Onderwerp:

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88817

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Zorg dat je alle maten van alu draad hebt, van 1mm tot 6mm.Dat gaat veel beter werken om zo weinig mogelijk draad te gebruiken en er het maximale uit te halen om te buigen. Als er op een lang recht stuk knoppen staan kan je hem nog terugsnoeien om dat rechte stuk weg te werken. Als dat één groei internodium is zullen daar geen knoppen staan en zullen er ook geen komen, je kan dan wel nog enten om een vertakking te krijgen.Ik verbeter veel van mijn loofbomen met de lange uitlopers van het groeiseizoen te enten op plaatsen waar ik graag een vertakking wil hebben. Dit is één van mijn bomen die geprepareerd staat om in het voorjaar te enten met eigen vertakking.

Hier zijn 7 uitlopers bedraad en klaar gezet om te enten om de vertakking te verbeteren.
Bij Ulmus en Acer is dat helemaal geen kunst hoor, die laten zich uiterst gemakkelijk enten.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88819

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
"Als dat één groei internodium is zullen daar geen knoppen staan en zullen er ook geen komen, je kan dan wel nog enten om een vertakking te krijgen."

Hiermee doelt u op de kale plek rechts op de stam denk ik. Heb de boom nu zo'n twee jaar en in die twee jaar is daar niet één keer een tak ontsprongen, dus ik vermoed dat dit daar ook niet meer zal gebeuren. Met enten neem ik aan dat u het 'transplanteren' van takken naar plaatsen die er geen hebben bedoelt? Ook daar heb ik het nodige over proberen op te zoeken, maar echt een gedetailleerde of eenduidige beschrijving was niet te vinden. Ook YT bleef nogal in gebreke. Dus daar heb ik me tot nu toe maar niet aan gewaagd. Heb geprobeerd met de omliggende groei het gat wat op te vullen, maar een echt succes is dat niet geworden helaas.

In februari doe ik een bestelling bij de Bonsai Empire webshop voor draad en andere benodigdheden zoals een concave cutter. Een knobbeltang heb ik, en ook een goede schaar. Verder de al genoemde draad maten en grond/ Akadama. Een jin tang laat ik nog even voor wat het is. Volgens mij gebruik je die alleen bij naaldbomen toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88820

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik ben zelf ook maar een beginner, voor mijzelf heb ik op deze post ook weer wat bijgeleerd. Maar ik kan je zeker aanraden om ook eens een boek / boeken aan te schaffen zoals bv. Deze waarin zeer duidelijk basis technieken worden uitgelegd met mooie duidelijke afbeeldingen


Wat de jin tang betreft, deze word gebruikt om een jin op je boom te creëren (doodhout) dus als je geen jin wil maken hen je deze ook nog niet nodig.

Succes met je projecten

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88821

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Yin tang gebruik ik bij verpotten en bedraden om draden aan te draaien (verpotten) en op gekke laatste hoekjes draad te buigen (bedraden).

Enten van takken kan bij loofbomen zo makkelijk zijn als een dun gaatje boren door een tak en hier een dun takje doorheen trekken, vastzetten en een beetje wondpasta om de tak om water uit de wond te houden. Misschien moet ik een artikel schrijven. Kijk even op bonsaitechniek.nl, een site welke ik opgericht heb met als doel wat basis dingen op te schrijven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88822

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Even over :
"Een jin tang laat ik nog even voor wat het is. Volgens mij gebruik je die alleen bij naaldbomen toch? "

Ik gebruik een jin tang om jin's te maken, draad aan te draaien bij verpotten, bij bedraden om met dikke draad het begin te verankeren of om korte buigingen te maken, en ook vooral om takken te plaatsen nadat ze bedraad zijn.
Als je een tak met dikkere draad een knikje wil geven kan je dat best met een jin tang doen, dan krijg je meer een hoekje in de tak terwijl het anders een flauwe bocht is.
Zoals je ziet is een jin tang niet echt een overbodig iets in mijn ogen.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88828

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Swoka,
Ziet er al heel leuk uit, je maakt grote vorderingen.
Ik ga helemaal mee met andere gedane adviezen.
Wat ik echter niet las is dat je aanstaand najaar wel de bedrading moet controleren op ingroei. Zeker jonge(re) takken kunnen in 1 seizoen flink dikker worden, wat flinke wonden kan nalaten op de takken. Die wonden blijf je heel lang zien, dus beter voorkomen dan genezen. Het is wel zo dat de ene soort boom er meer last van heeft dan een andere!
Succes en bonsaigroeten, Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus vorming. 3 jaren 3 maanden geleden #88869

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
@leatherback.
Heb uw website gelijk gebookmarked. Staat erg veel nuttigs in. Maar dat je dus gewoon een gaatje door je boom kunt boren om een tak te enten zonder dat je de boom dan doodt, dat had ik in mijn wildste dromen niet eens bedacht. Met uw handleiding kan ik dit zeker gaan proberen om dat lelijke gat op te vullen.

En de rest dank voor de vele input. Er zal ter zijner tijd dus toch een goede Jin tang aan de bonsai gereedschapskist worden toegevoegd. Daar ik helaas een erg kleine beurs heb moet ik voor bepaalde zaken sparen. Ik probeer de dingen dan ook in order van belangrijkheid te bestellen.

Het controleren op ingroei, dat is iets dat ik gelukkig al wel wist. Maar toch bedankt voor het nog eens aangeven. Zulke dingen vergeet je gemakkelijk als beginner.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts