Onderwerp:

Larix decidua snoeien (beginner) 2 jaren 2 maanden geleden #93837

  • IsahibnEls
  • IsahibnEls's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste leden,

Ik ben Yani Isah Meul (Ibn Els betekent; zoon van Els). Ik ben 25 jaar.

Ik ben nieuw op dit forum en heb mezelf 3 plantjes aangekocht.
Een Larix decidua van 16-17 jaar oud, een Prunus Mahaleb en een mooie Ulmus Parvifolia.

Nu wil ik de larix graag aanpakken na hem verpot te hebben want hij staat heel wild.
Hoe kan ik deze het best snoeien en welke tak raden jullie aan als top? Ik wil graag richting shokkan stijl aangezien deze heel recht is.

De fijne takjes zijn heel wild en zorgen dat ik mijn overzicht verlies. Mogen deze eraf?
Ik heb geen ervaring met bonsai.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by IsahibnEls.

Larix decidua snoeien (beginner) 2 jaren 2 maanden geleden #93849

  • Simonvveghel
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Yani!

Ik reageer normaal niet met tips en tricks (dat laat ik altijd aan andere over op dit forum)
Wat een joekel heb je gekocht als startboom ;-)
Voornamelijk ben ik benieuwd of/hoe je hem van die zwarte plastic pot in dat kleine schaaltje hebt gekregen.

Ik pak dat soort dingen namelijk iets voorzichtiger aan normaliter, zeker bij mijn lariksen(maar daar kunnen andere anders over denken natuurlijk).


Over vorm en snoei kan ik niet goed oordelen op basis van je foto's.

Ik zou zelf nog niet voor de pot zijn gegaan maar eerst een jaar vorm bekijken , kijken hoe die groeit en reageert op handelingen die je uitvoert. Voornamelijk rustig kijken en genieten van je boom in verschillende seizoenen.
wat trekt je aan in de boom, wat vind je persoonlijk het mooiste gedeelte, wat word de voorkant van je boom.
Het in leven houden van de boom, hoeveel drinkt zo'n beest nou. wat als ik hem half in de schaduw zet of vol in de zon. waar moet dit ding eigenlijk komen te staan in mijn tuin?
Misschien al wat terugsnoei hier en daar.

Met die weg ga ik soms mijn 2de jaar (soms zelfs 5 of 10), in nog steeds een simpele container pot maar wel met kennis van de boom die ik heb aangeschaft.
Ditzelfde doe ik ook met wortelsnoei, mijn ervaring met mijn lariksen is dat ze niet houden van harde ingrepen op wortelgebied dus dit pak ik in meerdere stappen (jaren) aan. zo ga ik in stappen naar de beste schaal toe en de grootte daarvan.

Ook voor vorm en snoei en stijl is het kijken, kijken, afkijken, plaatjes kijken enz. enz.
van welke takken weet je zeker dat ze misplaatst zijn dubbele takken, kruisende takken, spaakwielen, te dikke takken , dubbele toppen, takken die naar je toe groeien. maar dit alles valt en staat natuurlijk met de voorkant van je boom.
1 tak kan misplaatst lijken totdat je de boom draait of kantelt.

In welke periode kun je überhaupt het beste groot snoeien en in welke periode kan ik het beste lichte vormsnoei toepassen?
en om het nog ingewikkelder te maken voor je:
Kan of moet ik wel 2 van die grote ingrepen doen in 1 keer of verspreid ik dit. En hoe laat ik hem herstellen na 2 van die ingrepen.

Wat ik probeer te zeggen is. verdiep je in je aanschaf en in de start van je hobby, wil vooral niet te snel gaan en denken dat doe ik wel even.
Tips en suggesties laat ik weer aan andere over ;)

1 ding wat mij wel opvalt is dat ie heel ver naar de rand van de pot staat komt dat door de voet van je boom of wat is de reden daarvan?

Succes joh!
Gr.

Simon

[/i]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix decidua snoeien (beginner) 2 jaren 2 maanden geleden #93851

  • IsahibnEls
  • IsahibnEls's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Simon,

Wauw = mijn uitdrukking bij het lezen van jou reactie.

Dat er nog mensen bestaan die zo graag iemand helpen en daarvoor dusdanig veel tijd nemen..

Ik dank jou!

Ik heb deze wel met een beetje wringen in de pot gekregen maar heb niet veel moeten snoeien. Heb wel kleine wortels gesnoeid omdat deze recht naar beneden groeiden. Maar wel zo veel als mogelijk gelaten.

Ik heb ondertussen (uit ongeduldigheid) de boom volledig gesnoeid en klaargezet voor een frisse start.

Hiermee bedoel ik: alle fijne takjes tot op 2 knopjes na geknipt en alle takken die op de (2 van de 3 toppen die ik niet ging nemen volgend jaar als top) ook weggehaald.

Ik ga hem een plaatsje geven in de tuin nu zolang het niet te hard waait want het is wel best een zwaar boompje en aangezien hij niet in de center staat... dan is een ongelukje snel gebeurd.

Eenmaal hij bloeit en hij toont een mooie vitale houding, dan zal ik waarschijnlijk de 2 overige toppen eraf halen en verder snoeien/vormgeven.

Ik heb ook met die reden al 2 andere plantjes besteld om wat te oefenen (een Carmona en een picea conica).

Ik hou van een uitdaging en ik leer snel, dus we zullen zien. Maar God moge jou zegenen met je uitgebreide antwoord. Dit verdient toch wel appreciatie.

Later!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix decidua snoeien (beginner) 2 jaren 2 maanden geleden #93856

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 565
  • Ontvangen bedankjes 173
Beste Yani,
Aan de hand van de eerste foto’s kan denk ik niemand goed advies geven wat te snoeien en wat niet. Probeer een neutrale achtergrond te nemen. Verder zit er een probleem op het forum dat de foto’s draait, je kan dit omzeilen door de foto te bewerken , opnieuw op te slaan en die te posten.
Mogelijk kan je dat eens proberen met een foto van hoe je boom nu is geworden.
Groet Reinier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix decidua snoeien (beginner) 2 jaren 2 maanden geleden #93858

  • IsahibnEls
  • IsahibnEls's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste,

Ik zal later een foto posten en u tips gebruiken.

Bedankt alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts