Onderwerp:

Ficus heeft een snoeibeurt nodig 3 jaren 3 maanden geleden #88980

  • vroomg
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Onze Ficus Bonsai heeft een snoeibeurt nodig. Dit wordt voor het eerst dat we dit gaan doen.

Iemand met tips voor ons?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by vroomg.

Ficus heeft een snoeibeurt nodig 3 jaren 3 maanden geleden #88981

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wacht tot in de zomer, als de boom enkele maanden buiten heeft gestaan is deze veel beter in staat te reageren op de snoei

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus heeft een snoeibeurt nodig 3 jaren 2 maanden geleden #89535

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26

leatherback schreef : wacht tot in de zomer, als de boom enkele maanden buiten heeft gestaan is deze veel beter in staat te reageren op de snoei


Vraagje @ lederrug: mijn ficus staat 365 dagen per jaar binnen. Doet het redelijk goed. Is het dan aangewezen om hem vanaf de lente tot de herfst eens een jaartje buiten te zetten?

Verder ben ik ook wel op zoek naar snoeitips voor die ficus. Ik weet dat die soort niet echt als bonsai gekwalificeerd wordt, maar dat neemt niet weg dat het een levende plant is die aandacht en liefde verdient toch?

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus heeft een snoeibeurt nodig 3 jaren 2 maanden geleden #89536

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij ons (!) gaan alle kamerplanten in het voorjaar buiten spelen. Het nivo gezondheid wat je buiten in de tuin haalt is niet te vergelijken met de groei in huis. Wel is het zaak de boom geleidelijk te wennen. Onze planten gaan eerst 2 weken in de schaduw van de garage, waar ze in de ochtend en avond een uurtje zon krijgen, voor ze naar de volle zon gaan. En dat proberen we dan ook wel te doen als het wat bewolkt is. Anders is de overgang te groot en krijgen ze zonnebrand (Net als wij, als we nooit buiten zijn en dan opeens hele dagen in de volle zon zijn!).

ik denk niet dat het probleem met ficus is dat de soort niet goed is voor bonsai. De soort is uitermate geschikt voor bonsai. Het probleem is dat er massa-producten op de markt gebracht worden met het label bonsai, terwijl het een kamerplant is met een gedraaide stam, welke nog maar weinig met het vormen van natuurlijk-ogende miniatuurbomen te maken hebben. Daardoor heeft de soort een slechte naam. maar met de soort is neits mis. Alleen heeft de ikea/gamma/alber heijn geen bonsai maar massa kamerplanten met een draai. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus heeft een snoeibeurt nodig 3 jaren 2 maanden geleden #89537

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus heeft een snoeibeurt nodig 3 jaren 2 maanden geleden #89546

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 512
  • Ontvangen bedankjes 109
Alles wat hierboven gezegd is klopt enkel beantwoord het natuurlijk niet jouw vraag. Ik heb zelf ook een ficus ginseng ooit kado gekregen van iemand en dan gooi je hem natuurlijk niet weg enkel omdat het geen "echte" bonsai is maar zorg je ervoor.

Zelf snoei ik hem inderdaad in de zomer terwijl de groei op gang is en zorg ik ervoor dat er genoeg bladeren op elke tak blijven zitten (minimaal 5). Er komt een melkachtige substantie uit na het snoeien wat ik met een beetje grond afdep. Je kunt ervoor kiezen om hem op bovengenoemde wijze buiten te zetten en wanneer hij geakliematiseerd is hem te snoeien of je laat hem binnen staan en wacht tot de zomer en snoeit hem dan, naar mijn mening maakt dit niet erg veel uit.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren