Onderwerp:

Juniperus en Den 12 jaren 8 maanden geleden #3746

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

ik heb van een juniperus struik een pre-bonsai proberen te maken. Wat vinden jullie van het resultaat?

En ik heb twee dennen weten te bemachtigen, maar hoe krijg ik van die naalden trosjes, nu is namelijk heel de tak bedekt met naalden? Is dit simpelweg door de naalden van de tak te halen ?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Glenn.

Re: Juniperus en Den 12 jaren 8 maanden geleden #3753

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De takken en takjes van de boom wat meer horizontaal zetten lijkt me een goed idee en een mooie geschikte tak bovenin als nieuwe top gebruiken.

Misschien de takjes ook iets meer rondom de stam zetten zodat die stam hier en daar wat gecamoufleerd wordt. Nou zie je eigenlijk een stam met alleen links en rechts takken.(op de foto i.i.g.)

Verwijder van de dennen wat naalden(niet alles) van de takken vanaf de stam zodat de takstructuur iets duidelijker is te zien.

Nieuwe naalduitgroei(beginnende kaarsjes) volgend jaar, kun je gedeeltelijk nijpen voor wat vollere loof-plateaus met kortere naalden.

Let wel dat aan beide boompjes meerder takken haaks op elkaar staan, in de natuur het algehele beeld bij dergelijke bomen maar in bonsai not done!;)

De grond waar de bomen in staan lijkt wat aan de natte kant zo te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus en Den 12 jaren 8 maanden geleden #3756

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

bedankt voor de tips, met de juniperus ben ik al aan de slag gegaan denet, met de den ga ik morgen verder.


Gr Glenn,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus en Den 12 jaren 8 maanden geleden #3766

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier een foto van het resultaat, alleen rechtsonder op de foto vallen de takken onder elkaar weg.

Gr Glenn,

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Juniperus en Den 12 jaren 8 maanden geleden #3768

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Jeneverbes:
Ik had m iets kleiner gemaakt, dus van een zijtak een top gemaakt, en de oude top verwijderd of Jin van gemaakt.
Ook zou ik de hoofdstam bedraden en een ietwat gebogen opgaande vorm geven (moyogi) maar dit is allemaal persoonlijk.
Jij vind blijkbaar deze rechtopgaande stijl mooi en passend, dus doe wat JIJ mooi vind.

De dennen:
idd, de (oude, wat donkere) naalden kun je gewoon verwijderen.
Ik KNIP ze meestal af, en laat het naaldschachtje staan (vliesje waar de naald vast zit aan de tak/stam). deze droogt dan vanzelf in, en kun vallen later vanzelf af. Zo beschadig je ook geen takken/de stam.
En zoals Hank al aangaf: in het voorjaar de nieuwe kaarsen nijpen om zo meer knoppen te verkrijgen.

en evenals Hank, zou ik beide bomen ook in ZEER doorlatende grond zetten, helemaal met die regenbuien die we steeds hebben, en dat zal alleen maar erger worden richting de herfst toe.
Dus meer split / grind toevoegen en minder aarde / turf.

Succes !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren