Onderwerp:

Zeer jonge eik snoeien 3 jaren 1 maand geleden #90073

  • robkeveghel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Geachte allen,

Ik had een vraag ten aanzien van het snoeien van zeer jonge eikjes. Ze zijn rond de 3-4 maanden maar sommige produceren al zeer grote bladeren gezien het formaat forest wat ik probeer te maken.
Mijn vraag is dan ook of deze bladeren al verwijderd kunnen worden of is dit schadelijk?

Met vriendelijke groeten,
Rob Ketelings

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by robkeveghel.

Zeer jonge eik snoeien 3 jaren 1 maand geleden #90075

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Hoe kan het dat je bladeren aan deze plantjes hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zeer jonge eik snoeien 3 jaren 1 maand geleden #90076

  • robkeveghel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoe bedoel je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zeer jonge eik snoeien 3 jaren 1 maand geleden #90079

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik denk dat je de vraag krijgt omdat de eiken buiten nog zonder blad zijn.
Vraag zou moeten zijn, heb je ze binnen opgekweekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zeer jonge eik snoeien 3 jaren 1 maand geleden #90080

  • robkeveghel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0

rorror schreef : Ik denk dat je de vraag krijgt omdat de eiken buiten nog zonder blad zijn.
Vraag zou moeten zijn, heb je ze binnen opgekweekt?


Ah zo, ja ze zijn binnen opgekweekt en ‘s nachts een paar uurtjes onder een groeilamp gestaan. Vandaar het (eigenlijk te) grote blad.
Wil de jonge boompjes niet beschadigen maar ben bang dat deze bladeren zo groot zijn dat kleinere boompjes te weinig licht krijgen.

Ik vroeg me dus af of er een minimum ‘leeftijd’ is wanneer blad verantwoord gesnoeid kan worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zeer jonge eik snoeien 3 jaren 1 maand geleden #90085

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik zie dat je sommige bedraad hebt, en al wat naar buiten gebogen hebt. Zo vangen ze ook meer licht. Zeker ook de overige iets bedraden, zodat je al wat beweiging in de onderste stam krijgt.

Ze zien er gezond genoeg uit om een blad weg te halen, en zeker omdat je ook onder groeilamp groeit zal dat snel herstellen. Dat merk ik met mijn eigen planten onder groeilampen ook.

Het verkleinen van bladeren is nu nog niet aan de orde, pas als de stam de juiste dikte heeft, dan ga je naar onorganishe grond, weinig voeding, en dan worden de bladeren al wat kleiner. Dan kan je altijd later nog een keer volledig van het blad ondoen (wel in juiste periode) en tweede push blad wordt dan ook kleiner.

Voor de groei periode nu, zou ik b.v. van de zaailingen welke een ander overschaduwen één blad per zaailing weghalen. (dit alleen als je geen licht krijgt op de kleine zaailingen met bedraden van de andere zaailingen er om heen).
Voor de groei periode geldt, dat je zoveel mogenlijk blad op een boom heeft om energie te krijgen om te kunnen groeien. Dus alles wat je weghaalt, vertraagt de groei.

De eik blijft een blad verliezende boom. Dus zodra de eiken buiten beginnen met uitlopen, dan dit 'bosje' in twee weken afharden. Ochtend zon dan alleen tot 11. en dan in schaduw. Na de wen periode mogen ze in de volle zon.
En dan het bosje niet meer naar binnen brengen met de winter. De eiken hebben een rust periode nodig, en kunnen niet altijd in het blad blijven. Natuurlijk als je een keer visite krijgt mag je hem gerust een middag/dag binnen zetten om hem te showen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts