Onderwerp:

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11106

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Dankje leatherback, mijn pot zal niet zoveel groter zijn dan de pot waar hij nu in zit. Ik denk dat ik dan toch maar ga voor een mengsel van potgrond/turf, of palmgrond. Palmgrond schijnt ook luchtig te zijn.

Kan ik het beste ieder jaar de grond verversen en ook de wortels terugsnoeien? En wanneer zou ik dat dan eventueel het beste kunnen doen? Voorjaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11107

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
lente.. als ik me niet vergis op het moment dat je de eerste knoppen ziet doorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11110

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je praat nu over 2 verschilende dingen. Als je de plant wilt laten groeien zal je de plant reuimte moeten geven op te groeien. De volle grond is ideaal. Daarna komt een platte kweekbak. Een gewone pot is minder geschikt omdat de wortels dan vooral naar beneden groeien. De wortels elk jaar snoeien leidt tot verminderde groei. Je kan beter elk jaar / elke 6 maanden de plant een pot groter geven. Of in de volle grond zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11111

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
ok, dankje, maar stel ik zou dus voor een plattere kweekbak gaan, wanneer moet ik dan mijn huidige wortelkluit eraf knippen?
Mag dat nu nog?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11113

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Voor wortelsnoei is het nu veel te vroeg of te laat. Enkel doen in het voorjaar.
Wat ik zou doen is hem in een grotere trainingspot zetten, enkel de kluit lichtjes optrekken.

ps: probeer toch te gaan voor een iets meer drainerende grondmengeling.
Er zijn genoeg alternatieven voor akadama. Ik bv gebruik aquarium- of vijversubstraat, na zo een natte zomer al deze en die van vorig jaar moet je je geen zorgen maken dat je bomen te nat staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11115

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Volgens mij zit daar kalk in en dat wordt toch wel afgeraden (daardoor gaat PH waarde omhoog)

Hier een stukje over een "Masterclass Acer palmatum" wat ik gevonden heb op Paul Wolters site:

Grondmengsel
◦Grondsoortkeuze is heel belangrijk bij Acers. Acers zijn licht zuurminnend, maar niet in die mate dat je daar direct ook rekening mee hoeft te houden. Het is wel de ervaring dat de Acer bij een licht zure grond, dus een wat lagere pH waarde, vaak een mooier blad heeft en dat de kleuren mooier zijn.
◦De Esdoorn moet in een heel goed doorlatende grond staan. Als er niet voldoende zuurstof bij de wortels kan komen is de boom meer bevattelijk voor ziekten. De grond mag dus ook niet zijn uitgehard.
◦Gewone, goed gezeefde Akadama voldoet uitstekend. Voeg echter geen grind toe, wat dat verhoogt door de aanwezige kalk weer de pH en dus een lagere zuurgraad.
◦De grond mag droog worden maar niet uitdrogen, ook mag de grond zeker niet altijd kleddernat zijn. Als het dagelijkse ritme het noodzakelijk maakt om een mengsel te gebruiken wat, beter dan Akadama, vocht vasthoudt, dan aan de Akadama fijne turf toevoegen. Dat verlaagt tevens een beetje de pH waarde. Geen potgrond gebruiken.
◦Als de boom wordt verpot houdt er dan rekening mee dat het blad bij de eerste groei groter wordt dan voor de verpotting. Dit is een normaal verschijnsel, maar er moet bijvoorbeeld ten behoeve van een tentoonstelling wel rekening mee worden gehouden.


Voor hele masterclass zie:
paulwolters.nl/content/uncategorised/inf...palmatum-masterclass

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Palm. in grote "groeipot": welke grondsoort? 11 jaren 9 maanden geleden #11122

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

BonsaiT schreef : Volgens mij zit daar kalk in en dat wordt toch wel afgeraden (daardoor gaat PH waarde omhoog)


Daar heb nog niet van gemerkt. Ik gebruik dit nu bijna 2 jaar en mijn bomen blaken van gezondheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts