Onderwerp:

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90822

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Na 3 jaar vraag ik mij af hoe deze ooit aan dikte zal winnen. Zal men vast zeggen.....niet snoeien of terug in volle grond.

Deze zou volgens het label (mistral bonsai) 17 jaar oud moeten voorstellen met nu 3 jaartjes bij.
De hoogte 1/3 bijgekomen en de curling die er in zat proberen respecteren.

Kan ik dus verdergaan op deze manier en ooit...
Maar mss hebben jullie wel wat nuttige tips om hier wat tijdswinst te boeken. Of omgekeerd....hoe vergooi ik geen jaren door missers nu?

Dank bij voorbaat
Brecht

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90832

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Kweken in een bonsai pot die ik als ik tevreden ben van de stamdikte.
Anders......zoals je al zegt, volle grond. En veel en goed bemesten.
Nebari verbeteren en takken kweken kan wel in de pot.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90837

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Wat ik veel bonsai profs op filmpjes zie doen is dat ze de loper volledig laten groeien in de lengte en wanneer de gewenste dikte bereikt is wordt deze gesnoeid. Dus het bovenste takje de lengte in laten gaan zou dan mijn keuze zijn. Zo kun je de vertakking en het ontwerp van de lager gelegen takken nog op orde houden zowel als stamdikte krijgen.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90840

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Zatoichi schreef : Wat ik veel bonsai profs op filmpjes zie doen is dat ze de loper volledig laten groeien in de lengte en wanneer de gewenste dikte bereikt is wordt deze gesnoeid. Dus het bovenste takje de lengte in laten gaan zou dan mijn keuze zijn. Zo kun je de vertakking en het ontwerp van de lager gelegen takken nog op orde houden zowel als stamdikte krijgen.

Gr. David


Das een moeilijke. Ik heb er hier zo een paar met een toptrekker. Veel ontwikkeling op het onderste deel is er niet.
Je moet nu eenmaal kiezen, een stam kweken of je boom verfijnen.

Wat regelmatig gedaan word is de stam kwetsen de door er op te kloppen met een hamer of iets dergelijks, door de cambiumvorming verdikt de stam dan sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90841

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Tom Haest schreef : Wat regelmatig gedaan word is de stam kwetsen de door er op te kloppen met een hamer of iets dergelijks, door de cambiumvorming verdikt de stam dan sneller.


Heb je dat zelf al toegepast Tom?
Ik al meermaals, en voor mij is dat meer theorie dan praktijk.
Dat werkt niet echt om een duidelijke verdikking te verkrijgen, hoogstens wat interessantere "verouderingen" op de stam.
Echt verdikken is volle grond of jaren in een te grote pot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90842

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

Diluca schreef :

Tom Haest schreef : Wat regelmatig gedaan word is de stam kwetsen de door er op te kloppen met een hamer of iets dergelijks, door de cambiumvorming verdikt de stam dan sneller.


Heb je dat zelf al toegepast Tom?
Ik al meermaals, en voor mij is dat meer theorie dan praktijk.
Dat werkt niet echt om een duidelijke verdikking te verkrijgen, hoogstens wat interessantere "verouderingen" op de stam.
Echt verdikken is volle grond of jaren in een te grote pot.


Neen, zelf niet.
Zelf heb ik het geduld om ze te laten verdikken door gewoon te laten groeien, maar Danny vertelt dat het werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90843

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
ja klopt, dat kloppen maakt de stam ook ruwer en ouder.
Over de boom en stamdikte: stamdikte is natuurlijk altijd relatief: een stamdikte van bv 5 cm bij een boom van 70 cm hoog is maar een iel stammetje, maar bij een boompje van 15 cm is dat lekker dik! Je begrijpt wel denk ik waar ik naar toe wil met mijn antwoord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90847

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Wel. Bij het aankopen zat die in een opkweekpotje. Dat wil dan zeggen die wellicht al heel lang niet meer is kunnen voluit groeien. Zal ik het schema van deze wat aanpassen dan.

Het eerste jaar dat die hier stond heb ik ook die toptak laten doorgroeien. Maar dat gaf uiteindelijk niet zo veel.
Zal het keuzes maken worden. Staat die nu pas een maand in een wat te ruime pot...maar zal dat wellicht niet voldoende zijn.
Alle takken dan maar laten uitlopen...is ook zo contra naar wat ik in gedachten had.

Zal het volgend jaar wellicht uit de schaal halen worden en eens enkele jaartjes in de volle grond. De kippen zijn weg. De achtergebleven grond is wel heel erg voedingsrijk. Alle planten die daar staan gaan pakken sneller.

Komt het er dan toch vaak op neer dat alle prebonsai die je aankoopt uit massaproductie eigenlijk terug een aantal jaren de volle grond in horen te gaan.

Heb er nu ondertss toch al een dubbel dozijn mooie prebonsai. Waarvan dan eigenlijk de helft nog eens enkele jaren vol zou horen door te groeien. Anders sta k hier binnen 15 jaar nog steeds met babytjes als ik dat nalaat.

Tov van andere is de kweepeer dan toch wel traag in dikte halen. Als ue dat met een juniper gaat vergelijken. Elk half jaar zie je dat de stam wat is uitgedikt.

Alle adviezen uit boeken zeggen dat dit een hele sterke soort is.
Dus dan komt de vraag toch, waarom die nooit bij de bonsais vernoemd wordt voor de beginnende liefhebber?
Voldoende water...drinkt heel veel. Veel andere issues heb je niet met een kweepeer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudocydonia sinensis 2 jaren 11 maanden geleden #90876

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Brecht DM schreef : Komt het er dan toch vaak op neer dat alle prebonsai die je aankoopt uit massaproductie eigenlijk terug een aantal jaren de volle grond in horen te gaan.


Ik denkt dat er wellicht wat verwarring is.

Deze boom, als die 20 jaar is, is niet bedoelt om een grote boom te worden. Die hoeft dan ook niet in de volle grond. Je kan ook groter startmeteriaal kopen. Prebonsai welke gekweekt zijn om grote bomen te worden. Of je koopt jong materiaal om zelf uit te laten groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts