Onderwerp:

bladsnoei voor acers: wat is de beste tijd (in dit rare jaar) 2 jaren 10 maanden geleden #91586

  • Robbonsailover
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,
benieuwd wat de beste tijd is om, na het lange koele voorjaar, bladsnoei op acer palmatums (shirasawanum aureum en a.p.atropurpureum) toe te passen. Boeken zeggen "begin van de zomer" (- is dat na de langste dag?) en "als er 4-5 bladduos aanzitten" (nu) .
Wat doen jullie?
Zeer bedankt voor tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladsnoei voor acers: wat is de beste tijd (in dit rare jaar) 2 jaren 10 maanden geleden #91590

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Beetje te zien in welke fase de boom zich bevind.
Zelf snoei ik wanneer de uitlopers naar de 20cm beginnen gaan. Meestal staan er dan al een 5 a 6 bladparen op en snoei ik terug tot het eerste paar horizontale bladeren. Als je die te lang laat uitlopen worden die bladeren steeds groter, ook de internoden tss de bladparen worden steeds langer, waardoor het dus moeilijker wordt om de boom compact te houden op termijn.
Om dan de bladgrootte klein te houden bij vervolggroei dit jaar wordt er aangeraden om ze te nijpen. Hoe sneller je dat doet, des te kleiner blijft het blad. Let wel..na de zomer is de groei niet gegarandeerd. (dus als je wil dat de boom in het najaar nog veel energie kan opdoen...laat je de vervolggroei gewoon staan. Meestal lopend die niet zo hard meer uit, en dan heb je ook wat keuzes volgend voorjaar. (is hoe ik dat aanpak de afgelopen 3 jaar)

Als je op zoek bent naar stamdikte...dan is snoeien niet zo opportuun.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robbonsailover

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren