Onderwerp:

Takken snoeien 10 maanden 2 weken geleden #96171

  • Monk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben nieuw in de wereld van bonsai, dit dankzij mijn zoon van 12 jaar die een boompje kreeg van zijn oma. Geïntrigeerd heb ik zelf ook een exemplaar aangeschaft. Volgens het papiertje een Zelkova, na wat opzoekwerk denk ik eerder een Ulmus. Het betreft een iets grotere bonsai met redelijk wat vertakkingen.

Nu ik er meer over lees en opzoek, zie ik wel dat de bonsai niet 100% correct is groot gebracht. Vele takken die elkaar kruisen, dikke takken die elkaar overlappen. Er dringt zich dan ook wat steviger snoeiwerk aan. Ik heb de bonsai begin mei aangeschaft en deze ondertussen wat laten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Voldoende water gegeven en ook bemesting. Hiervoor hebben wij nieuwe scheuten en blad gekregen.

Ik zou echter wat takken van de bonsai willen verwijderen om de bonsai een mooier uiterlijk te geven. Het zijn niet de dikste takken maar zijtakken of stompjes op deze zijtakken.

Op de bijgevoegde foto betreffen het de tak centraal bovenaan in beeld, het stompje rechts boven in de hoek en de tak centraal die naar rechts groeit en dan naar onder over de hoofdtak. Geen van deze takken heeft momenteel bladgroei. Mijn vraag is nu of ik deze takken zonder probleem nu mag verwijderen of dien ik te wachten met het verwijderen van zo'n takken tot na de herfst?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Monk. Reden: Foto werd niet toegevoegd

Takken snoeien 10 maanden 2 weken geleden #96173

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Dat lijken me dooie takken, deze kan je zonder probleem weghalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Takken snoeien 10 maanden 2 weken geleden #96174

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Dood hout kan je natuurlijk altijd verwijderen.
Kleine twijgen en takken ook wel.
Wel moet je na de snoei de wond afdekken.

Nelis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts