Onderwerp:

Beuk restylen 2 jaren 11 maanden geleden #91414

  • Mach0
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemorgen, ik lees hier al een tijdje mee maar had nog niet eerder iets gepost.. in de jaren 90 al bonsai gehad, maar door omstandigheden pas dit jaar weer opnieuw begonnen..

Ik heb uit een nalatenschap een beuk overgenomen, deze stond nog in een plastic trainingspot en heeft een goede stam en nebari, maar de kroon is veel te groot en binnenin ontbreekt de vertakking. Uit het verleden weet ik dat beuken moeilijk uitlopen op oud hout soms.. wat is de beste methode om binnenin nieuwe takken te krijgen? Nu in de zomer hard terugsnoeien of op een ander tijdstip? Of toch meer geleidelijk proberen te werken.? Voor het opbouwen van een nieuw model zou eigenlijk terugsnoeien van alle takken nodig zijn zodat geen blad over zou blijven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk restylen 2 jaren 11 maanden geleden #91415

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je een beuk op de kortste dag terug snoeit, dan maakt hij overal knoppen aan die (laat) in het voorjaar uitlopen. Voorwaarde is een gezonden boom. En.. Ik merk dat als je dit door de hele boom doet, de reactie beter is dan wanneer je enkele takken doet en andere met knoppen laat staat.

Ik heb 2 jaar geleden een beuk terug gezet tot op gesteltakken, deze is nu weer vol aan het worden. Daarom dit voorjaar en sterkere stap genomen: ik heb een beuk uit een haag gevonden in feb/mrt. Die heb ik afgezaagd op 50cm. Deze laat nu een paar knoppen zwellen, welke de komende week zullen gaan openen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mach0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Beuk restylen 2 jaren 11 maanden geleden #91416

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan voorbereiden hierop door de kroon uit te dunnen zodat er zonlicht in de boom komt. Risico hierbij is dat bij hete dagen een uur directe zon op de stam al tot verbranding kan leiden. Daarom doe ik dit maar beperkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk restylen 2 jaren 11 maanden geleden #91417

  • Mach0
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Nog wat foto’s ter verduidelijking

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beuk restylen 2 jaren 11 maanden geleden #91418

  • Mach0
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Okay bedankt voor de reactie, voor dit jaar heb ik de kluit wat ontward en bijgesnoeid, het was een rondgedraaide klomp wortels geworden en in een grote smeltkroes gezet in substraat voor nu, de al te sterke groei in de top dun ik in juni/juli iets uit, dan probeer ik hem in december sterk terug te snoeien. Ik wil de gevorkte stammen ongelijk inkorten en 1 iets naar buiten buigen zodat een wat minder groot katapult effect ontstaat.. de rest zal dan afhangen van hoe hij verder uitloopt.. ik heb hem overigens in de schaduw van een appelboom staan waardoor hij wel zonlicht krijgt maar gefilterd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mach0.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts