Onderwerp:

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3584

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0

dea schreef : Maar dan is Bonsai juist DE aangewezen hobby voor jou !!
Met bonsai kun (moet) je meester worden in geduld hebben.

Zoals ik al eerder heb gemeld:
De natuur is niet zo gehaast als wij mensen (westerlingen) zijn.
En er is geen betere manier om je te onthaasten, dan jezelf op 1 lijn te brengen met de natuur.

Welkom in de fijne wereld van Bonsai !!!!


Tja, daar zit inderdaad wel wat in. Wat dat betreft heb ik met aquaria en fotografie al wel een hoop geleerd wat geduld betreft. Laat bonsai dan maar weer een mooie volgende uitdaging van mijn geduld zijn. B)

Betreft het binnen staan van een acer (puur even voor de uitbreiding van mijn eigen kennis) Wat gaat er mis als die binnen staat? Te weinig zonlicht (ook voor een raam op het zuiden? Koude periode nodig? Nog iets anders?

Ondertussen staat er een speciekuip op het balkon, die paste nog wel mooi tussen de andere potten. Ik heb er gaten in geboord en ik heb een flinke lading potgrond gehaald. Een emmer had misschien ook gekund, maar ja, de gaten zitten er nu toch al in. Misschien dat ik de soleirolia uit een andere pot nog kan scheuren, dat staat er denk ik wel leuk bij.

Ik zal ook eens kijken naar shohin. Dat zijn toch die hele kleine boompjes? Ik zag vanochtend toen ik met de honden in het bos was trouwens nog een leuk klein naaldboompje (als mijn plantenkennis me niet in de steek laat een Picea). Als ik er nog eens langs loop zal ik er eens een foto van maken. Misschien kan dat nog wel een leuke projectje voor ernaast zijn. Als ik toch geduld moet gaan hebben, kan ik beter maar veel hebben om geduld mee te hebben. :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bubblewrap.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 9 maanden geleden #3585

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Een Acer is een buitenboom, dus die hoort buiten, zolang die in ons land maar winterhard is.
In principe hoort elke boom buiten, alleen de zgn tropische bomen (die dus in het wild in de tropen groeien) moeten bij ons in NL/België tijdens de wintermaanden naar binnen.

Zet je een acer binnen, dan zal hij het idd niet zo goed doen:
te weinig zonlicht, te droog, geen goede luchtcirculatie, je boom weet dan ook niet welk seizoen het is, aangezien het ongeveer het hele jaar rond zo'n 15-20graden binnen is etc...

Shohin zijn idd de wat kleinere bomen, en daaronder, de echt hele kleintjes noemen ze in Bonsai: Mame (spreek uit, maa-mee).

Die picea zou ik de komende jaren laten staan:
zelfs voor vergevorderde bonsaïsten zijn dit zeer lastige bomen, en hebben NOG meer geduld nodig dan bijv. bladverliezende bomen.
Bij een Picea mag je bijv. niet meer dan 1 ingreep per groeiseizoen doen (sommigen zeggen zelfs niet meer dan 1 per jaar), dus als je verpot, mag je de rest van het jaar niet ook nog bedraden of grove snoei toepassen etc.

Houd het voor jezelf leuk, en probeer eerst wat makkelijkere, snellere bomen zoals de meeste bladverliezers.
Jeneverbessen zijn ook prima, die kunnen heel wat verdragen in 1 keer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 8 maanden geleden #3587

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Dag bubble,
Welkom hier, ik ben zelf nog niet zo lang lid van het forum. Maar het is heel leuk om de verschillende meningen te lezen van de leden. Heel leerzaam ook. Het meest leuke vind ik nog dat jij ook alleen een balkon hebt voor je bomen. Ik bezit namelijk ook alleen een balkon. En niet echt groot en op het zuiden. Een uitdaging dus. Ook ik heb rekken gemaakt net als D@nny ooit en daar staan de bomen op en op oude groenten kratjes. Je Acer kan prima groeien in een flinke pot en laten we wel wezen op een balkon kan je niet echt grote bonsai hebben dus........niet te groot laten groeien. Bij mij staan er toch een stuk of 40 :) en daar heb ik veel plezier mee. En natuurlijk heb ik er ook binnen staan, maar buiten is ook erg leuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 8 maanden geleden #3588

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Ondertussen heeft het boompje wat meer ruimte en heb ik de langste takken wat ingekort. Op de bodem wat Soleirolia en het ziet er best leuk uit. Ik zal morgen eens een plaatje schieten.

Overigens, op dit moment heb ik niet veel ruimte, maar met (of hopelijk binnen) een jaar komt daar wel verandering in. Het appartement waar ik nu zit kan ik nog maximaal een jaar blijven zitten. De plannen zijn wel om wanneer de mogelijkheid er is te verhuizen naar iets met een tuin. Dan heb ik dus weer wel wat meer ruimte voor boompjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: eerste boompje ... en dan? 12 jaren 8 maanden geleden #3717

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Goed om te horen! Een tuin of balkon is onmisbaar voor een buitenboom :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste boompje ... en dan? 10 jaren 2 maanden geleden #30572

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Ondertussen zijn we verhuisd naar een huis met een echte tuin. :woohoo: Het boompje heeft daar nu een jaar of 2 in gestaan maar moest er een half jaar geleden om practische redenen uit. Dat is niet helemaal goed gegaan en hij heeft een aardige tik gehad. Ik heb hem toen drastisch gesnoeid, en dat is denk ik nog wel te zien. :whistle: Nu hij weer op uitlopen staat vraag ik me een beetje af wat er verder mee te doen. Gaat hij beter toch weer terug de grond in, of is hij op dit moment op een punt waarop ik er wat mee kan? Wat denken jullie?

Voor foto's: klikkerdeklik

***ik heb geprobeerd de foto's hier te uploaden, maar op een of andere manier wordt het bericht dan niet geplaatst. Dus maar even met een linkje. Hoop dat dat wel werkt.***

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste boompje ... en dan? 10 jaren 2 maanden geleden #30578

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Foto's waren te groot. Bij deze toch nog de foto's in het topic.








Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste boompje ... en dan? 10 jaren 2 maanden geleden #30629

  • RenateDonker
  • RenateDonker's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Het wordt nog wel wat haha.
Geduld is een schone zaak :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste boompje ... en dan? 10 jaren 2 maanden geleden #30631

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Bubblewrap schreef : Nu hij weer op uitlopen staat vraag ik me een beetje af wat er verder mee te doen. Gaat hij beter toch weer terug de grond in, of is hij op dit moment op een punt waarop ik er wat mee kan?


ja, of verpotten in beter grondmengsel en meer geschikte pot/trainingsschaal/vijvermand,
dan wel idd in de volle grond voor meer, sterkere groei.
Verpotten met wortelsnoei is nu het perfecte moment aangezien de knoppen reeds opengaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

eerste boompje ... en dan? 10 jaren 2 maanden geleden #30632

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb wortelsnoei gedaan en het boompje met wat mest en compost terug de grond in gezet. Nu maar weer wachten. Is het verstandig gedurende het jaar zo nu en dan nog wat snoei/vormen te doen of kan ik het beter maar zn gang laten gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren