Onderwerp:

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14732

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hartelijk bedankt voor dat uitgebreide antwoord.
Ik heb er al veel over opgezocht, maar zo eenvoudig en duidelijk uitgelegd staat het precies nergens ;).

Nu als hij verlost is van het wolluis en duidelijk heel gezond is zou ik hem toch nog graag verpotten in de lente. Tenzij jullie het echt afraden, dan wacht ik nog een jaar.
Maar zouden jullie dan nog op mijn vragen uit mijn eerste post ivm het verpotten kunnen antwoorden aub? Ik weet het ook gewoon graag hoe het moet enzo. Dan begrijp ik de plant beter.

Laurens schreef : In bijlage heb ik een prentje gezet met verschillende producten uit de webshop die ik denk nodig te hebben.
Ik zou dan de Bonsai aarde loof 2L gebruiken, is dit geschikt voor mijn bonsai? En mag ik die dan gewoon mengen met die Vaste Bonsai mest mix?

Ik wou dan ook ineens een nieuwe pot kopen. Zo een lage heb ik altijd al leuker gevonden, meer bonsai-achtig. Die linkse vind ik echt super mooi, maar is deze niet veel te groot voor mijn klein boompje? En om binnen te zetten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14735

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Persoonlijk denk ik dat het handiger is om eerst te leren hoe je deze plant gezond aan het groeien krijgt. Als je zijn basis verzorging onder de knie hebt, kan je aan kleinere potjes gaan denken. Hoe kleiner eht potje wordt, des te lastiger de verzorging wordt..

Welke grond je meot gebruiken.. Daar worden complete websites over volgeschreven. Het komt er op neer dat je moet zorgen dat de kluit de kans krijgt het vochtgehalte onder controle te houden, de kluit dus niet te nat wordt, en voldoende vocht houdt tot je de volgende keer weer water kan geven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14762

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Het verpotten kun je ook linksboven, onder het menu vinden.
www.bonsaiempire.nl/verzorgen/verpotten
lees dat eerst goed door.

Heeft je pot wel afwaterings gaten in de bodem zodat het overtollige water weg kan?
Ik denk dat dat je probleem is waarom hij vrij nat staat en blijft.
Zoals gezegd kan een ficus redelijk goed tegen wat vocht, maar aldoor natte voeten leidt tot problemen, zoals gebleken met je wolluis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14793

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
@leatherback: Bedankt voor het advies. Dat is inderdaad waar en ook een leuke uitdaging op zich (voor een beginner).

@dea: Neen! De pot heeft geen enkel gatje. Toen ik mijn eerste opzoekingen begon te doen over bonsai en het overal las dat dit belangrijk is vond ik het raar dat dit potje dat niet heeft. Dan is het misschien toch beter voor mij om te verpotten in de lente?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14794

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan een plant (Zeker tropische!) altijd in een andere pot zetten. Als je het bij bonsai over verpotten hebt, dan bedoelt men normalitair een heel process waarbij de kluit uitgerafeld wordt, wortels ingenomen ed. Als jij gewoon een andere pot wilt, kan je de plant zo van de ene naar de andere pot zetten (Slip-potting) waarbij je tracht de kluit zo min mogelijk te beschadigen {Meestal kan dit zonder dat er uberhaupt ook maar een wortel breekt}.

Grt,

Jelle.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14801

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah ok, dan gebruikte ik die term verkeerd. Ik ga wel nog even wachten voor dat ik dit doe.

Bedankt iedereen voor de antwoorden, ik heb veel bijgeleerd en kan verder. Ik zal hopelijk over een paar maanden terug posten op dit forum met het nieuws dat de wolluis weg is, en het boompje heel mooi staat in zijn nieuwe pot ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14887

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ter informatie nog:
Ik heb spijtig genoeg, na enkele dagen zonder, toch nog zon beestje gezien.
Ik heb een foto genomen (in bijlage).

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14893

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
aangezien je ficus nu toch binnen staat, zou ik het volgende (zsm!!) doen:

uit de pot halen, zoveel mogelijk oude grond verwijderen en vervangen door nieuwe, goed drainerende grond, in een nieuwe pot met afwateringsgaten zetten.

Wortels hoef je niet te snoeien en zoveel mogelijk met rust laten (ook al moet je de oude aarde verwijderen)
Soms zijn dergelijke acties noodzakelijk om een boom weer gezond te krijgen en te voorkomen dat problemen erger worden, wat dus nu bij jouw ficus het geval is.

succes !!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie, Laurens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng verpotten (wegens beestjes) 11 jaren 3 maanden geleden #14898

  • Laurens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor uw antwoord.
Ik ga morgen naar de winkel gaan en alles halen wat ik nodig heb en dat onmiddellijk doen.

Moet ik de plant dan ook nog behandelen met een middel, of gaan ze dan al weg blijven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts