Onderwerp:

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17379

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik neuzel al enkele weken rond op dit forum, dus bij deze mijn officiële entree.
Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Kaas en ik ben 22 jaar oud, ik woon in de regio Eindhoven/Den Bosch en dit is mijn derde bonsai. De vorige twee zijn helaas ten einde gekomen door 'oververzorging', wat te danken was aan te weinig kennis vooraf. Nu heb ik me goed ingelezen, ga ik voorzichtig te werk en heb ik de juiste tools of the trade.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Mijn bonsai is een Carmona Microphylla (ook wel Fukien Tea genoemd) voor zover ik zelf heb kunnen vaststellen. Ik denk dat het een exemplaar is uit China dat van een 20-25 jaar oude boom is gewonnen en zelf is de bonsai ongeveer 2-3 jaar oud is. Dit is puur een speculatie en mocht iemand het kunnen bevestigen/ontkrachten dan hoor ik dat graag!
Ik heb hem gekocht op een tuinbeurs in de Brabanthallen en heb hem nu ruim een maand in bezit.

Ik heb een paar dagen bladval gehad en gelige blaadjes, waarschijnlijk door de shock van het verhuizen en wellicht ook door de slechte grond waar de boom in stond (80% dichtgeslibde potgrond en 20% speel-/strandzand). Ook heeft 'ie in het begin wit poeder-achtig spul gehad op (enkel en alleen) de uiteindes van een paar takken en rondom de stronk op grondniveau. Dit is eigenlijk vanzelf bijgetrokken voor zover ik in dit stadium kan zien. De bonsai heeft wel aldoor nieuwe kleine scheutjes geproduceerd.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Nu waren ik en de boom gisteren eindelijk zo ver dat 'ie overgezet kon worden in een nieuwe pot. Ook hiervoor heb ik me van te voren ruim ingelezen maar toch kwam ik nog wat onverwachte dingetjes tegen.
Voordat ik ben gaan verpotten heb ik alles voorbereid waarvoor de bonsai kon blijven staan.
De nieuwe pot heb ik schoongemaakt, voorzien van gaas bij de drainage-gaten en voorzien van een verankeringskabel. Achteraf gezien had ik liever dunner draad gehad i.v.m. de afwatering.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ik heb maar een klein beetje weg gesnoeid, puur voor het onderhoud. Echte vormsnoei ga ik pas toepassen na het bedraden en dat komt pas over een week of 6 als de boom is bijgekomen van het verpotten.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Voor de grondsamenstelling ben ik een gedurfd pad ingeslagen en heb ik zelf iets bekokstoofd. Dit is echt een onderdeel waarbij je niet kan beginnen zonder goed ingelezen te zijn en research gedaan te hebben, of ik het goed heb gedaan zal de tijd leren. Ik heb een mengsel gemaakt en gezeefd van: 45% akadama, 35% niet-poreuze grint, 20% potgrond. In het plaatje zie je twee keer het zelfde, met en zonder flits.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Toen alles klaar stond ben ik voorzichtig begonnen met het uitharken van de wortelkluit. Er kwam meer oude grond vanaf dan de bedoeling was, de dichtgeslibde opgedroogde potgrond viel er al bijna vanaf en binnenin de wortelkluit ontdekte ik gortdroog wit speel- of strandzand wat ik maar zo veel mogelijk heb verwijderd. Van de wortels heb ik erg weinig gesnoeid, alleen hele dikke. De meeste dikke wortels groeide recht omlaag, hier durfde ik niet te veel van af te snoeien maar het was nodig om het überhaupt passend te krijgen.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ook gebeurde er nog iets waar ik compleet niet op voorbereid was en wat nog steeds een raadsel is voor me. Ik ben kleine gele besjes/eitjes/zaadjes tegengekomen die als je er op drukt uit elkaar spatten van de witte smurrie. Ik heb mijn best gedaan om deze allemaal intact te verwijderen want het lijkt me niet iets wat hier thuishoort. Weet iemand wat dit is? Moet ik extra handelingen verrichten zodat het niet meer gebeurd of hersteld?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ik heb na het verpotten flink bewaterd omdat ik dit heb gelezen, maar ik kan nog niet met zekerheid zeggen of het niet te lang nat blijft. Bij het bewateren zonk het wel vrij snel weg en ik kon ook horen wegzinken. Misschien komt het ook wel door het substantiële verschil in grootte wat betreft potformaat.

Hier in ieder geval, het resultaat:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ik hoor graag wat jullie er van vinden en als iemand mijn vragen kan beantwoorden zou dat fantastisch zijn! :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17381

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ziet er prima uit. Ik ben niet overtuigd van Fukien tea, maar dat is ook omdat ik ze zelf nooit heb gehad. Lijkt in mijn ogen ook sterk op liguster. Maar dat zal ik wel fout hebben.

De gele bolletjes zijn bolletjes met mest, van het merk osmocote.

Wortels snoeien is altijd eng, zeker de eerste keer met een boom die je niet kent. Mettertijd leer je de planten beter kennen en weet je wanneer je wel, en wanneer je niet kan snoeien.

Over het geheel ziet het er prima uit. Ook je grondmengsel zie ik niet zoveel mis mee. De potgrond kan voor wat te vochtige grond zorgen, maar dat zal de ervaring leren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17385

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Ziet er prima uit. Ik ben niet overtuigd van Fukien tea, maar dat is ook omdat ik ze zelf nooit heb gehad. Lijkt in mijn ogen ook sterk op liguster. Maar dat zal ik wel fout hebben.


Ja de Liguster ben ik ook wel tegengekomen, maar ik zal een foto toevoegen om te laten zien waarom ik aan de Carmona/Fukien denk. Er lijken besjes/bloemetjes te komen die overeen lijken te komen met die de Carmona krijgt, ook hebben de blaadjes een soort kartels aan het uiteinde.

Wat een opluchting trouwens dat die gele bolletjes gewoon meststof zijn en geen gekke beestjes of zo!

Bedankt voor je reactie. B)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kaas.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17386

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
is duidelijk een carmona.

super verpot :D

nog veel succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17396

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Inderdaad een carmona, goede verpotting!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17416

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hallo Kaas,
Welkom op dit forum. De boom is inderdaad een Carmona. De verpotting lijkt me zeer geslaagd. 1 kleine tip voor de volgende keer: Wanneer je het verankeringsdraad door de dreinagegaten steekt kun je hem beter aan de binnenkant langs de brilletjes steken en niet buitenom. Zo voorkom je dat je de boel uit zijn verband trekt bij het vastzetten het het gaasje bol komt te staan.
Verder prima werk! Wanneer de boom weer groei laat zien kun je beginnen met een lichte bemesting met bijvoorbeeld bio-gold.
groet,


Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17417

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
P.S. Ik denk niet dat jouw boompje met 6 weken al weer toe is aan een grote snoeibeurt. Zo te zien is hij al goed terug genomen. Laat hem nu maar even minstens een maand of 2 lekker groeien en aan kracht winnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17442

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4

dsdevries schreef : [...] 1 kleine tip voor de volgende keer: Wanneer je het verankeringsdraad door de dreinagegaten steekt kun je hem beter aan de binnenkant langs de brilletjes steken en niet buitenom. Zo voorkom je dat je de boel uit zijn verband trekt bij het vastzetten het het gaasje bol komt te staan.
Verder prima werk! [...]


Bedankt voor je reactie. Maar als ik het verankeringsdraad aan de binnenkant bevestig trek ik toch juist de 'brilletjes' van de drainagegaten los? Verder is er ook niks uit verband getrokken voor zover ik aan het oppervlakte dan kon zien.
Daarnaast heb ik er eigenlijk expres voor gekozen om het draad buitenom te doen, zodat ik het eenvoudig onder kan los knippen en zonder de boom te veel te storen er uit kan halen als de tijd rijp is. Ik denk dat er voor beide wat valt te zeggen ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17443

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4

dsdevries schreef : P.S. Ik denk niet dat jouw boompje met 6 weken al weer toe is aan een grote snoeibeurt. Zo te zien is hij al goed terug genomen. Laat hem nu maar even minstens een maand of 2 lekker groeien en aan kracht winnen.


Zes weken is ook maar een schatting, ik ben me er zeker van bewust dat ik de boom ook genoeg met rust moet laten. Ik ga je advies sowieso aanhouden om er voor te zorgen dat ik niet te hard van stapel loop.

Bemesten wil ik om dezelfde reden ook niet te vroeg inzetten. Ik moet nog een keer naar de winkel voor vloeibare bemesting, een concaaf tang en wondpasta dus ik kan voorlopig ook nog niet te vroeg beginnen :P.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 3 weken geleden #17613

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Kaas schreef : Bedankt voor je reactie. Maar als ik het verankeringsdraad aan de binnenkant bevestig trek ik toch juist de 'brilletjes' van de drainagegaten los? Verder is er ook niks uit verband getrokken voor zover ik aan het oppervlakte dan kon zien.
Daarnaast heb ik er eigenlijk expres voor gekozen om het draad buitenom te doen, zodat ik het eenvoudig onder kan los knippen en zonder de boom te veel te storen er uit kan halen als de tijd rijp is. Ik denk dat er voor beide wat valt te zeggen ;).


Hey Kaas,
Ik heb van het weekend ook even een boom verpot en ik dacht ik maak even een fotootje van mijn pot met de dreinagegaten en verankeringsdraden om het geheel te verduidelijken. Doe er je voordeel mee! groet,

Daan

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts