Hallo. Ik ben nieuw, zowel in deze hobby als op deze site.
Een paar jaar geleden vond ik in een struik in mijn achtertuin een jong boompje, nog de dikte van een twijg. Door de grote zwarte knoppen herkende ik het als een es. Ik heb het boompje uitgegraven, de penwortel gesnoeid en het op een stoeptegel terug in de volle grond gezet. Eer paar jaar later heb ik het boompje op een veld achter mijn huis gezet, waar hij de lucht in schoot en flink dikker werd. In het voorjaar van 2023 heb ik de boom wederom uitgegraven en de stam afgezaagd op een willekeurige en voorlopige hoogte. Daarna liep de boom mooi uit.
Het probleem is nu dat ik niet weet hoe ik verder moet. Ik weet niet wat een goede hoogte is voor bonsai met een stam van deze dikte. De basis van de stam kan ik met twee handen nog net omsluiten. En wanneer kan ik het teveel aan stam afzagen?
Ik denk dat deze boom potentie heeft en ik ben een beetje bang nu 'echte' bonsai werkzaamheden in beeld komen.
De stijl die ik voor ogen heb is de bezemstijl, al staat de boom scheef, waardoor de hellende stijl ook zeker een optie is. Ook wat dat betreft is alle advies welkom.
Alvast bedankt!
Groet,
Rick