Onderwerp:

eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3561

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zal maar beginnen met mijzelf voor te stellen. Ik ben Erik, 31 jaar oud, en tuinarchitect van beroep. Naast vakmatige en hobbymatige interesse in planten hou ik me hobbymatig bezig met aquaria en fotografie. Bonsai's vind ik al jaren verschrikkelijk mooi om te zien, maar tot op heden ben ik er nooit aan begonnen. Wel het nodige bekeken en gelezen, maar daar bleef het dan ook bij.

Tot dat ik gisteren toch maar de stap heb gezet en een boompje heb aangeschaft. Ik liep er toevallig tegenaan en het leek me toch wel leuk er eens wat mee te gaan experimenteren. Het is niet het mooiste dat ik ooit ben tegengekomen, maar de prijs was wel aantrekkelijk en dan is het weer wat minder erg mocht ik het verprutsen.

Het is dus een Acer geworden en ik vermoed een palmatum, maar dat stond er dus niet bij. In ieder geval een leuk plantje, met niet al te grote bladeren en rood gekleurde twijgen aan de uiteinden. In de foto's is het boompje van verschillende kanten te zien.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Maar ja, dan staat hij dus thuis .... en dan? Ik heb er nu een dag naar zitten kijken, maar ik weet nog niet heel goed welke kant ik er mee uit moet/wil. Bovendien, is het wel verstandig om er nu al in te gaan snoeien?

Kortom, wat denken jullie ervan en wat zouden jullie er mee doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3562

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Eerste vereiste is dat de plant naar buiten gaat en dan het liefst nog voor een paar jaar in de volle grond om wat verdikking te kweken. Verder zou ik alle lange uitlopers tot op ongeveer één derde terug snoeien. En voorlopig als laatste zou ik internet afstruinen op zoek naar foto's en alles wat er maar te vinden is om zo een beeld van de mogelijkheden van deze plant te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3563

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Ha Eric, welkom op het forum ;)

Zoals hierboven al vermeld, in deze schaal wordt hij nooit dikker en forser.
Heel plat gezegd is het een plantje in een schaal.
Er zullen nog heel wat jaartjes overheen moeten gaan, wil dit een boom zijn.
Tik even "Acer bonsai" in op google voor wat volgroeide exemplaren en vorm.
Heel veel succes. De potentie is er, en dit zou het moeten worden...

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Hier nog wat info: www.bonsaiempire.nl/forum/soortbeschrijv...ortbeschrijving-acer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3566

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Erik,

Allereerst deze Acer buiten zetten!
Binnen is geen goede plek voor een Acer en gaat het daar absoluut niet goed doen.
Ik kan het mis hebben maar zo te zien staat dit boompje in een binnensierpot zonder afwateringsgat(en).
Voor een kamerplant prima maar voor een bonsai dus absoluut niet!
Zoals eerder reeds vermeld, stamdikte krijg je in de volle grond of desnoods in een hele ruime container en dan goed bemesten.
Maar het gaat idd een tijd duren eer het zover is.
Nu kun je de lange uitlopers flink terugsnoeien tot er voorlopig een wat harmonischer geheel gaat ontstaan.
Aankomend voorjaar kun je dan verder gaan werken richting uiteindelijke vorm.
Dat dunne extra stammetje zou ik i.i.g. weghalen!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3567

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Een soortgelijk beginmateriaal heb ik gekregen van mijn vader. Ooit....

Die heb ik 7 jaar in de volle grond gezet en elk jaar heb ik de takken gesnoeit en de boom rondom uitgestoken en zo een volle kluit gekweekt.
Na die jaren heb ik hem vorig voorjaar in een pot gezet. De stam is van pinkdikte naar een stevige dikke duim gegroeit en ik ga nu beginnen met de takken te plaatsen.

Welkom in de wereld van geduld en geniet er met volle maten van!! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3569

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Voor iemand met niet heel veel geduld lijk ik wel de verkeerde hobbies uit te zoeken. :whistle:

De volle grond gaat het niet worden aangezien ik op een appartement zit, maar ik zal eens kijken of ik op het balkon nog plaats kan vinden voor een speciekuip. Is wat gaten onderin voor waterafvoer en vullen met potgrond goed genoeg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3570

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5

Bubblewrap schreef : Voor iemand met niet heel veel geduld lijk ik wel de verkeerde hobbies uit te zoeken. :whistle:

De volle grond gaat het niet worden aangezien ik op een appartement zit, maar ik zal eens kijken of ik op het balkon nog plaats kan vinden voor een speciekuip. Is wat gaten onderin voor waterafvoer en vullen met potgrond goed genoeg?


Ik zou me persoonlijk focussen op binnen-bomen, als je weinig tot geen plek buiten hebt, maar je toch met Bonsai bezig wilt zijn...
Een aanrader van mijn kant, om het enthousiasme niet nu al te verliezen, zoek een mooie al reeds volgroeide Ligustrum (liguster) erbij.
Deze kunnen binnen staan, zijn redelijk goedkoop voor de hoeveelheid "boom" die je krijgt, en zeer makkelijk in onderhoud. Zo heb je al iets van formaat staan, en kan je je ook bezighouden met vormsnoei en onderhoud.

Hier de soortbeschrijving: www.bonsaiempire.nl/forum/soortbeschrijv...um-sinensis-liguster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3576

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik woonde eerst ook op een flatje. Daar had ik een balkon en aan een van de zijden van het balkon had ik met plankendragers een rek gemaakt en daarop 4 planken gemaakt van 1m bij 25cm. Daarop stonden mijn juweeltjes. Wat ik je wil adviseren is de boom aanpassen aan jouw ruimte. Een speciekuip is erg groot. Een ruime pot is ook goed. Focus je op shohin materiaal. Is niet makkelijk, zelfs erg lastig om mee te beginnen. Kijk goed rond bij een echte kweker en lees lees lees. Zoek ook bonsailiefhebbers in jouw buurt op.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3578

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Bubblewrap schreef : Voor iemand met niet heel veel geduld lijk ik wel de verkeerde hobbies uit te zoeken.


Maar dan is Bonsai juist DE aangewezen hobby voor jou !!
Met bonsai kun (moet) je meester worden in geduld hebben.

Zoals ik al eerder heb gemeld:
De natuur is niet zo gehaast als wij mensen (westerlingen) zijn.
En er is geen betere manier om je te onthaasten, dan jezelf op 1 lijn te brengen met de natuur.

Welkom in de fijne wereld van Bonsai !!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 8 maanden geleden #3582

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Bubblewrap schreef : De volle grond gaat het niet worden aangezien ik op een appartement zit, maar ik zal eens kijken of ik op het balkon nog plaats kan vinden voor een speciekuip. Is wat gaten onderin voor waterafvoer en vullen met potgrond goed genoeg?


Een speciekuip is echt niet nodig, een plastic container ter grootte van een emmer of iets groter voldoet prima.
In enkele jaren kan een Acer op die manier een dikkere stam ontwikkelen.

Maar als je echt aan ruimte gebonden bent zou ik het advies van Danny in overweging nemen en me op binnenboompjes concentreren.

@Danny, wellicht dat een foto van jouw collctie evt. ter verduidelijking kan dienen!:)

Tja, en dan shohin zoals in een eerder bericht vermeld. Heel mooi en zeer geschikt voor een plek op een balkon o.i.d. maar idd ook heel moeilijk en al helemaal voor een beginner in deze specifieke stijl.
Maar wie niet waagt wie niet wint is het spreekwoord, dus wie weet ooit!
In ieder geval veel succes met je eerste boom!:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts