Onderwerp:

Hoeveel van de stam kan je wegknippen met concaaftang? 1 jaar 15 uren geleden #95904

  • DeBonteBonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi allemaal,Ik heb van familie een mooie Pinus Mugo Mops gekregen met al een redelijke stam. Nu is het jammere aan deze soort dat hij een soort knots vormt waaruit alle takken groeien. Ik had het idee om deze knotsen met een bolle concaaftang te knippen, zodat ik deze groeipunten vervolgens kan gebruiken om de stam mee te buigen. Nu is even de vraag of dit uberhaupt een slim idee is en zo ja, hoeveel ik veilig van de stam kan afhalen. (uiteraard ga ik dit eventueel pas in nov doen en gebruik ik jin seal). Ter illustratie heel mooi met paint:


Als je andere design suggesties hebt, hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DeBonteBonsai.

Hoeveel van de stam kan je wegknippen met concaaftang? 1 jaar 15 uren geleden #95905

  • DeBonteBonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveel van de stam kan je wegknippen met concaaftang? 1 jaar 14 uren geleden #95906

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 278
  • Ontvangen bedankjes 44
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk dat je in sommige gevallen bij een dikke stam wel makkelijk 1/3 kan weghalen. Het binnenste van de stam is dood en daar zal je niet veel kwaad mee kunnen doen volgens mij. Het is vooral belangrijk dat er nog genoeg sapstroom naar boven kan gaan. Mss niet gelijk op verschillende plaatsen doen maar verspreiden over jaren
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DeBonteBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveel van de stam kan je wegknippen met concaaftang? 1 jaar 2 uren geleden #95909

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
hallo,

bij Pinus is het gebruikelijk dat de takken aan de stam op dezelfde hoogte, ieder jaar als de spaken van een wiel groeien. Als je dan omhoog de boom in kijkt, kun je ook gelijk een inschatting maken van de leeftijd.

je hebt geen foto bijgevoegd, maar wel heel duidelijke tekeningen wat betreft de structuur van je boom.
Maar op de tekeningen kunnen we geen dikte van de stam inschatten.

Ik heb het idee dat het nog een vrij jonge boom is, (of heb ik het mis?) met een nog vrij dunne stam. Zo 'n dunne stam is met de juiste techniek en ervaring heel makkelijk te buigen.
Ik zou de takken die je wilt wegnemen niet met een bolle concaaftang wegnemen maar gewoon vlak langs te stam, omdat je zo 'n dunne stam daar flink mee verzwakt, denk ik.

Wel een leuk ontwerp voor je boom trouwens.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DeBonteBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveel van de stam kan je wegknippen met concaaftang? 11 maanden 4 weken geleden #95910

  • DeBonteBonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Het idee is om die verdikking in de stam iets weg te halen zodat er een mooiere lijn in de stam ontstaat. De stam heeft een diameter van zo'n 2 cm

Omdat de lengte tussen de groeipunten dan weer niet zo groot is, is hij lastig te buigen. Hopelijk geeft deze foto wat duidelijkheid. Hoor graag of je tips hebt.

Dank!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DeBonteBonsai.

Hoeveel van de stam kan je wegknippen met concaaftang? 11 maanden 4 weken geleden #95911

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik zou met daar niet te druk om maken. Met de tijd wordt de stam dikker en krijgt de boom meer schors. Dan valt dit lang niet meer zo op als nu.

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DeBonteBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts