Onderwerp:

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90256

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik ben in het verleden altijd tegen jeneverbessen aangelopen als een moeilijk te snoeien soort. Na snoei gingen ze bij mij altijd verpieteren en werden veel naalden bruin en te tak steeds zwakker. Nu hoopte ik dat ik met deze foto een antwoord op mijn probleem zou kunnen krijgen.

Er vanuit gaande dat deze secundaire tak de desgewenste lengte heeft bereikt welke scheuten zouden jullie snoeien of laten om een mooiere vertakking te creëren en op welk tijdstip van het jaar.

Zou erg blij zijn met wat reacties zodat ik in de toekomst met meer vertrouwen mijn jeneverbessen kan snoeien

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90265

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Is het een "procumbens"?
Je kan best altijd de juiste soort, variëteit vermelden als je ergens advies over wil.
Het takje dat je vast hebt is nog erg jong, het begint nog maar net te verhouten aan de basis.
Ik laat dat eerst verder groeien en meer een tak worden, en ik wacht tot het verhout is. Dan snoei ik terug op een vertakking waar ik mee verder wil en dat wordt dan de tertiaire.
Als je dit geen lengtegroei meer wil geven haal je de groeipunt eruit, maar dan blijf je met dat juveniel flodderig beginloof zitten.
Ik heb mijn procumbens eerst goed laten doorgroeien en dan zwaar terug gesnoeid, hij maakt dan overal achterliggend loof op de verhoute takken, en daar kan je wel mee verder.

Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90269

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet weet welke soort het precies is. Hij stond tot op een jaar geleden in mn tuin. Ik heb al eerder een foto gepost dat ik hem bedraad heb. Zal gelijk even een foto toevoegen en misschien dat jekan zien om welke soort het gaat. Ik meende dat deze altijd hun geschubde loof behouden of heb ik het daar fout?

Gr. David

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90277

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Moeilijk te zien welke variëteit juist, maar iets procumbens, repanda, hornbrooki - achtigs in ieder geval.
Houdt dit soort loof ja.
Het advies blijft hetzelfde.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90278

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Maar er wordt ook gezegd dat je niet teveel groei punten uit een tak moet halen omdat anders de tak verzwakt en mogelijk af zal sterven. Hoe los jij dit op wanneer je een goed door gegroeide secundaire tak terug snoeit? Geld hier dan ook nog steeds het principe dat je terug snoeit naar twee van waaruit zich weer 4 nieuwe scheuten zullen vormen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90288

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Zatoichi schreef : Maar er wordt ook gezegd dat je niet teveel groei punten uit een tak moet halen omdat anders de tak verzwakt en mogelijk af zal sterven.


Er wordt heel veel gezegd. Als ik naar mijn Squa,ata kijk, daar snoei ik minstens een keer per jaar 9% va de groeipunten af, en 80% van het loof, anders is de boom niet als bonsai in vorm te houden.

Ik denk dat een boel van de problemen komen omdat mensen zwakke bomen hebben, om eerijk te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90307

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Zatoichi schreef : Maar er wordt ook gezegd dat je niet teveel groei punten uit een tak moet halen omdat anders de tak verzwakt en mogelijk af zal sterven. Hoe los jij dit op wanneer je een goed door gegroeide secundaire tak terug snoeit? Geld hier dan ook nog steeds het principe dat je terug snoeit naar twee van waaruit zich weer 4 nieuwe scheuten zullen vormen?

Ik zorg altijd dat mijn boom sterk en gezond staat te groeien, en dan mag je heel veel doen qua snoei, met meestal heel goeie resultaten. Ik zit ook niet echt te tellen naar hoeveel scheuten er moeten blijven staan.
Ik heb verleden jaar een procumbens heel erg zwaar terug gesnoeid met als resultaat allemaal achterliggende uitlopers op verhoute takken.
Om op jouw vraag terug te komen, ik snoei een goed door gegroeide tak terug naar de nieuwe vertakking waar ik verder mee wil. En de nieuwe takjes die je dan selecteert om door te groeien, snoei je niet aan de uiteinden en behouden hun groeipunten.
Je boom goed eten geven, goed laten groeien, en dan snoeien op de juiste moment.
En die juiste moment is niet definieerbaar, je moet kijken naar je boom en zien wat kan, en wat niet.
Juiste datums bestaan hier niet voor, en elke boom is anders, ook al is het zelfs dezelfde soort.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90310

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Helemaal helder en duidelijk! Moet trouwens wel even zeggen hoe fijn het is dat je op dit forum altijd wel een antwoord op je vraag krijgt van jullie. Ondanks dat veel boompjes langs komen die voor de pro's hier waarschijnlijk wel een lachertje zullen zijn komt er altijd wel een respectvol antwoord op de meeste vragen. Bedankt hiervoor!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 3 jaren 1 week geleden #90311

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 43

Zatoichi schreef : Helemaal helder en duidelijk! Moet trouwens wel even zeggen hoe fijn het is dat je op dit forum altijd wel een antwoord op je vraag krijgt van jullie. Ondanks dat veel boompjes langs komen die voor de pro's hier waarschijnlijk wel een lachertje zullen zijn komt er altijd wel een respectvol antwoord op de meeste vragen. Bedankt hiervoor!


mee eens!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van secundaire en tertiaire vertakking ? 2 jaren 9 maanden geleden #91820

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Deze staat er nu zo bij. Heb hem ook volledig in het draad gezet dit jaar.

Mn eerste cascade, nog wel best lastig moet ik zeggen. Benieuwd naar wat reacties

Gr. David

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts