Onderwerp:

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14666

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik heb me net geregistreerd op dit forum. Ik ben ook nieuw op het vlak van Bonsai. Ik heb in de zomer (september) een erg mooie ficus ginseng (bevestiging van de soort is welkom) gekregen van mijn vriendin omdat ik zo gefascineerd was door bonsai.

Nu sinds kort merk ik kleine witte beestjes op de boom, en ook witte slijmerig stoffige plekjes. Ook onder het mos heb ik net dergelijke vieze dingen ontdekt (zie foto in bijlage). Een foto van de beestjes heb ik niet (te klein), ik haal ze er ook altijd af als ik ze zie. Ze zijn super klein, wit/licht grijs, een klein schildje en pootjes.
Ik heb hier op het forum al wat opgezocht maar vind niet direct iets gelijkaardig. Ik ben wel van plan om pesticide te gebruiken. Maar omdat ik zeker wil zijn dat ze weg zijn, en het hier ook heb gelezen, wil ik hem verpotten denk ik.
Dan ben ik zeker dat alles weg is denk ik?

Hierbij heb ik echter enkele vragen. In bijlage heb ik een prentje gezet met verschillende producten uit de webshop die ik denk nodig te hebben.
Ik zou dan de Bonsai aarde loof 2L gebruiken, is dit geschikt voor mijn bonsai? En mag ik die dan gewoon mengen met die Vaste Bonsai mest mix?
Voor afwerking zou ik dan bovenaan een laagje Akadama leggen. Dit wordt zo gedaan denk ik?

Ik wou dan ook ineens een nieuwe pot kopen. Zo een lage heb ik altijd al leuker gevonden, meer bonsai-achtig. Die linkse vind ik echt super mooi, maar is deze niet veel te groot voor mijn klein boompje? En om binnen te zetten...

Sorry voor de vele vragen. Ik ben nog erg onzeker over de dingen en wil het direct juist doen.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!


Met vriendelijke groeten,


Laurens


PS: Het topic had ook bij "Ziekten en insecten" kunnen staan. Maar de meeste vragen gaan toch over het verpotten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14668

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi, welkom.

Een paar dingen..

- Wat ik op de plant zie zitten lijkt gewoon het sap van de plant te zijn. Zodra de plant beschadigt, kan hij bloieden. Dat ziet er uit als wit sap, wat later wat kleverig opdroogt.
- Insecticiden kan wel, maar belangrijker is te bedenken waarom er uberhaupt beestjes op komen. Slecht watergeven? Donker? Droge lucht? Tocht?
Verpotten is niet nodig om van de meeste beestjes af te komen. Als de plant ziekt is, kan het zelfs een slecht idee zijn: Ook verpotten kost de plant kracht, welke nu nodig is om een infestatie te bestrijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14672

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor uw bericht.

Op welke foto kijkt u? De foto van de plant zelf is van toen ik hem net gekregen had. Dus toen waren er nog geen beestjes op (denk ik).
Ik zal proberen als ik er nog een goed zichtbaar vind een foto te trekken met een vergrootglas.

Dat is waar. Te donker en tocht lijken mij het meest onwaarschijnlijk. Voor de rest weet ik het niet.

Ok, misschien dat ik dan wel in de lente zou verpotten. Ik heb al enkele keren gelezen dat dit om de drie jaar zeker moet en ik weet dus niet wanneer de laatste keer was. Daarom heb ik schrik en denk ik dat ik het beter gewoon kan doen.

Nog een opmerking: Men vriendin zei dat toen ze de plant ging kopen de verkoopster eerst een andere wou geven maar zag dat er iets op zat, dus had ze deze mee gegeven. Het ging toen om iets dat direct overgaat naar alle andere planten (dus het zou dit kunnen zijn). Ze herinnert dat dit 'bolwas' was. Maar daar vind ik niets over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14673

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Kan het neit goed zien. Je hebt nu een foto van de pot geplaatst. Lijkt er op het soort grind wat ze in dit soort industriele aarde mengen. Wat heeft het voor een consistentie? Als je de plant uit de pot trekt, zie je dan overal deze witte dingen zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14678

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Voor zover ik het op de foto kan zien heeft je plant mogelijks 'wolluis'. Kijk eens of je witte wollige pluisjes ziet. en vergelijk dat met foto's op google. Dat is inderdaad zeer overdraagbaar naar andere planten, en dan is er ook meestal een kleverig goedje aanwezig. Bestrijden is niet gemakkelijk, je kan best naar een middel vragen dat werkzaam is bij wolluis én niet schadelijk is voor ficus. Behandeling herhalen. Maar eerst zeker zijn dat het wolluis is.
Op de potgrond mogelijks nog een andere kwaal: mos verwijderen en grondoppervlak wat droger houden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Laurens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14717

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reacties.

Ik heb wolluis gegoogled en ben vrij zeker dat het dat is! De pluisjes en beestjes komen overeen. Ok, dat zal ik zo snel mogelijk doen, bedankt.

Ai, al goed dat ik het hier op gepost dan! Ook dit zal ik doen. Moet ik het mos op termijn vervangen door iets anders? Of is het niet nodig dat de bodem bedekt is?

Ik ben blij dat ik weet wat het is, dan kan ik er beginnen iets aan te doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14718

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb het mos weg gehaald en was ineens die witte stukjes aan het weg halen, maar dat is wat hopeloos want die zitten dieper in de grond ook nog.
De grond is inderdaad wel veel te vochtig. Enig idee wat dit kan zijn? Gaat het weg als ik de grond gewoon droger laat worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14719

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
zie eerder: Waarschijnlijk gewoon grind

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14721

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Het zijn harde (schuimige) korreltjes, dus het kan wel.
Kan het zijn dat doordat de aarde wat is gezakt dat ik ze nu pas zie dan? Want het was me nooit eerder opgevallen.

Mag het mos er dan terug op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14723

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ficus is een van de soorten die het eigenlijk prima vind om vochtig te staan. Ze komen uit warme vochtige gebieden. Belangrijk bij vochtig staan is dat ze ook goed warm (25-30g) staan, veel licht krijgen ed.

Aan gezien ed meeste mensen in Nederland dat niet kunnen bieden, is het belangrijker om te zorgen dat de kluit niet continue nat is. Een van de dingen die daaarbij helpt is het vrij houden van het oppervlak van de aarde. Belangrijker is meestal overigens dat de plant gezond is en goed groeit. Dan houdt de plant de kluit heel behoorlijk onder controle.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Laurens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts