Onderwerp:

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91339

  • Teun
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Wie heeft er wel eens bladsnoei toegepast op een Acer arakawa?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91348

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb geen arakawa, maar ik pas bladsnoei toe op al mijn loofbomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91349

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Ik heb geen Arakawa. Wel wil ik je zeggen dat er veel soorten bladsnoei zijn: volledig en gedeeltelijke. En dan zijn er bij de gedeeltelijke bladsnoei ook nog verschillende methodes, zoals bladhalvering, per bladpaar 1 van de twee verwijderen, of alleen het binnenste loof verwijderen. Welke je toepast is afhankelijk van de soort, het doel, het tijdstip in het seizoen en de gezondheid van de boom.....
Bij een Palmatum zou ik in ieder geval geen volledige bladsnoei willen aanraden. Ik ga er dan vanuit dat het voor Arakawa niet anders zou zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teun

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91359

  • Teun
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor je antwoord. Ik zoek eigenlijk iemand die ervaring heeft met bladsnoei van de acer arakawa.De verschillende vormen van bladsnoei ken ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91364

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Wat niet te zeggen valt uit de benaming Acer Arakawa ...is het nu Acer palmatum of Acer buergerianum?
Want zijn er voorbeelden van beide.
Zou ik dan een palmatum snoeien zoals elke palmatum en ook zo voor het geval het een buergerianum is.

Waar staat die Arakawa juist voor?....is een rivier in Japan, traditionele familienaam.
Is dat dan een bepaalde stijl? Of is het net zoals deshoyo, bloodgood, shishigashira allemaal een rood blad geven een specifieke kleur en bladvorm waar dit betekenis op heeft? Want zijn er veel van die extra naampjes...en met dat Japans...wie wet het nog uiteindelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91370

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Brecht DM schreef : Wat niet te zeggen valt uit de benaming Acer Arakawa ...is het nu Acer palmatum of Acer buergerianum?
Want zijn er voorbeelden van beide.
Zou ik dan een palmatum snoeien zoals elke palmatum en ook zo voor het geval het een buergerianum is.

Waar staat die Arakawa juist voor?....is een rivier in Japan, traditionele familienaam.
Is dat dan een bepaalde stijl? Of is het net zoals deshoyo, bloodgood, shishigashira allemaal een rood blad geven een specifieke kleur en bladvorm waar dit betekenis op heeft? Want zijn er veel van die extra naampjes...en met dat Japans...wie wet het nog uiteindelijk.


Arakawa is een van de ruwe bast varieteiten van Acer palmatum. Daar is geen verwarring over mogelijk omdat er geen acer buergerianum 'arakawa' is.

Arakawa is qua uitlopen zeer anders dan de andere palmatums. Zodra er zich de ruwe bast heeft ontwikkeld loopt deze daar nauwelijks nog op uit. En ze zijn wat minder groeikrachtig dan andere palmatums. Dus zeer terecht dat hier de vraag rondom bladsnoei gesteld wordt. Aangezien bij mij alleen jong arakawa spul staat moet ik het antwoord schuldig blijven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teun

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91391

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

leatherback schreef : Arakawa is een van de ruwe bast varieteiten van Acer palmatum. Daar is geen verwarring over mogelijk omdat er geen acer buergerianum 'arakawa' is.


Ik neem mijn woorden terug. Wat extra onderzoek leidt me tot de conclusie dat, hoewel niet vaak gezien, er ook een A buergerianum 'arakawa' in de handel rondgaat. Hierbij betwijfel ik me echter of het een geregistreerde varieteit is, of een handelsnaam (Zoals de Zelkova nire ook een handel bedachte naam is, en geen geregistreerde)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91419

  • Teun
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Eigenlijk heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag! Wie heeft bladsnoei toegepast op een Acer arakawa?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 11 maanden geleden #91420

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Niemand zo te zien ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei 2 jaren 9 maanden geleden #92148

  • Teun
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1

Teun schreef : Wie heeft er wel eens bladsnoei toegepast op een Acer arakawa?


Ik heb via een andere weg de juiste manier gevonden voor bladsnoei van een Acer palmatum arakawa! Alleen VOLLEDIGE blad snoei werkt. Gedeeltelijke bladsnoei of uitlopers inkorten heeft geen effect. Wel de steeltjes laten staan natuurlijk.Ik heb het gedaan op mijn boom met geweldig resultaat.Hij loopt overal uit ,zelfs op plekken waar de ruwe schors al is begonnen Zie de bijlage. Doe er Uw voordeel mee!.

Teun

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren