Onderwerp:

Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11055

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb een aantal Acer Palmatums op de groei gekocht. Deze wil ik in wat grotere potten laten aandikken.

Ik vroeg me alleen af, wat voor grond is hier het meeste geschikt voor. Ik heb begrepen luchtige grond, verder wil ik vermijden om alle potten nu al te gaan vullen met Akadama. Ik wil voor de afwatering onderin de pot een laagje hydrokorrels leggen.

Welke optie is het beste:
1. 100% potgrond
2. 50% potgrond, 50% turf
3. 100% palmgrond (met kokosvezel) www.tuinen.nl/artikel/2754/
4. andere verhoudingen/ grondsamenstellingen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11057

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
best nu niet meer verpotten tot de lente, tenzij het echt een noodgeval is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11061

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
grondsamenstelling is zeer persoonlijk,
hangt ook van andere factoren af (tuin met veel/weinig zon, mogelijk tot vaak/weinig water geven etc)

sowieso zou ik optie 1 t/m 3 niet doen.
iig wat split / grind of soortgelijk toevoegen voor een goede afwatering.
helemaal met de aanhoudende neerslag van nu....
hydrokorrels houden water vast (vandaar de naam hydro).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11064

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik wil de huidige kluit er gewoon omheen laten zitten, het gaat dus alleen om een iets grotere pot dan hij nu al in zit. Dus in eerste instantie aanvullen met wat grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11067

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
dus optie 3: 100% palgrond is ook nix?
Op www.japanse-esdoorns.nl/japanse-esdoorns_005.htm
(helemaal onderaan) raden ze namelijk "Palmgrond met kokosvezels" aan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11070

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
als zij dat voorstellen, zou het wel kunnen.
Ik heb er geen ervaringen mee.
Maar zoals zij op die site ook meerdere malen stellen, is een goed drainerende grond echt een vereiste.
Heb zelf in het verleden al 2 Palmatums verloren vanwege te natte grond, slechte drainage etc.

Sinds ik mn grondmengels goed doorlatend heb (dmv split en/of foetsie bah) is er geen meer gesneuveld.

Wat je ook kunt doen, aangezien je toch gaat overpotten:
Zet hem in een vijvermandje. Perfecte drainage !!

quote van hun site:
Gebruik een pot met gaten in de bodem zodat het overtollige water goed weg kan. Goed doorlatende potgrond is een vereiste. Palmgrond met kokosvezels is geschikt. Kuipplantengrond vermengen met grind of kleikorrels kan ook. Als het overtollige water maar snel weg kan en de grond niet "dicht slempt".

De grond moet goed waterdoorlatend gemaakt worden door bijvoorbeeld geel zand in het plantgat met de kleigrond te vermengen.

Een Japanse esdoorn heeft het liefst een luchtige, goed doorlatende licht zure grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11096

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Mijne staan ook in pot met goede luchtige potgrond, no problemo, zelfs nu het veel giet. Ik denk dat de vele regen in combinatie met het groeiseizoen goed te handelen is voor de planten, in het najaar is het weer een ander verhaal natuurlijk, zeker icm vorst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11097

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2

Rennie schreef : Mijne staan ook in pot met goede luchtige potgrond, no problemo, zelfs nu het veel giet. Ik denk dat de vele regen in combinatie met het groeiseizoen goed te handelen is voor de planten, in het najaar is het weer een ander verhaal natuurlijk, zeker icm vorst.


Gebruik je alleen potgrond die je bijv. in tuincentrum kan kopen? En laat je ze 's winters gewoon buiten staan?

Ik ben nogsteeds op zoek naar DE ideale grondverhouding voor een Acer in een wat grotere pot (geen bonsaischaal)...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11102

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Ben daar idd wel een beetje huiverig voor maar in principe moeten ze het kunnen hebben mits het niet ineens hard vriest na een vochtige periode. Ook een gemene wind is niet echt bevorderlijk voor het welzijn. Uit voorzorg zet ik ze dan in een onverwarmde schuur.
Goede drainage is voor de geschetste omstandigheden dus wel prettig. Tot zover heb ik het alleen nog steeds goed in kunnen schatten, met alleen potgrond dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Rennie. Reden: fout in de zin

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11105

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoe kleiner de kluit, des te kritischer wordt het substraat. Als jij ze gewoon in potten houdt om te laten groeien kan je prima potgrond gebruiken. Doen de kwekers die tuincentra bij ons in de buurt aanleveren ook gewoon. Even opletter als het weken regent, zou geen probleem moeten opleveren. Hou er wel rekening mee dat je de pot niet te groot kiest (Een maat groter is normaalgesproken ideaal) en de plant opnieuw verpot zodra de kluit doorwortelt is (De wortels houden de kluit bij elkaar, maar de plant heeft nog niet de hele pot dicht gegroeid).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts