Hallo allemaal,
Ik ben bezig met de opkweek van een jonge Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn/sycamore) die ik uiteindelijk wil vormen tot een volwaardige bonsai. De boom is nu ongeveer één jaar oud en groeit momenteel in een ruime, luchtige pot met een organisch substraat en mulch bovenop (zie foto hieronder).
De boom groeit erg krachtig – vooral in de top – en begint inmiddels een vrij dichte bladermassa te ontwikkelen in het midden, waardoor het onderste deel van de stam en takken wat minder licht krijgen. De takken staan redelijk verticaal en hebben op dit moment nog vrij weinig zijvertakking. Ik heb de boom tot nu toe vooral laten doorgroeien om stamverdikking te stimuleren.
Mijn vragen zijn:
1. Welke bonsai-stijl zouden jullie aanraden op basis van de huidige groei?
Ik dacht zelf aan broom-style (hokidachi), maar ik twijfel of de huidige groeivorm daar wel bij aansluit, zeker omdat de top erg dominant is en de takken vrij steil omhoog groeien.
2. Welke stappen kan ik nu het beste zetten om richting een geschikte stijl te werken?
Denk aan snoei, toppen, bedrading of eventueel laten doorgroeien.
3. Is het verstandig om nu al blad uit het midden te verwijderen om de onderste takken meer licht te geven? Ik heb al voorzichtig een paar grote bladeren weggeknipt, maar ik wil niet te veel stress geven in deze fase.
Alle tips en feedback zijn welkom! Ik hoor graag hoe jullie deze boom zouden aanpakken qua vorm en ontwikkeling.
Alvast bedankt voor het meedenken!