Onderwerp:

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6044

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik wil Julie allemaal alvast bedanken voor alle info meningen en optie's ik heb al een stappen plan in gedachten dus het gaat helemaal goed komen ze gaan lekker de volle grond in me vader gaat een plekkie vrij maken in de tuin en dan flink bemesten de groei in de gaten houden hier en daar wat snoeien om hem klein en in vorm en model te houden dus komt helemaal goed ga uiteraard nog wel foto's maken als het zover is gr bonsai1.2 ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6051

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Bonsai1.2
hier een mooie foto als inspiratie voor je treurboom,
as seen @ Noelanders 2012:


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6052

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

bonsai1.2 schreef : ....een plekkie vrij maken in de tuin en dan flink bemesten de groei in de gaten houden hier en daar wat snoeien om hem klein en in vorm en model te houden


de reden waarom "we" bomen in de volle grond plaatsen is (voornamelijk) om hem aan te laten dikken, te zorgen voor sterke groei, krachtig te maken (en soms als bescherming voor de winter).
Daarom raad ik je af om te gaan snoeien om hem klein te houden terwijl hij in de volle grond staat. Dan mis je het doel van in de volle grond plaatsen. Een stam zal alleen dikker worden, als hij flinke groei heeft, dus een leider die vrij uit mag groeien. Het snoeien zou ik pas doen als je tevreden bent met de dikte van de stam en de takken en wanneer je hem dus gaat oppotten.
in model maken/houden is ook nog overbodig. hij staat immers in de volle grond, de vorm doet er dan niet toe, hij moet juist flink doorgroeien. je gaat hem pas in model brengen wanneer hij eenmaal is opgepot, of het liefst nog 2 seizoenen daarna (na het oppotten, zodat hij eerst kan bekomen van het uitgraven en oppotten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6057

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

dea schreef :

bonsai1.2 schreef : ....een plekkie vrij maken in de tuin en dan flink bemesten de groei in de gaten houden hier en daar wat snoeien om hem klein en in vorm en model te houden


de reden waarom "we" bomen in de volle grond plaatsen is (voornamelijk) om hem aan te laten dikken, te zorgen voor sterke groei, krachtig te maken (en soms als bescherming voor de winter).
Daarom raad ik je af om te gaan snoeien om hem klein te houden terwijl hij in de volle grond staat. Dan mis je het doel van in de volle grond plaatsen. Een stam zal alleen dikker worden, als hij flinke groei heeft, dus een leider die vrij uit mag groeien. Het snoeien zou ik pas doen als je tevreden bent met de dikte van de stam en de takken en wanneer je hem dus gaat oppotten.
in model maken/houden is ook nog overbodig. hij staat immers in de volle grond, de vorm doet er dan niet toe, hij moet juist flink doorgroeien. je gaat hem pas in model brengen wanneer hij eenmaal is opgepot, of het liefst nog 2 seizoenen daarna (na het oppotten, zodat hij eerst kan bekomen van het uitgraven en oppotten)


zeer juist.
alleen kun je hier wel variaties op hebben, met de groei/snoeimethode in vollegrond (bijv. 2 jaarlijks), dat is net het stapje minder maar zal je ook diktegroei geven, en toch al een aanzet van gesteltakken, en ook al een indicatieve wortelaanzet. bij oppotten zit je hier dan al een fase verder dan de zuivere jarenlange vollegrondcultuur waar je nadien alleen stam overhouden en niets (echt niets) anders. Echt wanneer je massaal wil inzetten op diktgroei en je stam, moet je idd enkele jaren 'niets' doen, daarna misschien 1 of 2 seizoenen snoei/groeimethode, en daarna pas oppotten, als je tijd hebt en al de rest onbelangrijk vind.

Als je werkelijk heel snelle groeiers en verdikkers kiest, kun je wel makkelijker 'niets' doen, want op kortere tijd heeft dat wel spectuculaire diktegroei van de stam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 3 maanden geleden #6058

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
okee dan doe ik het niet dat snoeien :P bedankt voor je mening je hebt wel gelijk dan rem je de groei ook weer een beetje af natuurlijk. Ik zal trouwens binnen kort even 3 foto's maken van de treurbeuken die ik heb gezien gr bonsai1.2
ps: heb de foto's :cheer: :P

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by GiovanniKooreman.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 2 maanden geleden #6245

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
de foto's van de treurbeuken staan der op ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 2 maanden geleden #6246

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
En waar vinden we die?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 2 maanden geleden #6247

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Bedoel je deze hier boven :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 2 maanden geleden #6248

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik heb de foto's erop gezet dus als het goed is moeten ze te zien zijn ze zijn genomen in het plantsoen van leiden de eerste 2 en de 3e is van de burcht in leiden ik vind dit toch wel mooie inspiratie voor mijn treur bonsai boompje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn bonsai boompjes 12 jaren 2 maanden geleden #6249

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Mmmm...ik denk dat het werken word om een fagus sylvatica zo te krijgen. Hou ons zeker op de hoogte hoe 't verloopt. Hoe noemt deze variëteit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts