ga dit gewoon doen. Je hebt goed alu draad daar. Rustig gaan zitten, en van beneden naar boven alle takken bedraden, en dan voorzichtig de takken glooiende lijnen geven. Hierbij telkens even afstand nemen om de boom te bekijken, het beste tegen een egale muur afgezet voor het overzicht.

Hou ongeveer een hoek van 45 graden tussen de tak en het draad aan. Als je draad wat dik is voor de tak die je bedraad, kan dat iets vlakker zijn (minder windingen per tak). Ga niet meer richting haaks op de tak: Dan maak je een veer die nauwelijks not sterkte heeft. Doel is de windingen niet zo strak op de tak te hebben zitten dat ze er hard op drukken, maar je moet er ook (nauwelijks) tussendoor kunnen kijken. Ze zeggen wel: Er mag een vloeipapiertje tussen tak en draad passen, maar meer niet.

Gewoon doen. Is de enige manier om het te leren. Zelfs al maak je er een bende van: Je kan het er altijd weer vanaf knippen en de takken terug snoeien.

Wel belangrijk: Een keer draden. Tak buigen en er dan vooral vanaf blijven. Oftewel: De tak niet te veel manipuleren. Twee keer kijken en denken, een keer op zijn plek zetten. (Ook hiervoor geld: Niet te panisch over doen, maar gewoon als een richtlijn hanteren).

Veel plezier!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88812

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Heb uw goede raad meteen ter harte genomen, de boom naar binnen gehaald en hem nog eens herzien. Nog wat dingen bij gesnoeid die de boel wat uit balans brachten en de bedrading herzien en aangebracht op wat meer takken. Er zullen vast nog takken zijn die aandacht behoeven, maar ik neem het in stappen zodat ik het overzicht niet verlies. In het voorjaar gaat het bezempje ook verpot worden en pak ik die lelijke wortel rechts aan. Ook wordt er nog extra draad besteld in verschillende diktes (heb nu alleen 1,5 en 3 mm) en een concave cutter. Die heb ik nu nog niet.


De boom zoals hij aangeboden werd bij de Boombespreking.


De boom na de herziening van net.


Voorkant nu.


Dit is mijn andere Ulmusje. Vorig jaar hier via de webshop gekocht als maatje voor mijn bezempje. Het is duidelijk een betere kwaliteit boom in vergelijking met het bezempje dat een "mall-sai" is. Heb er al wat werk aan gedaan en ben aan het proberen gaandeweg van die pads/ bladerwolken te creëren.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88813

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ai, het verzenden heeft mijn laatste foto niet mee genomen. Waarschijnlijk te veel Mb's. Deze dus:



Voorkant nu.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Swoka.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts